وقتی یک پویشِ مردمی، تبلیغات غیرقانونی را پاک می کند
19 اسفند 1394 ساعت 7:23
جدای از عرصههای دیگر انتخابات، تبلیغات کاندیداها خود قاعده خاصی را میطلبد. قاعدهای در چارچوب قانون و اخلاق. اما در گیر و دار شور و هیجانات، اغلب این قاعده به دست فراموشی سپرده شده و زیر پا گذاشته میشود.
به گزارش سرویس اجتماعي تفتان ما، به نقل از منار، سالهاست که انتخابات با خود شور و هیجان خاصی میآورد. ایجاد تشکلها، جلسات خانگی، رایزنیها، دستهبندیهای سیاسی، یارگیریها، رقابتها، تبلیغات و ... که در نوع خود اتفاق مثبتی ارزیابی میشود.
اینکه اکثریت مردم در قالبهای متفاوت وارد این عرصه میشوند و نقشی را ایفا میکنند منشاء یک تحول به شمار میرود.
اما زمانی که سخن از رقابت به میان میآید رعایت اخلاق انتخاباتی در هر مرحلهای امری واجب و ضروریست.
جدای از عرصههای دیگر انتخابات، تبلیغات کاندیداها خود قاعده خاصی را میطلبد. قاعدهای در چارچوب قانون و اخلاق. اما در گیر و دار شور و هیجانات، اغلب این قاعده به دست فراموشی سپرده شده و زیر پا گذاشته میشود.
اثرات تبلیغات نادرست نامزدهای انتخاباتی در دورههای پیشین هنوز بر در و دیوار خرمآباد خودنمایی میکند. تصاویری که نه تنها زحمتی مضاعف برای مدیریت شهری را بهدنبال دارد و گاه حتی آنرا بیثمر میکند بلکه چهره شهر را برای هر رهگذری نازیبا میکند.
اثرات باقیمانده از پوسترهای پاره و نامنظم که با بدسلیقهگی روی هم بر در و دیوارها چسبیده میشوند، نوشتههای روی دیوارها و .... تنها یک مفهوم را در ذهن متبادر میکنند آنهم اینکه خیلی از نامزدهای محترم انتخاباتی در جهت مطرح کردن خود، صرفا شعارِ اهمیت به حقوق شهروندی را سر میدهند و در میدان عمل، شهر را ملک شخصی خود میپندارند و از هرگونه اقدامی برای تبلیغات فروگذار نمیکنند.
این دغدغهها در این دوره، بیش از پیش در سازمانهای مردمنهاد شکل گرفت و به شورای شهر کشیده شد. هشتمین جلسه ی کمیسیون فرهنگی اجتماعی و زیست شهری شورای شهر خرمآباد روز سه شنبه 27 بهمن 94 به ریاست رستم کوشکی"؛ عضو شورای شهر خرمآباد، میزبان دبیران انجمنها فعالان NGO ها(سازمانهای مردمنهاد)، واحد خبر صدا و سیمای مرکز لرستان با حضور برخی از اعضای شورا، در تالار جلسات شورا شد. دغدغهها و گلایهها به زبان آمد. تبادل نظرها شروع و در نهایت پویشی به نام "تبلیغات پاک" متولد شد.
راهکارهای تبلیغات پاک و سالم و پیشگیری از مخدوش کردن زیبایی شهر در طول ایام انتخابات با استفاده از نصب پوستر، بنر و دیوارنویسی بر در و دیوار شهروندان و اماکن عمومی و نیز اطلاع رسانی عمومی در سطح شهر با استفاده از ظرفیت نیروی انجمن های مردم نهاد ارائه شد.
مقرر شد شهرداری نسبت به جمع آوری بنرهای اضافی و کاهش آشفتگی فضای فعلی شهر جهت نمایش چهره ای زیبا از شهر خرم آباد تا قبل از شروع انتخابات اقدام کند.
بر نقش فرمانداری در برگزاری جلسات توجیهی با روسای ستاد انتخاباتی کاندیداها تاکید شد.
تعهدنامه انجمن دانشآموختگان از کاندیداها در خصوص انجام تبلیغات پاک انتشار پیدا کند.
خوراکهای تبلیغاتی با موضوع پویش تبلیغات پاک جهت توزیع و نصب در تاکسیها و اتوبوسهای شهری از طریق سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهیه شود.
شعار "به کاندیدایی که دیوارنویسی کند رای نخواهم داد" جهت انتشار تهیه شود.
اقدامات فوق صورت گرفت. فرماندار خرمآباد در جهت توجیه نامزدهای انتخاباتی برای تبلیغات پاک در جلسات خود اقدام کرد. فعالان زیستمحیطی و فرهنگی با ستادهای تبلیغاتی نامزدها مرتبط شدند. صداوسیما در گزارشهای مستمر از زبان مردم تبلیغات نابههنجار را منع و شهرداری نیز بهصورت شبانهروزی تبلیغات غیرقانونی را رصد و از این قبیل اقدامات جلوگیری کرد.
حتی مقرر شد در زمان آغاز تبلیغاتِ نامزدهای انتخاباتی برزنتهای مخصوص چسابندن تبلیغات در نقاط مختلف سطح شهر توسط شهرداری قرار بگیرند.
تبلیغات بهصورت رسمی آغاز شد. فعالیت پویش تبلیغات پاک در فضای مجازی و واقعی رنگ و بوی دیگری گرفت. فعالیتها بیشتر شد. گروه "پویش تبلیغات پاک" در تلگرام عضو گیری کرد و روزانه گزارشهای متنوعی از نقاط قوت و ضعف تبلیغات در سطح شهر خرمآباد را منتشر کرد.
نتیجه آنکه در طول بازدیدهای میدانی دیده شد که تبلیغات این دوره با دورههای پیشین تفاوتهای غیرقابل اغماضی دارد. دیوارنویسیها به طرز فاحشی کاهش پیدا کردند. عده معدودی که اقدام به چسباندن پوسترهای تبلیغاتی بهصورت غیرقانونی کردند توسط تیمهای رصد شهرداری شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند و اغلب ستادهای انتخاباتی دست یاری پویش تبلیغات پاک را فشردند. گرچه در این میان عدهای همچنان با روشهای بیقاعده و غیرقانونی بهخصوص در ساعات پایانی موعد قانونی به تبلیغات پرداختند و بهطور مثال سطح خیابانها را با پوستر و کارت پوشاندند –که در گزارشی دیگر به آن پرداخته میشود_ اما آنچه که مشهود بهنظر میرسید نتیجه یک جریان مردمی بود که با همکاری دستگاههای اجرایی مربوطه توانست تاثیر بهسزایی بر فضای تبلیغات انتخاباتی بگذارد و قدمی فراتر از حد انتظار بردارد.
در نهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرمآباد نیز که شامگاه دیروز برگزار شد، "رستم کوشکی"؛ رییس این کمیسیون با اشاره به پویش تبلیغات پاک گفت: این پویش با کمک سازمانهای مردمنهاد و ارتباط با کاندیداها و مرتبطین نتیجه مثبتی بهدنبال داشت.
وی افزود: این موضوع صرفا منوط به همکاری مسئولین نبود و خوشبختانه شهردار و 120 نفر از پرسنل خدمات شهری، فرماندار، دادستان و عوامل دیگر دست به دست هم دادند تا این اتفاق مبارک رخ دهد.
کوشکی چنین پویشی را بیسابقه خواند و گفت: جرقه پویش تبلیغات پاک در همین کمیسیون فرهنگی زده شد و با توجه به فرهنگ غنی مردم لرستان بهخصوص مردم خرمآباد این حرکت شروع شد.
عضو شورای شهر خرمآباد به همکاری ستادهای تبلیغات نیز اشاره کرد و گفت: محور صحبت و تکیهکلام نامزدهای انتخاباتی این دوره بحث همکاری، حمایت و هماهنگی با پویش تبلیغات پاک بود.
کوشکی در پایان گفت: نتیجه فعالیتهای این پویش نشان داد که مردم لرستان فرهنگدوست بوده و از هر موضوع شایستهای استقبال میکنند.
فاطمه سپهوند
انتهای پیام/
کد مطلب: 428776
آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/428776/وقتی-یک-پویش-مردمی-تبلیغات-غیرقانونی-پاک-می-کند