انتخابات و‌ معیارهای انتخاب اصلح از دیدگاه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب

4 اسفند 1394 ساعت 4:03

انتخابات امسال حضور حداکثری، حفظ هوشیاری، بصیرت و در نهایت انتخاب اصلح از ساز و کارهای تعیین‌کننده هستند، رهبر انقلاب به همگان توصیه نمودند به فهرست‌های ارائه شده توسط متدینین و انقلابیون اعتماد کنند برای این مهم سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس،  انتخابات بستری است برای محقق شدن مردم سالاری دینی و معیاری برای ارزیابی جایگاه و میزان نقش آفرینی مردم در نظام‌های‌ مذهبی- سیاسی، مشروط بر این که انتخاب‌کنندگان با بصیرت و آگاهی گزینه‌های مد نظر خویش را انتخاب نمایند.از این طریق است که مردم در عرصه‌های تصمیم گیری، اجرا و نظارت نقش آفرینی می‌نمایند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام(ره)، به حق مجلس را در رأس امور می‌دانستند.
 حق تعیین سرنوشت مردم به عنوان منشأ حاکمیت و قدرت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت ‌شناخته شده است و برگزاری انتخابات متعدد حتی در سخت‌ترین شرایط حکایت از جایگاه برجسته‌ی آن در ایران اسلامی دارد و تأکیدات فراوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر انقلاب به شرکت فراگیر در انتخابات مؤید آن است.
                 
 در نظام جمهوری اسلامی ایران برمشارکت و حضور مردم در عرصه‌های مختلف انتخابات تأکید شده و اصل 56 قانون اساسی. حق تعیین سرنوشت را به عنوان یک منشأ حاکمیت و قدرت سیاسی به رسمیت شناخته است. در اصل 6 به اداره‌ی امور کشور با تکیه بر آرای عمومی تأکید شده است. در اصل 7 نیز شورا به عنوان یک نهاد انتخابی برگرفته از آموزه‌های دینی به عنوان نهادی تصمیم گیرنده معرفی شده است[i]
منتخبان مردم باید ملتزم به عهدی که با مردم بسته‌اند بوده و در وضع قوانین و مقررات رعایت موازین شرعی، قانونی و عرفی را بنمایند.اعضای شورای نگهبان نیز موظف‌اند به تطابق مصوبات مجلس با شرع و قانون بپردازند.
در نظام اسلامی مردم به حکومت دینی هم مشروعیت و هم عینیت می‌بخشند. مشروعیت حکومت پیامبر گرامی اسلام(ص) از ناحیه‌ی خداوند است ولی کمک‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ مردم موجب تحکیم پایه‌های آن گردیده و مسلمانان با جان و دل با پیامبر (ص) بیعت نمودند و با رغبت حکومت نبوی را پذیرفتند. در باب معصومین علیهم‌السلام، شیعه بر این باور است که نصب الهی عامل مشروعیت حکومت آن‌هاست اما در تحقق بخشیدن به آن، بیعت و رأی آنان نقش اساسی داشته است.در عصر غیبت هم به باور فقها حکومت از سوی خداوند و به وسیله‌ی امامان معصوم علیهم‌السلام به آن‎ها واگذر شده. است و نقش مردم در زمان غیبت، عینیت بخشی به حاکمیت دینی است و فقیه حق ولایت دارد اما این حق با رأی مردم به منصه‌ی ظهور می‌رسد. از این رو انتخابات در حکومت دینی باید براساس دستورات دین بوده و منتخب نیز باید متدین، متقی و...باشد.با چنین انتخابات و منتخب است که:
-        مردم خود را در انتخابات سهیم دانسته ودر حمایت از حکومت دینی تلاش می‌کنند،
-        منتخبین در راستای تقویت پایه‌های نظام دینی کوشش می‌نمایند،
-        زمینه‌ی اجرای دستورات دین در کشور فراهم می‌شود،
-        مردم در پرتو حکومت دینی و نظام دلخواه خود امنیت و آسایش دارند،
حضرت امام نیز با ترسیم ولایت فقیه و نقش مردم در حاکمیت دینی راهکاهای انتخاب منتخب اصلح را به منتخبان نشان داده‌اند.
از آن‌جا که جمهوری اسلامی ایران نظامی دینی و مردمی است؛ ثبات و اقتدار آن، مشارکت گسترده‌ی مردم در صحنه‌هایی چون انتخابات را می‌طلبد. براین اساس شرکت در انتخابات به عنوان تکلیف شرعی و اجتماعی تلقی شده و هر امری که سبب حضور کم رنگ مردم باشد از عوامل بازدارنده‌ی انقلاب اسلامی محسوب خواهد شد. انتخابات مهم‌ترین نمود مشارکت سیاسی در جامعه‌ی اسلامی است از این رو حضرت امام(ره) می‌فرمایند:« نگوئید که دیگران رأی می‌دهند؛ من هم باید رأی بدهم، تو هم باید رأی بدهی...این یک تکلیف الهی است»[ii]

حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب نمایندگانی صالح، با تقوا و معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه، راهکاری مناسب برای صیانت از ارزشهاست. مردم بایسته است برای پایداری نظام دینی در دفع خائنین و انتخاب خادمین پا به عرصه بگذارند و در این راه رضای خدا را بر رضای خویش مقدم بدارند. از این رو امام بزرگوار در روزهای منتهی به پایان عمر با برکت خویش که در بیمارستان قلب بستری بودند فرمودند:«من در ایام آخر عمر با امیدواری کامل و سرافزاری از نبوغ شما به سوی دار رحمت حق کوچ می‌کنم. سرافزاری و مباهات آنگاه به حد کمال خواهد رسید که در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چون انتخابات ریاست جمهوری کمال رشد انسانی – اسلامی خود را نشان دهید... اکنون نیز در این مرحله که مقام امتحان است کوشش کنید که مصالح اسلام وکشور اسلامی را فدای منافع شخصی ویا گروهی نکید. من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ ودر انتخاب وکلای‌ خود رضای حق را بر رضای خود مقدم دارید»[iii] .زمانی این رضایت حاصل می‌شود که معیارهای انتخاب اصلح را مد نظر قرار دهیم و نماینده‌ای را انتخاب کنیم که حضرت امام همواره برانتخاب چنین نماینده‌ای پای می‌فشردند.
ایشان در جمع اعضای ستاد جهاد سازندگی یزد با توصیه به عدم ورود افراد فاسددر مجالس و شوراها فرمودند: «اشخاصی را که انتخاب می‌کنید سوابقشان را مطالعه کنید، بدانید...در زمان سابق چه جور بودند؛ در زمان انقلاب چه جور بودند؛ از اول انقلاب تا حالاچه جور بودند؛ سوابق خانوادگیشان چه هست ؛ عقایدشان چه هست؛ مقدار معلوماتشان چه هست...»[iv]
 حضرت امام(ره) همواره به مردم گوشزد می‌نمودند که از هیاهو و تشر اجانب نترسند و اشخاصی را برگزینند که مسائل را تشخیص دهند و از افرادی نباشند که از روس یا آمریکا یا قدرت دیگری واهمه داشته باشند ، باید بایستند و مقابله کنند.[v]
از منظر حضرت امام(ره)، نماینده نباید به شرق و غرب شرق گرایش داشته باشد زیرا با داشتن افکار و اندیشه‌های غیر اسلامی برای کشور خطر آفرین خواهد بود. «افرادی را انتخاب کنید که متعهد به اسلام شرقی و غربی نباشد به صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند».[vi]
 ایشان قضیه‌ی انتخابات را از امور مهمه‌ی دانستند که دشمنان درخارج به آن چشم دوخته ودر صدد آن هستند که محقق نشود. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این امر را وظیفه‌ای اسلامی و برای حفظ نظام مهم و حیاتی ارزیابی نمودند؛ این که اگر به آن لطمه وارد شود به جمهوری اسلامی لطمه وارد شده است و تأکید نمودندولی مجلس قوی می‌تواند با دنیا مقابله نماید چرا که پشتوانه‌ی مردمی دارد.[vii]
حضرت امام(ره) ضمن دعوت آحاد مردم برای شرکت در انتخابات و لزوم حفظ شئونات اسلامی و اخلاقی در تبلیغات نامزدها، فرمودند:«مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأِی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف ودر یک کلمه مدافع اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله  و سلم- باشند»[viii]
ایشان انتخاب اصلح؛کاردانی و تعهدیک نماینده را این گونه تحلیل نمودند:« انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد، چون در مجلس، اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد. ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد. اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می‌کنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان»[ix].‏‏
در جمهوری اسلامی ایران، تقریباً هرساله انتخابات برگزار شده است. در دهه‌ی نخست این ماه انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس شوراو پنجمین دوره‌ی خبرگان رهبری را پیش رو داریم. مقایسه‌‌ی میزان مشارکت مردم در  نخستین و آخرین انتخابات در جمهوری اسلامی ایران بیانگر این است نرخ مشارکت سیر نزولی داشته است که عوامل متعددی در این زمینه می‌‌توانند دخیل باشند و پرداختن به آن از حوصله‌ این مقال خارج است.
 رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف اهمیت انتخابات را یاد‌آور شده‌اند، از جمله در دیدار اخیر خود در روز چهارشنبه، 28 بهمن ماه، با اهالی آذربایجان به ویژه مردم تبریز؛ با قدردانی از مردم ایران به دلیل شرکت گسترده در راهپیمایی 22 بهمن امسال؛ شرکت در انتخابات هفتم اسفند را مظهر بیداری ملت و دفاع از نظام دانستند: «دشمن با یک برنامه‌ریزی خاص برای انتخابات، به دنبال تحقق توطئه‌ی طراحی‌شده‌ی خود است؛ بنابراین باید ملت ایران به‌عنوان صاحبان اصلی کشور از برخی حقایق مطلع شوند تا این نیات پلید محقق نشود».
 ایشان تأکید نمودند که دشمن در طی ۳۷ سال از هیچ تلاشی برای متوقف کردن حرکت پرشتاب ملت ایران دریغ نکرده و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هدف آن جلوگیری از برگزاری انتخابات بود و چون مأیوس شد به دنبال اعمال نفوذ در انتخابات هست.
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تخریب شورای نگهبان و زیرسؤال بردن تصمیممات آن را از اهداف دشمن در انتخابات هفتم اسفند برشمردند.و آمریکایی‌ها رااز مخالفین آن ازابتدای پیروزی انقلاب دانستند
ایشان افراد هم نوا بادشمن در به زیر سئوال بردن نهاد شورای نگهبان را جزو کسانی دانستند که متوجه صحبت هایشان نیستند و فرمودند در عین حال نمی‌توان آن‌ها را به خیانت متهم نمود ولی این نکته را یادآور شدند که نتیجه‌ این هم نوائی تکمیل نمودن نقشه‌ی خطرناک دشمن است
جاشین خلف حضرت امام(ره)، ملت ایران را به مشارکت همه‌جانبه در انتخابات و دفاع از نظام اسلامی فراخواندند و با تأکید بر لزوم هوشیاری در برابر جبهه‌ی خطرناکِ دشمن صهیونیستی، سیاست‌های آمریکا و بسیاری از دول اروپایی را زیر سلطه‌ی این شبکه دانستند[x]
در انتخابات امسال حضور حداکثری، حفظ هوشیاری، بصیرت و در نهایت انتخاب اصلح از ساز وکارهای تعیین‌کننده هستند، رهبر انقلاب به همگان توصیه نمودند به فهرست های ارائه شده توسط متدینین و انقلابیون اعتماد کنند
. منابع:
[i]- بزرگ مهری، مجید، بررسی تطبیقی نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1385، ص11
[ii] - شیرازی، علی، انتخابات و مردم، قم، خادم‌الرضا، آذر82، صص11-15
[iii] -  صحیفه‌ امام، ج12، تهران، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، 1385، ص 149
[iv] -  صحیفه‌ امام، ج10، تهران، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، 1385، ص 260
  - روزنامه‌ی کیهان، یکشنبه، 2 اسفند 1394
[vi] - http://www.hawzah.net/fa/Article/View/52839
[vii] - صحیفه‌ی نور،ج18، تهران، مرکز مدارک فرهنگی، 1365، ص284
[viii] - صحیفه‌ امام، ج21، تهران، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، 1385، ص 11
[ix] - http://isna.ir/fa/news/94112012762/
[x] -http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=32314
انتهای پیام/


کد مطلب: 427320

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/427320/انتخابات-و-معیارهای-انتخاب-اصلح-دیدگاه-امام-خمینی-ره-رهبر-انقلاب

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir