به گزارش سرویس مذهبي
تفتان ما، سعید ناجی، عضو گروه فلسفه برای کودکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره مباحث مختلف از فلسفه و اهمیت فلسفه برای کودکان در نظام آموزشی ایران گفت: از زمانی که یک دانش آموز در کنکور شرکت میکند تا وقتی که وارد دانشگاه شود، فضای حافظهمحوری را درک میکند و همیشه در تلاش برای دستیابی به نمرات بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه این حافظهمحوری این روزها از گذشته تفاوت اندکی یافته است، گفت: علت اصلی این امر نیز این است که فلسفه آن طور که باید و شاید در زندگی مردم و جوانان جا نیافته و در مدارس نیز بدان بها داده نشده است.
ناجی با تأکید بر اینکه عموم مردم به دلائلی غیر علمی و بدون تحقیقات به سراغ فلسفه میروند و یا حتی دانشآموزان بیتوجه به رشته فلسفه هستند، گفت: حتی دانشجویان این رشته هم به دلیل گذران زندگی و مسائل مالی کمتر به سراغ این رشته میروند بنابراین اینطور است که فلسفه در سطوح بالای انتخابی افراد قرار نمیگیرد.
وی در ادامه افزود: بنابراین اهمیت فلسفه و جایگاه آن در همه شئون زندگی اجتماعی غیر قابل انکار است.
این عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: باید تدبیری اندیشیده شود تا همه موضوعات فلسفی به نحو جاذبی برای مردم به چشم بیاید و روزه بروز نیز به جذابیت آن افزوده شود تا این رشته در چارچوب سطح جامعه قرار بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه باید نحوه آموزش در مدارس دچار تغییر شود، گفت: سیستم آموزشی ما از گذشته تاکنون حافظه محور بوده و کمتر به مباحث مفهومی توجه دارد البته این سالها با همه کلاسهای آموزشی که برای معلمان مدارس از سوی پژوهشگاه و سایر مکانها در حوزه فلسفی برگزار شده تا حدودی برخی معلمان با این فنون آشنا شده اند اما بازهم جای کار بیشتری دارد.
ناجی در پایان گفت: روش آموزشی در دانشگاهها نیز در این راستا باید به سمت تحقیق و پژوهش و تفکر بیشتر به منظور تکامل ذهنی دانشجویان سوق پیدا کند.
انتهای پیام/ فارس