به گزارش سرویس اجتماعي
تفتان ما، دکتر مهراب شریفی سده درباره اهمیت منابع لُجستیک در زمان وقوع بلایای طبیعی گفت: عملیات پاسخگویی سه رُکن اساسی دارد که یکی از مهمترین آنها مدیریت منابع لُجستیک است که به آماد و پشتیبانی ترجمه میشود و به معنی تامین و فراهم آوردن ذخایر، امکانات، تجهیزات و ابزار و بهطور کلی همه مایحتاجی که تیمهای عملیاتی و مردم حادثه دیده لازم دارند، است.
این مقام مسئول، وظیفه لُجستیک را تامین منابع، مدیریت برای رسیدن به دست مردم نیازمند و برآورده کردن نیازهای اولیه آنها، عنوان کرد و افزود: همچنین این منابع باید در اختیار تیمهای عملیاتی قرار بگیرد تا آنها نیز بتوانند خدمت رسانی درخور و شایستهای را داشته باشند و به نیازهای رو به افزایش میدان حادثه، پاسخگویی مناسب داشته باشند؛ از این رو مدیریت منابع در لُجستیک یکی از مولفههای مهم است که از درخواست کالا تا ارسال و رهگیری آنها را شامل میشود.
وی با تاکید بر لزوم وجود فرآیند مدیریت منابع مادی و انسانی در بحث لُجستیک، ادامه داد: همه سازمانهای امدادی نیازمند ذخیرهسازی کالاهای خود در انبارها هستند؛ انبارها اماکن و فضای مناسبی هستند که میشود حجم قابل توجهی از کالا، ابزار و تجهیزات را ذخیره کرد و حالت آماده باش خود را در مواقع بحران حفظ کرد و در سریعترین زمان ممکن منابع را به منطقه حادثه دیده رسانید، زیرا کُندی در عملیات امداد و نجات و مدیریت بحران موجب خسارتهای جانی و مالی بسیاری میشود.
شریفی سده، بهترین روش ذخیرهسازی را انبار کردن کالاهای امدادی استراتژیک همراه با پراکنشی در انبارها و در منطقهای نزدیک به جایی که پتانسیل حادثه دارد دانست و گفت: مکانیابی انبارهای ذخیرهسازی بسیار مهم است؛ انبارها را نباید در محل وقوع سیل، در دامنه کوه که احتمال ریزش دارد و هر جایی که احتمال آسیب بیشتر است، ساخت، انبارها میبایستی خود از سازههای محکمی برخوردار باشند که در اثر زلزله و سایر ضربات محیطی فرو نریزند؛ همچنین برای مکانیابی انبارها و ذخیره سازی، استانداردهای مشخصی وجود دارد که با رعایت آنها، میتوانیم با درجه بالایی از اطمینان منابع استراتژیک را انبار میکنیم؛ در واقع یک سازه مستحکم در مکان مناسب با زیرساختهای لازم میتواند مکان امنی برای نگه داری کالا باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان آمادگی کشور با توجه به تجارب گذشته، گفت: به طور کلی وقوع حوادث در گذشته به مدیران مسائل بسیاری را آموزش میدهد و از آنجایی که هر حادثه در شکل و ابعاد خاصی رخ میدهد، از هر کدام درسهایی قابل یادگیری است و به همین منظور در مدیریت بحران بخشی تحت عنوان «درسهای آموخته شده» وجود دارد.
مستندسازی نشدن حوادث گذشته، تیمهای امدادی را در بخشهای عملیاتی دچار مشکل میکند
دکتر شریفی، با بیان اینکه متاسفانه فرآیند مستندسازی عملیات پاسخگویی و مدیریت بحران در کشور ما، فرآیند مناسبی نیست، گفت: اگر فرآیند مدیریت بحران و پاسخگویی در یک حادثه به خوبی پرونده سازی شود ما میتوانیم یافتههای علمی و متقنی را از هر حادثهای به دست آوریم؛ مستندسازی نشدن حوادث به ویژه در بخشهای عملیاتی، تیمهای امدادی را دچار مشکل میکند؛ از این رو آموختههای ما از حوادث آنچنان که باید نیست و نمیتوانیم نقاط ضعف و قوت را بررسی کرده و فرصتها و تهدیدها را استخراج کنیم.
وی با اشاره به اینکه معمولا در کشور ما پس از مدتی حادثه از یاد میرود، گفت: حوادث و بلایای طبیعی همواره جایگاه مناسبی برای یادگیری است و میتوانیم با یک پرونده کامل مستندسازی شده از حوادث گذشته به قضاوت بپردازیم و سیستمهای معیوب را ارتقاء دهیم تا در عملیات بعدی مشکلات مشابه را نداشته باشیم.
شریفی سده، به سیستم حمل و نقل در حوادث اشاره کرد و گفت: ممکن است در جریان وقوع زلزله، جادهها و راههای ارتباطی آسیب دیده و در امر حمل و نقل مواد غذائی به منطقه حادثه دیده اختلال ایجاد شود؛ یک سیستم لُجستیک خوب همیشه گزینههای جایگزین برای ارسال مواد غذایی و دارو به مناطق حادثه دیده و ممانعت از فسادپذیری دارد؛ بنابراین اگر راههای زمینی بسته شود، راههای هوایی، دریایی و غیره جایگزین میشوند.
سرپرست اداره کل آموزشهای تخصصی هلال احمر، گفت: البته فسادپذیری غذا و دارو همیشه یکی از مشکلات سیستمهای لُجستیک بوده است زیرا این مواد دارای تاریخ مصرف و نیازمند شرایط خاص نگهداری از نظر دما و رطوبت هستند و نباید بیش از برآورد استراتژیک اقلام مورد نیاز را در انبار ذخیره کرد؛ با تمام این شرایط ما باید یک ذخیره امدادی و عملیاتی داشته باشیم؛ امروزه در علم مدیریت بحران، با بهرهگیری از تکنولوژی جدید، مواد غذایی بسته بندی شده از قدرت بالا، دوام و پایایی برخوردار هستند.
وی تصریح کرد: ممکن است در مواقع بحران کمکهای خارجی به کشور وارد شود؛ این کمکها باید از نظر تهدیدهای بیوتروریستی بازرسی شوند و همچنین از نظر فرهنگی با آداب و سُنن ما مطابقت داشته باشند؛ مثلا در زلزله بم یک سری از کمکهای غذایی خارجی به ایران کنسرو گوشت خوک بود که همگی دور ریخته شد، لذا در مواقع بحران نباید مرزها به هر شکلی باز باشند و کشور کمک کننده نیز باید اقلام مورد درخواست کشور بحران زده را با در نظر گرفتن اقتضائات دینی و فرهنگی آن ارسال کند.
انتهای پیام/ راه دانا