۰

وعده کاهش قیمت ها نوعی فشار رسانه ای برای پیشبرد مذاکرات بوده است

یک کارشناس اقتصاد گفت: از ابتدا ذهنیت هایی در رابطه با کاهش قیمت مبنی بر آزادی پول های بلوکه شده داده شد مردم را متوقع کرد شاید به نحوی فشار رسانه ای بود تا مذاکرات را توجیه کنند و الا فقط استفاده تبلیغاتی بوده است و اکثر دولت ها نوعی از بی نظمی مالی و فضا سازی های رسانه ای را برای پیشبرد یکسری اهداف خود دنبال می کنند.
وعده کاهش قیمت ها نوعی فشار رسانه ای برای پیشبرد مذاکرات بوده است
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، عادل پیغامی دکترای اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص آزادی پول های بلوکه شده و کاهش قیمت اجناس اظهار داشت : کاهش قیمت ها مبنی بر آزادی پول های بلوکه شده ، اصلش غلط است چراکه منابع ارزی در برخی از هزینه های کشور گشایشی ایجاد می کند و ارتباطی با تورم ندارد.
وعده کاهش قیمت ها مبنی بر آزادی پول های بلوکه شده فقط استفاده تبلیغاتی برای پیشبرد مذاکرات بوده است
وی گفت: از ابتدا ذهنیت هایی که به مردم در رابطه با کاهش قیمت مبنی بر آزادی پول های بلوکه شده داده شد مردم را متوقع کرد شاید به نحوی فشار رسانه ای بود تا مذاکرات را توجیه کنند و الا فقط استفاده تبلیغاتی بوده است و متاسفانه این پول های اخذ شده ربطی به اقتصاد و دانش اقتصاد ندارد.
وی افزود : مسائل مربوط به تورم از جاهای دیگری نشات می گیرد چه بسا منابع ارزی آزاد شده ای که بخواهند به سمت ایران سرازیر شوند اگر درست استفاده نشوند خود این امر تورم زا می شود .
پیغامی در رابطه با نظارت بر پول های بلوکه شده بیان کرد : نظارت بر این پول ها بخشی در قالب مصوبات هییت دولت و بودجه ها و بخشی باید از طریق مجلس باشد، در بحث خریداری هواپیما ، اینکه هواپیما لازم داریم شکی نیست اما با یک شرکت هواپیمایی قرارداد اجاره به شرط تملیک ببندیم چه بسا از لحاظ قانون اساسی باید در مجلس مصوب شود چراکه نوعی از فاینانسینگ است و فاینانس باید در مجلس تصویب شود .
اکثر دولت ها نوعی از بی نظمی مالی و فضا سازی های رسانه ای را برای پیشبرد یکسری اهداف خود دنبال می کنند
این کارشناس اقتصاد اذعان کرد: در شرایط سیاسی کشور و تعاملی که دولت پیگیری می کند بسیاری از رعایت ها نمی شود و این متاسفانه جریانی است که در همه دولت ها وجود دارد و اکثر دولت ها نوعی از بی نظمی مالی و فضا سازی های رسانه ای را برای پیشبرد یکسری اهداف خود دنبال می کنند.
وی در رابطه با اعلام مک دونالد مبنی بر عدم افتتاح شعبه در ایران گفت: مک دونالد یک برند است و برند معمولا خود ارزش زیادی شاید نداشته باشد گاهی اوقات یک برند سبب شکل گیری جریان نفوذ می شود  و آنجاییکه ما باید رصد کنیم متن مذاکرات و توافقات است که رصد نمی شود و از دولت تشکر می کنیم که دهها میلیارد دلار قرارداد بسته اما بعنوان یک محقق انتظار داریم که مذاکرات و متن قراردادها منتشر شود تا نخبگان بتوانند آن را بخوانند.
وی عنوان کرد:در متن قراردادها و پیوست آن و ضمانت های رد و بدل شده توسط دولت معمولا بی دقتی می شود که دوست دارند در نوعی سکوت خبری کار را پیش ببرند و از حضور کارشناسان و نخبگان ممانعت می کنند از این لحاظ جای نگرانی برای نفوذ است و قائدتا در تهدید های رسانه های خارجی هم میبینیم که به نوعی منافع پسابرجام به برخی از کشورهای اروپایی سرازیر می شود بطوریکه آلمان اعتراض می کند که از  قراردادهای ایران عقب مانده است و این نشان دهنده این است که منافع ملی ممکن است در این قبیل مراودات توجه لازم به آن نشود.
توجه به نخبگان سبب تامین منافع ملی می شود
پیغامی خاطر نشان کرد: امیدواریم که جریان کارشناسی و تصمیم سازی کشور کمی بیشتر به نخبگان کشور اهمیت بدهد تا منافع ملی تامین شود .
انتهای پیام/ راه دانا
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 426545
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *