قوی باشید و دیابت را مغلوب کنید

19 فروردين 1395 ساعت 9:14

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2016 بر محور مبارزه با بیماری دیابت قرار گرفته است؛ دیابت و عوارض آن یک نگرانی جهانی است.


به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از سینا، World Health Organization نوشت؛ همانطور که می‌دانیم سازمان بهداشت جهانی، شعار خود را در سال 2016 «مبارزه با دیابت» انتخاب کرده است؛ هر ساله سازمان بهداشت جهانی یک نگرانی برای بهداشت عمومی جهانی را در اولویت قرار می‌دهد و آن را شعار سال خود قرار داده و در روز 7 آوریل که مصادف با روز تولد این سازمان است، اعلام می‌کند.

بیماری دیابت در سرتاسر جهان به خصوص در کشورهای با درآمد کم و متوسط، میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است؛ شیوع دیابت طی دهه‌های گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است؛ برای معکوس کردن این رویه باید از طریق پیشگیری و درمان مناسب، اقدام کرد.

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک در بدن است؛ در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و در نهایت قند خون افزایش می‌یابد؛ وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کلیه‌ها، ‌دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب برساند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: دیابت و عوارض آن، موجب مشکلات مالی فراوانی برای بیمار و خانواده‌اش، سیستم سلامت و اقتصاد ملی می‌شود؛ همچنین برنامه‌ریزی برای پیشگیری، ردیابی و درمان دیابت به پیشرفت جوامع کمک می‌کند؛ بر اساس برآوردها در سال 2008 در جهان حدود 350 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند و شیوع این بیماری بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه در حال افزایش است.

در سال 2012 دیابت علت مرگ حدود 1.5 میلیون نفر در دنیا بوده است که بیش از 80 درصد آن در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه رخ‌داده است و برآوردها نشان می‌دهد که این بیماری به هفتمین علت مرگ تا سال 2030 تبدیل خواهد شد.

گفتنی است؛ آمار جهانی دیابت در سال 2010 میلادی 7.8 درصد و این رقم در کشورمان برای افراد بالای 30 سال 8.8 درصد است که متاسفانه در استان یزد از 14.7 درصد در سال 1377 به رقم 18 درصد در سال گذشته رسیده است.

علت این افزایش 4 درصدی و شیوع بالای این بیماری را در استان را بی‌تحرکی، الگوی نامناسب تغذیه‌، چاقی، زندگی شهرنشینی، استرس و البته عوامل ژنتیکی است و به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در استان یزد شرایط را برای دیگر عوامل بیماری فراهم‌تر کرده و شیوع را افزایش داده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 430249

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/430249/قوی-باشید-دیابت-مغلوب-کنید

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir