به گزارش سرویس مذهبي
تفتان ما، به نقل از وبگاه وسائل، حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری در درس خارج فقه فناوری به بحث مقدماتی فضای مجازی پرداخت و با توجه به آیات 125 و 126 سوره مبارکه بقره اشارهای نیز به بحث جعل تکوینی و تشریعی امنیت بیت الله الحرام داشت و آلسعود را مسئول این بیتدبیری و مشکلات به وجود آمده دانست.
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: خداوند کعبه را محل امنی برای مناسک حج و جمع آوری ثواب قرار داده است و ممکن است این امنیت به جعل تکوینی یا جعل تشریعی قرار گرفته باشد که در معنای تکوینی آن سطحی از امنیت طبیعی و انسانی را جعل کرده که در اماکن دیگر این گونه نیست و مشکلات به حداقل رسیده است و در معنای تشریعی خداوند احکامی را در این سرزمین قرار داده که ملازم با امنیت است؛ مانند اینکه شخص محرم نباید سلاح حمل کند یا شکار حیوانات صحرایی برای محرم جایز نیست و در این فرض تشریعی به این نتیجه میرسیم که آل سعود وظیفه و مسئولیت حفظ امنیت را دارند و اگر سستی کنند مسئولیت خود را به درستی انجام ندادهاند و باید مواخذه شوند.
*استطاعت سربیه
اگر حکام مسلط بر سرزمین حجاز شرایط امنیت را فراهم نکنند و حاجیان برای ورود به این سرزمین، احساس خوف بر مال و جان خود را داشته باشند، دفع ضرر محتمل دلالت بر سقوط وجوب حج میکند و با توجه به شرایطی که پدید آمده و انسان مشرف به قضایای پیش آمده نیست و احساس ایمنی ندارد، میتوان گفت که حج واجب نیست و این در فتاوای فقهای عظام تقلید مشهود است که از شرایط چهارگانه استطاعت، مسأله استطاعت سربیه را بیان کردهاند که به معنای راه، طریق و سبیل است که به عنوان نمونه مرحوم سید در کتاب عروه میگوید: اگر بعد از رسیدن به سرزمین حج و در اواسط اعمال نیز مشکلی پیش آمد و کسی گریبانت را گرفت که دیگر نتوانی ما بقی اعمال را انجام بدهی و موجب خوف بر مال، جان و یا ناموس شود، اینجا نیز حج واجب نیست.
اهم مباحث این استاد سطوح عالی به شرح ذیل است:
در بحث امنیت باید تابع مسائلی باشیم که در حوزه امنیت و فناوری اطلاعات مطرح کردهاند و ببینیم که چه ویژگیها و احکامی را برای فناوری بیان میکنند، ما در بحث دفاع کتاب مستقل فقهی داریم و اکثر فقها به طور مستقل به آن پرداختهاند و بحث این است که در دفاع الکترونیکی هم موارد فقهی مذکور جریان دارد یا خیر؟ در رابطه با مفهوم و ویژگیهای فضای مجازی مباحثی داریم و ما از جهت ارتباط فضای مجازی با مسأله امنیت به بحث میپردازیم.
*مفهوم مجاز
بحث امروز ما بحث «مجاز» است که این واژه مشترک لفظی است:
استعمال لفظ در معنای غیرماوضع له که در حوزه ادبیات، منطق و بعد در حوزه فلسفه نیز راه پیدا کرده است؛ مانند واژه اسد که به خاطر شباهت جرأت و عدم ترس در انسان شجاع نیز به کار رفته است یا عربها وقتی که آب شدیدی در ناودان جریان پیدا میکند، اصطلاح «جری المیزاب» را به کار میبرند و معنای ظاهریش این است که ناودان جاری شد، در حالی که مقصود جریان آب باران در ناودان است، این معنا در بحث فضای مجازی مدنظر ما نیست؛ زیرا فضای مجازی در غیر موضوعله خود به کار نرفته است.
همسانی حکمی دو موضوع که از به «در حکم» یا «حکماً» تعبیر میکنیم؛ چیزی که در حکم فضا است و معادل کلمه «virtual space» در انگلیسی است و مانند بحث تنزیل اصولی است که به «الطواف بالبیت صلاة» مثال میزنیم؛ یعنی همان احکامی که نماز دارد و مثلاً طهارت برای آن شرط است در مورد طواف نیز به همین منوال است که در بحث مجاز مقصود ما همین است.
*فضای مجازی در مقابل فیزیکال، عینی و جسمانی
آموزش مجازی به این معنا نیست که واقعاً این سبکی از آموزش نیست، بلکه به این معنا است که حضور در یک مکان فیزیکی بین دو نفر وجود ندارد و یا در فضاهای مجازی دیگر افعال حقیقی مانند مبادله پول در بانکداری مجازی، تبدیل جهل به علم در کتابخانه مجازی، تعلیم دانش در کلاس مجازی و لذت بازی در فضای مجازی ملموس است و همان احکامی که در فضای حقیقی بر این امور بار می شود در فضای مجازی نیز چنین است.
*تغییر سبک رفتارهای سنتی
فضای مجازی دنیای حقیقی پیرامون ما را تغییر داده است و بشر امروز با بشر 100 سال پیش قابل مقایسه نیست و امروزه رفتارهایی به سبک سنتی ما افزون شده که بسیاری از امور را برای ما آسانتر کرده است و بسیار راحت در اختیار ما قرار میگیرد و تمامی این امور برای ما یک فضای مجازی تهیه کرده است و دقت والای ما را میطلبد که بتوانیم از این فضا بهترین استفاده را داشته باشیم و اگر نتوانیم در این فضا پاسخ نیازهای امروزی را بدهیم، افراد و جامعه دچار چالش معنویت و مذهب خواهند شد.
انتهای پیام/