حیرت مسافران با هیبت اجارهبهای ویلاها در مازندران/ مسافرانی که به چادر پناه می برند
29 اسفند 1394 ساعت 9:29
یکی از دغدغههایی که همراه با آغاز تعطیلات و حضور مسافران و گردشگران در مناطق گردشگرپذیر استان مازندران و به تبع آن شهرستان چالوس را با خود درگیر میکند افزایش سرسامآور ویلاها، سوئیتها و منازل استیجاری است که در برخی از مواقع جز سرکیسه کردن گردشگر و توریست هیچ معنایی نمیتوان برای آن پیدا کرد.
به گزارش سرویس اجتماعي تفتان ما، استان مازندران بهعنوان یکی از استانهای شمالی کشور با داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و گردشگری در روزهای تعطیل هفته و بهویژه در ایام و مناسبتهای تعطیل خاص میزبان میلیونها گردشگر و مسافری است که این مناطق را برای استراحت و تفریح برمیگزینند.
یکی از دغدغههایی که همراه با آغاز تعطیلات و حضور مسافران و گردشگران در مناطق گردشگرپذیر استان مازندران و به تبع آن شهرستان چالوس را با خود درگیر میکند افزایش سرسامآور ویلاها، سوئیتها و منازل استیجاری است که در برخی از مواقع جز سرکیسه کردن گردشگر و توریست هیچ معنایی نمیتوان برای آن پیدا کرد.
* اتراق مسافران در چادرهای مسافرتی
گرانی بیش از حد اجارهبهای سوئیتها و ویلاها در این مناطق گردشگری بسیاری از مسافران را وادار به اتراق در حاشیه برخی از پارکها و تفرجگاهها در چادرهای مسافرتی میکند که این امر نیز مسائل و مشکلات حاشیهای زیادی را با خود بههمراه دارد.
مشکلاتی که مسافران با زدن چادر در خیابانها آنهم در هوای بهار که بر اساس ضربالمثلهای بهجا مانده ـ هوای بهاری قابل اعتماد نیست و یا اینکه فلانی مانند هوای بهاری غیرقابل اعتماد است ـ سبب میشود که بسیاری از مسافران گوش به فرمان هشدارهای هواشناسی در زمینه بارش باران و یا صاف بودن هوا داشته باشند که این استرس و دلهره نیز شیرینی سفر را برای افرادیکه جهت تجدید روحیه ناشی از انبوه کارهای روزمره به این مناطق پناه میآورند را به تلخی میکشاند.
* نبود اطمینان خاطر از ماندن در چادرها
علاوه بر عدم ثبات در پدیده آب و هوایی و ترس ناشی از آن برای مسافرانی که زندگی در چادر را ترجیح میدهند، موضوعاتی مانند ایجاد فضایی ناهمگون و نامناسب در تفرجگاهها و مناطق گردشگری، امنیت مسافران را نیز در خطر انداخته و با این افکار و خیالات نیز مجبور میشوند شب خود را با تشویش و دلهره به صبح برسانند.
اگرچه نابهسامانی در نرخ و اجارهبهای گزاف سوئیتها و ویلاها در مناطق گردشگری غرب مازندران عامل روی آوردن مسافران به چادرهای مسافرتی است اما بهنظر میرسد که کمبود هتلها، متلها، سوئیتها و اماکن اقامتی نیز مزید بر علت شده که جای بسی تأمل دارد.
نداشتن تعرفه و نرخ ثابت برای ویلاها و سوئیتهای اجارهای از سوی ستاد تسهیلات سفر و سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شاید یکی از دلایل این نابهسامانی و دلهره و ترس مسافرانی که این منطقه را برای سفر خویش بر میگزینند باشد.
* پیشنهاد پرداخت اجارهبهای 400 هزار تومانی برای یکشب
یک از مسافرانی که در حاشیه یکی از میدانهای شهرستان چالوس در حال مکالمه با یکی از تابلو بهدستان اجاره ویلا این شهر بود در گفتوگو با خبرگزاری فارس گفت: ما به اتفاق خانواده تصمیم گرفتیم تا پس از ماهها کار و تلاش در تهران امسال عید را به استان مازندران و شهرستان چالوس سفر کینم که فرزندم با مراجعه به سایتهای رزرو هتلها و رستورانهای این شهر از پر بودن ظرفیت در نیمه نخست تعطیلات نوروزی به ما خبر داد و تصمیم گرفتیم با آمدن به این منطقه به ویلا و سویئتهای اجارهای که توسط این تابلوبهدستان پیشنهاد میشود، 4 شب را در این شهرستان بمانیم.
این مسافر و گردشگر اظهار کرد: با ورود ما به استان مازندران و شهرستان چالوس شاهد بارش باران شدیدی در منطقه شدیم، بهشکلی که حتی یکلحظه توقف برای ما مشکل بود که بهسراغ یکی از این تابلو بهدستان اجاره ویلا ،اما با شنیدن پرداخت شبی 400 هزار تومان اجارهبها شوک بزرگی بهما وارد شد، چرا که این هزینه با حقوق ناچیز کارمندی ما اصلاً جور در نمیآید.
وی گفت: ترجیح میدهیم بهشهر خود برگردیم و عطای این سفر را به لقایش ببخشیم، زیرا از آنجاییکه همسر بنده نیز از درد شدید عضلات رنج میبرد، طاقت ماندن در چادر نیز از عهده ما خارج است.
* برابری درآمد حاصل از اجاره ویلا با حقوق چند ماه
یکی از افرادیکه سالها دستی در دادن اجاره ویلا و سوئیت به مسافران و گردشگران دارد در گفتوگو با فارس، با ابراز خرسندی از درآمدزایی ناشی از دادن اجاره منزل خود به مسافران گفت: چند سالی است که در زمان تعطیلات عید و ماههای مرداد و شهریور منزل مسکونی خود را خالی کرده و با همسر و فرزندم به منزل پدر و اقواممان میرویم و اسباب و اثاثیه منزل خود را برای دادن اجاره به مسافران در یکی از اتاقها ریخته و درب آن را قفل میکنیم.
این فرد که دارای شغل آزاد است، اظهار کرد: برای افرادی مانند ما که در آمد زیادی نداریم و در بسیاری از ایام سال نیز بیکار هستیم دادن اجاره در 20 روز از تعطیلات نوروز بسیار مقرون بهصرفه بوده و بهراحتی بهاندازه حقوق چندماهمان از این راه درآمد کسب میکنیم.
وی با بیان اینکه با چند سال کار دادن اجاره به مسافران و گردشگران اکنون دیگر مشتریان ثابتی برای خود داریم و نیازی نیست که در ایام تعطیلات تابلو بهدست بگیریم، افزود: با ورود مسافر و گردشگر به منزل ما در دوستی با آنها نیز باز شده و حال دیگر بسیاری از این خانوادهها قبل از آمدن به شمال خانه را از طریق تلفن رزرو کرده و یا دیگر اقوامی که قصد آمدن به شهرستان چالوس را دارند به سراغ ما میفرستند.
* استقرار کانکسهای مختص سوئیتهای اجارهای
یکی از دلالان اجاره ویلاها و سوئیتها در چالوس که خود نیز دارای چندین واحد ویلایی اجارهای است اظهار کرد: تابلو بهدستان بهعنوان راهنمای مسافران و گردشگران در داخل و خارج شهر هستند و مسافران را بهسمت اسکانهای موقت راهنمایی میکنند.
وی با بیان اینکه در سالهای قبل از سوی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صاحبان ویلاها و اماکن اقامتی جواز کسب اجاره ویلا برای اسکان مسافران داده میشد، تصریح کرد: خواستار راهاندازی مجدد این طرح از سوی سازمان ایرانگردی و جهانگردی هستیم، چرا که اینکار هم تضمینی برای مسافران و گردشگران بوده و هم صاحبان این منازل استیجاری وقتی ببینند که کارشان زیر نظارت شرکت یا افرادی قرار دارد از هیچگونه نظم و مقرراتی تخطی نمیکنند.
وی استقرار کانکسها و یا مراکز رزرواسیون مختص ویلاها و سوئیتهای اجارهای را در شهرستان چالوس ضروری خواند و افزود: با توجه به اینکه بر اساس تأکیدات پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از ایجاد ترافیک مسافران اجازه توقف در میادین و خیابانهای اصلی شهر را ندارند، در صورت ایجاد این مراکز و کیوسکها این مشکلات نیز برطرف شده و مسافران از سردرگمی نجات مییابند.
این واسطه اجاره ویلاها و سوئیتهای شخصی در چالوس در پایان با انتقاد از روند رو بهکاهش اسکان مسافران و گردشگران در شهرستان چالوس گفت: اگر چه این شهرستان مدخل ورودی استانهای شمالی کشور است، اما بهدلیل عدم ساماندهی در زمینه اجاره ویلاها و اماکن اقامتی مسافران نیز میل و رغبتی برای ماندن و توقف نداشته و شهرهای مجاور را برای اقامت شبانه خود انتخاب میکنند.
* خانهمسافر بهعنوان تأسیسات گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان چالوس با اشاره به اینکه متولی ساماندهی خانه مسافر در استان مازندران شرکت بهشتگستر خزر است، اظهار کرد: اداره گردشگری بهعنوان هماهنگکننده امور مربوط به این شرکت است.
سیداصغر موسوی با تأکید بر ساماندهی ویلاداران و خانههای مسافر در استان، خاطرنشان کرد: در این راستا اقداماتی انجام و اطلاعیههایی نیز صادر شد که امتیازت و تسهیلاتی برای این افراد تا سقف 100 میلیون تومان برای تعمیر، تجهیز و برخورداری از برخی از معافیتها اختصاص یابد.
وی مشخص شدن تعرفهها، دادن تابلوهای مشخص، ساماندهی، آموزش چگونگی برخورد با مسافران و ... را از فواید صدور مجوز و پروانه بهرهبرداری برای ویلاداران اجارهای عنوان کرد و افزود: در اینصورت مسافران نیز با علم و آگاهی بیشتر و با خیالی آسوده اقدام به اجاره این اماکن میکنند.
* ساماندهی تابلوبهدستان اماکن اجارهای
رئیس اداره گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی چالوس با تأکید بر همت عمومی برای ساماندهی تابلو بهدستان، بیان کرد: امسال سعی شد تا برای ساماندهی این افراد کیوسکهایی طراحی شود و کاورهای مشخصی برای وجه تمایز با دیگر افراد در اختیار آنها نهاده شد.
وی با بیان اینکه حضور تابلوبهدستان ویلاها در حاشیه خیابانها از نظر ظاهری و اجتماعی در خور شأن نیست، تصریح کرد: به کیوسکهایی که در مکانهای نامناسب تعبیه شده بودند و همچنین کیوسکهای فاقد رعایت موازین بهداشتی و فضای ظاهری نیز اجازه فعالیت داده نمیشود.
موسوی در پایان به اقداماتی که از سوی فرمانداری و دادستان چالوس برای برخورد با خانهمسافرهای غیر اصولی و فاقد مجوز شناسایی صورت میگیرد، گفت: با توجه به اینکه خانهمسافر نیز بهعنوان تأسیسات گردشگری در آییننامه ایجاد، اصلاح و تکمیل تسهیلات گردشگری محسوب میشود، بنابراین همانند تأسیسات گردشگری در صورت مشاهده هر گونه تخلفی مشمول اخطار و تذکر میشود.
* نابهسامانی در اجارهبهای سوئیتها
به گزارش فارس، نابهسامانی در نرخ و اجارهبهای سوئیت و ویلا در مناطق مختلف غرب استان مازندران، ضرورت توجه و نظارت بیشتر ستاد تسهیلات سفرهای استان مازندران و شهرستان چالوس را میطلبد و بهنظر میرسد این مقوله چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
با توجه به اینکه نرخگذاری روی ویلاها و سوئیتها براساس تقاضاهای روز و بازار صورت میگیرد در این میان نقش دلالان و واسطهها از دیگران پررنگتر است.
* استقرار کیوسکهای اطلاعرسانی خانهمسافر
یکی از راهکارهایی که در این زمینه میتوان ارائه داد طراحی کیوسکهای اطلاعرسانی و ایجاد ساز و کاری مناسب برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران است چرا که این کیوسکهای اطلاعرسانی میتواند بهعنوان حلقه اتصال مسافر، صاحبان ویلا و مراکز اقامتی استیجاری باشد تا با در دست داشتن مشخصات ویلاها و مراکز اقامتی شرایط نظارت بر فعالیت این مراکز فراهم شود.
در ضمن وقتی که اماکن استیجاری زیر پوشش مراکز خاصی قرار بگیرد کنترل قیمتها نیز آسان شده و گردشگران نیز با داشتن خیالی راحت و آسوده از مراجعه به این ویلاهای استیجاری قطعاً سفر خوشی را برای خود رقم میزنند.
انتهای پیام/ راه دانا
کد مطلب: 429611