به گزارش سرویس اجتماعي
تفتان ما، دکتر غلامرضا نورمحمدی، در گفتوگو با خبرنگار
سینا درباره موضوع طلاق عاطفی و طبقه بندی آن در کشور و همچنین نقش غرب در ایجاد این موضوع گفت: خانوادههای متظاهر که در زیرگروه به یک طرفه یا دو طرفه تقسیم بندی میشوند با وجود اختلافات اما افراد ظاهر خانواده را به شکلی نشان میدهند که هیچ اختلافی وجود ندارد در حالی که این حالت دوام نخواهد داشت.
در خانوادههای گریزان اعضای خانه به چشم خوابگاه نگاه میکنند
وی در ادامه به خانوادههای گریزان اشاره کرد و افزود: در این نوع خانواده طلاق عاطفی مطرح است و فرزندان از حالت متحد بودن و همبستگی خارج هستند به شکلی که هر یک از اعضای خانواده به شکل یک ایالت خودمختار هستند و در یک سفره غذا همه با هم نیستند، حتی در یک مسافرت که همه باید با هم باشند با یکدیگر همراه نیستند پس اعضای خانواده در خانه مانند یک خوابگاه شب را با هم سپری خواهند کرد و امنیت عاطفی را در کنار یکدیگر ندارند.
نورمحمدی، در راستای موضوع طلاق عاطفی به خانوادههای ستیزه جو اشاره کرد و گفت: در این خانوادهها شاهد درگیریهای فیزیکی هستیم؛ در گذشته سخنان پدر و مادر دارای اعتبار بود اما اکنون این اعتبار در حال از بین رفتن است و در این خانواده جایگاه والدین اعتباری ندارد.
اسلام به دنبال داشتن خانواده خردمند است
وی ادامه داد: خشونتهایی که شوهر نسبت به زن یا زن به مرد دارد و گاهی خشونت والدین به فرزندان اعمال میشود باعث فرار فرزندان از خانه میشود و به جامعهای که زمینه رشد این افراد را فراهم نمیکند پناه میبرند؛ نکته دیگر خشونت فرزندان نسبت به والدین و بخش دیگر خشونت فرزندان به فرزندان است که در بخش خانوادههای ستیزه جو دیده میشود اما آنچه که اسلام به دنبالش است این است که خانواده خردمند داشته باشیم.
فرهنگ غرب خود محوری در خانواده را تبلیغ میکند
این دکتری قرآن و طب سلامت با بیان اینکه بخشی از مشکلات در خانواده ها به دلیل رسوخ افکار جاهلی و خورده فرهنگها است، گفت: جامعه ما نیازمند بینش سازگاری درون خانواده و مهارتهای خانوادگی است؛ ما آگاهی لازم را برای واقع نگری در خانواده نداریم و دختر و پسر در زمان تشکیل خانواده بیشتر از اینکه واقع نگری را در خانواده داشته باشند بیشتر حالت خود محوری دارند و فرهنگ غرب نیز این خود محوری را تبلیغ میکند.
خانواده شرکت سهامی با درصد برابر نیست
وی در ادامه افزود: در غرب این نوع نگاه در خانواده وجود دارد که نباید هر فردی درصدی از دیگری کم داشته باشد و به شکل شرکت سهامی 50 -50 به خانواده نگاه میشود، در حالی که خانواده شرکت سهامی نیست و اگر مفهوم خانواده از فرهنگ دینی گرفته شود من به ما تبدیل میشود و خود محوری به واقع محوری تبدیل میشود.
نورمحمدی، تاکید کرد: هم اکنون موج فمینیستی و حقوق زن به شکل افراطی مطرح میشود و تقابلی میان زن و مرد و در درون خانواده ایجاد شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مقوله سازگاری در خانواده گفت:طلاق از نگاه دینی منفورترین حلال خدا است و اصطلاحاً تیر آخر ترکش است، اما سازگاری به معنای ایجاد یک نگرش مثبت و سازنده را به حالت رقابت کاذب تبدیل کردهایم که خارج از نگرش دینی ما است.
صداقت در خانواده به معنای مثبت اندیشی در درون و رفتار یا گفتار مثبت در بیرون است
وی ادامه داد: زن و شوهر مکمل یکدیگر هستند؛ اگر درون خانواده را به عنوان یک پنج ضلعی در نظر بگیریم در رأس آن باید صداقت باشد به این معنا که یک مثبت اندیشی در درون و یک رفتار یا گفتار مثبت در بیرون وجود داشته باشد.
این دکتری قرآن و طب سلامت تصریح کرد: در خانواده زن و مرد به عنوان دو انسان مستقل هستند که نزدیک شدن و هماهنگ شدن سلایق این افراد با یکدیگر زمانبر است، لذا باید صبر پیشه کرد.
در اسلام قناعت از سوی زنان و سخاوت از سوی مردان توصیه شده است
نورمحمدی، با بیان اینکه فرهنگ غرب مصرف زدگی را به ما القاء میکند که مرتب در حال نوشخوار کردن محصولات باشیم و فرصت هضم نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در کشور موضوع حجاب و عفاف مطرح است اما ایران یکی از بیشترین کشورهای مصرف کننده لوازم آرایش است و در بخشهایی که ضرورت جدی وجود ندارد عطش کاذب وجود دارد لذا در اسلام قناعت از سوی خانمها و سخاوت از سوی آقایان مطرح است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز کرد: آنچه که در اسلام گفته شده این است که خانواده محل آرامش است اما در حال حاضر ما این آرامش را احساس نمیکنیم به این دلیل که در غرب مفهوم خانواده مفهوم ماهوی پیدا کرده و ما نیز در حال افتادن به این مسیر هستیم که قداست مفهوم خانواده در حال از بین رفتن و نقشهای زن و مرد در حال جابه جا شدن است.
انتهای پیام/