۰

آفت بزرگ صنعت خودروسازی «انحصار» است

مدیرعامل شرکت احیاء صنایع خراسان گفت: ارمغان واردات بی‌حساب ایجاد اشتغال برای مردم دیگر کشورها و بی‌کاری برای جوانان این کشور است. در نتیجه شاخص بی‌کاری در کشور ما رو به افزایش است و نرخ رشدش قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.
آفت بزرگ صنعت خودروسازی «انحصار» است
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، جواد شاملو، مدیر عامل شرکت احیاء صنایع خراسان در گفت‌وگو با صنعت8 گفت: برجام در کوتاه مدت هیچ تاثیری بر پیکره اقتصاد و مخصوصا خودرو نخواهد داشت به علت اینکه در اقتصاد و صنعت مشکلات ساختاری و ریشه‌ای وجود دارد.
وی در ادامه راجع به بازار فروش خودروسازان داخلی گفت: انحصار باعث شده است تا مردم به خودروهای داخلی رو بیاورند و نه کیفیت محصولات. طراحی، مهندسی ساخت و عملیات تولید خودروسازان مربوط به 25 تا 30 سال پیش است و با این شرایط چه انتظاری از مردم است که از تولیدات داخل استقبال کنند. آفت بزرگ  صنعت خودروسازی، "انحصار" است.
شاملو پیرامون ورود بخش خصوصی به خودروسازی افزود: این امر تا کنون تحقق نیافته است و آنچه که امروز به عنوان بخش خصوصی مطرح است اصطلاحا بخش‌های خصولتی یا همان شرکت‌های دولتی شبه خصوصی هستند.
وی در ادامه بیان داشت: از جمله عدم استقبال عمومی مردم از خودروسازی داخلی، گرانی خودروهای داخلی نسبت به نمونه‌های خارجی است که ناشی از عدم به‌روز رسانی صنعت خودرو و وجود مدیریت ضعیف است. همه این موضوعات به علاوه نبود پشتیبانی مطلوب از تولیدات موجب شده تا در بخش صادرات نتوانیم گام موثری برداریم.
مدیر عامل شرکت احیاء صنایع خراسان در ادامه اظهار داشت: خودروسازان خارجی در صورت خراب بودن سیستم تعلیق، فراخوان عمومی برای جمع‌آوری مثلا 20 هزار دستگاه خودرو را می‌دهند ولی در ایران چند دستگاه خودروی پژو آتش گرفت و هیچ‌کس مسئولیت نپذیرفت. این موارد از جمله ناهنجاری‌های صنعت خودروسازی است.
وی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در جهان ما نیازمند به‌روز رسانی صنعت خود هستیم ولی نه اینکه تکنولوژی بسته‌بندی شده بیاید. در سایه ورود تکنولوژی باید کارخانه و کارگر به شغل برسند و دانشگاه و پژوهشگر به صنعت و تکنولوژی دست پیدا کنند و بتوانند محصولی را ارتقائ و در نهایت بومی‌سازی کنند.
وی اضافه کرد: ورود تکنولوژی بسته بندی نظیر خودروهای لوکس فقط باعث خروج ارز و نمود تضاد طبقاتی در اقتصاد و تبلیغ زندگی اشرافی هست که هر سه، مورد مذمت دستور مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی است.
شاملو خاطرنشان کرد: کیفیت مطلوب حق مردم است و وقتی دولت به فکر ارائه کیفیت از راه‌های معقول نیست، کمپینی به نام نخریدن خودروی ایرانی که البته با آن مخالفم راه می‌افتد و دولت در سایه فشار آن مجبور می‌شود وام 25 میلیونی برای خرید خودرو بدهد. اگر این حمایت‌ها در زمینه تولید صورت بگیرد بهتر نتیجه می‌گیریم تا اینکه در دقیقه 90 به فکر احیای ضرر و زیان خودروسازها باشیم.
مدیر عامل شرکت احیاء صنایع خراسان با اشاره به استفاده از توانمندی‌های داخلی کشور بیان داشت: کشور دارای پتانسیل خوبی در زمینه دانش و تحقیقات دارد و اگر درصدی از همین بودجه‌ای را که صرف واردات می‌شود به دانشمندان و نخبگان تخصیص داده شود، مشکلات صنعتی و اقتصادی تا حد زیادی مرتفع می‌شود.
شاملو تاکید کرد: ارمغان واردات بی‌حساب ایجاد اشتغال برای مردم دیگر کشورها و بی‌کاری برای جوانان این کشور است. در نتیجه شاخص بی‌کاری در کشور ما رو به افزایش است و نرخ رشدش قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.
وی افزود: این بی‌کاری در صورتی است ایران نسبت به سایر کشورها دارای منابع طبیعی از قبیل معادن سنگ، نفت، معادن طلا  و هزاران منبع طبیعی دیگر هست. ایران در سال بیش 300 روز آفتاب دارد و این در حالی است که اروپا بیش از 270روز هوای ابری و آفتابی دارد، از این آفتاب می‌شود انرژی کشور را فراهم کرد.
این فعال ارشد حوزه صنعت استان خاطرنشان کرد: همتی از جانب مدیران برای تولید ملی نیست، اگر وجود داشت اوضاع اقتصادی و صنعتی کشور به حالت فعلی نبود.
شاملو در انتقاد از بانک و سودهای بانکی گفت: یکی از عواملی که توان رقابتی را از صنعت گرفته است، سودهای بانکی و شیوه غلط بانکداری است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 426086
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *