به گزارش سرویس خبری
تفتان ما، نوروز 95، یکی از متفاوتترین دورههای فعالیت رسانه ملی در طی سالهای اخیر بود. سالی که در آن برای اولین بار برنامههای ترکیبی و تاکشوها از سریالهای تلویزیونی پیشی گرفتند و توانستند با اختلافی چشمگیر، در زمینه جلب نظر مخاطبان موفق عمل کنند.
در میان شبکههای مختلف سیما، شبکه «نسیم» نسبت به دیگر رقبا در این زمینه با برنامه کاملتری حاضر شد و بیشتر توانش را بر تولید اینگونه از برنامهها متمرکز کرد. «دورهمی» یکی از تولیدات این شبکه در ایام نوروز امسال بود که به دلیل همزمانی با تولید سری جدید برنامه «خندوانه» و شباهتهایی که از برخی جنبههای ساختاری با این برنامه موفق و پرمخاطب داشت، تنها در روزهای جمعه و شنبه از شبکه نسیم نمایش داده میشد.
اجرای «دورهمی» به مهران مدیری سپرده شد. او که پیش از این سابقه اجرای برنامههایی ترکیبی چون «جُنگ 77» و «ببخشید شما» را برعهده داشت؛ تواناییهای خود را در زمینه گرداندن اینگونه برنامهها نشان داده بود. به همین خاطر بود که با انتشار اولین تصاویر از پیش تولید این مجموعه بسیاری خود را برای دیدن یک جُنگ تصویری شاد و مفرح آماده کرده بودند.
«دورهمی» با یک ادعای بزرگ کار خود را آغاز کرد. ادعایی که در قسمت معرفی این برنامه در سایت شبکه نسیم اینگونه مطرح شد: «این مجموعه ساختاری کاملا متفاوت نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون دارد و تولید آن اتفاقی جدید در رسانه ملی محسوب میشود.» اما با آغاز نمایش اولین قسمت آن در واپسین روزهای سال 94، صحت این ادعا در پیش چشم مخاطبان رنگ باخت.
«دورهمی» برنامهای ترکیبی با دکوری بزرگ است که در هر قسمت آن تعداد زیادی مهمان با حضور در محل ضبط برنامه به عنوان تماشاچی به تماشای بازی بازیگران و گپ و گفت مجری برنامه با مهمانان ویژه مینشینند. از این نظر، میتوان «دورهمی» را در ساختار ظاهری تا حدود بسیار زیادی شبیه به «خندوانه» دانست. در واقع از جنبه حضور تعداد زیادی تماشاچی در سالن و دعوت از بازیگران و خوانندگان برای گفتوگو، میتوان گفت که محراب قاسمخانی کارگردان دورهمی، دقیقا از الگوی برنامه موفق رامبد جوان برای اجرای برنامهاش استفاده کرده است. حتی تنها نقطه تفاوت «دورهمی» که اجرای نمایشهایی متناسب با موضوع اصلی برنامه توسط بازیگران طنز در هر قسمت آن است هم، تا حدودی به اجرای نیما شعباننژاد در سری اول «خندوانه» و اجراهای جنابخان در سری دوم و سوم این برنامه شباهت دارد.
اما آنچه که باعث شد «دورهمی» در همان اولین روزهای نمایش تبدیل به سوژه داغ شبکههای مجازی و بحثهای گروههای تلگرامی شود، نه این شباهت نصفه و نیمه به برنامه رامبد جوان، بلکه کپی شدن نعل به نعل «دورهمی» از یک برنامه هندی به نام شبهای کمدی با اجرای کیپل شارما هنرپیشه و کمدین سی و شش ساله کشور هند بود. اتفاقی که نه فقط در زمینه دکور و صحنهآرایی برنامه، بلکه حتی در زمینه کنداکتور و برخی شوخی و دیالوگهای بازیگران نیز به چشم میخورد!
با دست به دست شدن تصاویر این کپی کاری، سیلی از واکنشها از سوی بازیگران و سایر تولیدکنندگان این برنامه در جهت توجیه ماجرا صورت گرفت که عجیبترین آنها سخن مدیر شبکه نسیم در توجیه کپی شدن مو به مو دکور دورهمی از برنامه هندی معروف بود که گفت: «بخشی از دکور ما که آشپزخانه است و در نمای دور دیده میشود در دکور هندی نیست!»
البته این موضوع فقط در همان روزهای اولیه پخش مجموعه، محل بحث مخاطبان و کاربران شبکههای اجتماعی بود چرا که سازندگان «دورهمی» در عمل نشان دادند که در زمینه محتوا، تفاوتهای بسیاری با نمونه هندی خود دارند. مهمترین تفاوت محتوایی این دو برنامه، در اجرای مهران مدیری مجری «دورهمی» بود. او که به واسطه محبوبیت بالای خود در میان مردم، همواره مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار میگیرد؛ این بار نیز سعی کرد با اجرایی متفاوت و با استفاده از بیان طنازانه خود به نقد برخی از مسائل و معضلات اجتماعی و سیاسی روز بپردازد. مدیری که در طی سالها فعالیت خود همواره تلاش کرده تا در آثارش با نگاهی فراجناحی به نقد معضلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه بپردازد؛ به پشتوانه همین سابقه خوب، با زبانی صریح به نقد این مشکلات میپرداخت و مخاطبان نیز به واسطه آشنایی با نگاه فراجناحی این کمدین با سابقه، بیش از پیش با نقدها و نوع نگاه او ارتباط برقرار میکردند. اتفاقی که برای بسیاری از برنامههای دیگر تلویزیون که چهرههایی سرشناس اجرای آن را برعهده داشتند؛ تکرار نشد. نمونه عینی این موضوع، رضا رشیدپور و برنامه «صفر، صفر»اش بود که با وجود مطرح کردن موضوعاتی جنجالی به نسبت برنامه مدیری با استقبال کمتری روبرو شد.
اما اجرای مدیری در «دورهمی» خالی از اشکال هم نبود. او که سالها بعد از اجرای برنامه «ببخشید شما»، یک بار دیگر به عنوان مجری یک برنامه ترکیبی در تلویزیون حضور پیدا کرده بود؛ در بخشهایی از برنامه خود دست به کارهایی زد که در شان رسانه ملی نبود. در واقع دعوت از چهرههای سرشناس و پرسیدن سوالهایی عجیب در مورد کار و زندگی شخصی آنها تبدیل به بخشی ثابت از این برنامه شده بود. بخشی که در آن مجری برنامه برای مواجه کردن مهمانان خود با سوالهایی چالشی، به سراغ پرسیدن سوال «بدترین بازیگر ایران کیه؟» از بازیگران و «بدترین خواننده ایران کیه؟» از خوانندگان و همچنین «بدترین فوتبالیست ایران کیه؟» از مربیان فوتبال میرفت! این در حالی که با توجه به فرهنگ اخلاقمدار مردم کشورمان، هیچکدام از مهمانان این برنامه تمایلی برای پاسخ دادن به این پرسش نابجا در آنتن تلویزیون را نداشتند. اما این پاسخ ندادن در گاهی از موارد با واکنش عجیب مجری برنامه همراه میشد، واکنشی که در آن مهران مدیری با یک ماشین ریش تراش، به جان ریش یا موهای آن مهمان میافتاد و بخشهایی از آن را کوتاه میکرد! اقدامی که با واکنش منفی برخی از مخاطبان برنامه روبرو شد و کار را به جایی رساند که رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما در گفتوگویی از تذکر جدی معاونت سیما به سازندگان برنامه «دورهمی» برای حفظ شان مهمانان این برنامه خبر داد.
البته ناگفته نماند که این بخش از برنامه «دورهمی» و ایده تراشیدن ریش و موی مهمانان نیز حرکتی ابتکاری از سوی سازندگان آن نبود بلکه این حرکت پیش از این توسط جیم کری کمدین سرشناس هالیوود در برنامه «جیمی کیمل» اجرا شده بود و سازندگان «دورهمی» با تکرار این حرکت به دنبال انجام یک عمل ساختارشکنانه در تلویزیون بودن تا از این طریق بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
«دورهمی» در زمینه محتوایی ایرادهای دیگری نیز داشت. برای مثال در یکی از قسمتها که موضوع برنامه زیرآبزنی بود، مهران مدیری مجری برنامه یکی از تماشاچیان را که قصد داشت مخفیانه از اجرای او فیلمبرداری کند به روی صحنه فراخواند و تا جایی که توانست او را تحقیر کرد، به نحوی که آن مهمان بیچاره تا انتهای برنامه با حالتی افسرده در سرجایش نشسته بود! علاوه بر این موارد شوخیهای نابجا با مهمانان ویژه برنامه همچون اتفاقی که برای مهراوه شریفینیا رخ داد و برخی متلکپرانیهای مدیری به چهرههای غایب در برنامه همچون ماجرای ترسناک خواندن داریوش ارجمند، برخی دیگر از گافهای محتوایی این برنامه بود که باعث شد «دورهمی» با وجود موفقیت نسبی در جلب نظر مخاطبان، در زمینه محتوایی نسبت به «خندوانه» دیگر رقیب نوروزی خود، عقب بیفتد. رقیبی که با وجود افت نسبی ایجاد شده برای آن در فصل سوم پخشش باز هم به عنوان برنامهای ارزشمند و فرهنگساز هم از استقبال مردم بهره برده است و هم سعی کرده از آفت جلب نظر مخاطبان به هر قیمتی، دوری کند.
منبع:فرهنگ نیوز
انتهای پیام/