ساختار محتوایی قراردادها نباید واردات محور باشد/خسارت شرکتهای اروپایی به ایران هنوز پرداخت نشده است
26 فروردين 1395 ساعت 10:54
نخست وزیر ایتالیا امروز در حالی به ایران آمده است که کشورش در 9 سال گذشته بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا به حساب میآمد و امروز برای رسیدن به جایگاه نخست شریک تجاری ایران در اروپا تلاش میکند.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رازق»، مراسم استقبال رسمی از «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا امروز با حضور رئیسجمهور در مجموعه سعدآباد برگزار شد. متئو رنتسی را دراین سفر، هیاتی 250 نفره همراهی می کندکه نیمی ازآنان نمایندگان شرکتها، صاحبان صنایع و مقامات اقتصادی این کشور هستند.
احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به جزئیات این سفر میگوید: تاکنون 750 فعال اقتصادی ایتالیا به ایران آمده اند که در مواردی به قراردادهای اولیه نیز منجر شده است به طوری که شرکتی مانند ساچه تا 5 میلیارد یورو پوشش اعتباری برای مبادلات با ایران اختصاص داد.
وی گفت: مذاکرات بسیار خوبی در سطح شرکت بزرگ مانند اِنی شده تا دوباره به عنوان خریدار بزرگ نفت و پتروشیمی به بازار ایران برگردد ضمن اینکه مذاکرات خوبی با فیات و شرکت های مطرح ایتالیایی شده است که امیدواریم با عادی شدن روابط پولی و بانکی ، این قراردادهای اولیه ، نهایی شود.
پورفلاح گفت: تا حدود 9 سال قبل ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا بود اما اکنون به رده دوم منتقل شده است و تلاش میکند جایگاه نخست شریک تجاری ایران در اروپا را دوباره به دست آورد.
ورود شرکت فیات ایتالیا نباید چکشی بر بدنه خودروسازی داخلی باشد
حسین گروسی در گفتوگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به سفر نخست وزیر ایتالیا و هیأت همراه به ایران، اظهار کرد: پسابرجام بستر ورود شرکت های تجاری از اقصی نقاط جهان به ایران است.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: در این بین نام کشور هایی به چشم می خورد که هر کدام از آن ها دشمنی هایی در حق نظام جمهوری اسلامی روا داشتند ولی الان محتاج برقراری ارتباط با ایران هستند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید دید این قراردادها چقدر در اقتصاد کشور تاثیرگذار است، گفت: دولت باید با دقت نظر بالا قرارداد ها را منعقد کند.
گروسی با اشاره به اینکه ورود شرکت خودروسازی فیات ایتالیا را باید از چند جهت بررسی کرد، افزود: خودروسازی در کشور هم همانند سایر صنایع دیگر مشکلات و کمبود های زیادی دارد.
وی با بیان این نکته که ایران باید سرزمین تولید شود، تصریح کرد: ایران برخلاف سال های گذشته باید بستر تولید و تقویت بدنه صادرات شود تا از این طریق تولید ملی با رونق چشمگیری مواجه شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه ورود شرکت فیات ایتالیا نباید چکشی بر بدنه خودروسازی داخلی باشد، اضافه کرد: مشارکت با شرکت هایی مانند شرکت خودروسازی فیات ایتالیا باید دوجانبه و خارج از ابعاد مصرف گرایی برای ایران باشد.
گروسی با اشاره به این نکته که تولید دوجانبه با ساختار مشارکتی باید متن قرارداد و تفاهمنامه ایران با شرکت های تجاری مخصوصا خودروسازی باشد، ابراز کرد: هر قرارداد بین المللی که با کشور ها و بنگاه های تجاری بسته می شود باید با سر تیتر تولید محوری انجام شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این مطلب که ایران از پتانسیل غنی در معادن برخوردار است، اظهار کرد: با برخورداری از این ظرفیت غنی و ارزشمند نباید مشکلاتی در این شاخه داشته باشیم و باید شاهد شکوفایی بستر اشتغال و رفع معضل بیکاری باشیم.
اصناف ایران حال و روز خوب و مساعدی ندارند
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار «رازق» در مورد ورود هییت های خارجی و بنگاه های تجاری به داخل کشور، گفت: دولت در سال ۹۵باید برخلاف سال های گذشته که سیاست های واردات کالا موج های بسیار ناپایداری در بدنه اقتصادی کشور به وجود آورده بود این معضل را ساماندهی کند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه دولت باید کمربندی ایمنی درسال ۹۵به دور تولید ملی بکشد، تصریح کرد: دولت در سال های گذشته به تولید ملی توجه ای نداشت و سیاست های غلط در حوزه واردات و عدم نگاه به ساماندهی این بخش و جلوگیری از واردات کالا به شکل غیر مجاز و با ساختار قاچاق به بدنه تولید ملی آسیب های زیادی وارد کرد.
قادری با اشاره به اینکه واردات افسار گسیخته کالا به شکل قاچاق و از سوی دیگر واردات کالاهای مشابه تولید داخلی اصناف کشور را در بدنه اقتصاد منزوی و گوشه گیر کرد، افزود: اصناف حال و روز خوب و مساعدی ندارند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این نکته که رکود در بازار اصنافی را که رگ حیات آن ها با تولید ملی ضربان دارد را با اعمال سیاست های غلط در حوزه واردات به کما برده است، اضافه کرد: دولت در سال ۹۵باید با اتخاذ تصمیمات و یک برنامه ریزی درست اصناف را احیا کند.
قادری در مورد ورود کاروان تجاری ایتالیا به ایران، ابراز کرد: پسا برجام بستر ورود سیل گونه بنگاه ها و شرکت های تجاری و بازرگانی خارجی به داخل ایران اسلامی بود و کشور ها برای رسیدن به این مهم از هم پیشی می گرفتند و بالای ۶۰شرکت خارجی وارد کشور شده اند و تفاهم نامه قرارداد امضا کرده اند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه ورود تکنولوژی باید در راستای امضاقرارداد با شرکت های خارجی مانند بنگاههای تجاری ایتالیا در دستور کار قرار بگیرد، تصریح کرد: سال ۹۵باید سال واردات تکنولوژی به داخل کشور برخلاف سال های گذشته باشد.
قادری با اشاره به اینکه ایتالیا در حوزه ماشین آلات کشاورزی، صنعتی و ساختمانی از کشور های شاخص و صاحب نام دنیاست، اضافه کرد: واردات ماشین آلات و تجهیزات روز دنیا در شاخه های مختلف صنعت، غبار فرسودگی را از سیمای صنعت کشور پاک می کند و از سوی دیگر باعث می شود تا کارخانجات و مراکز صنعتی زیادی که تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار دارند بار دیگر احیا شده و وارد چرخه تولید شوند.
ایران در قرارداهای تجاری به بازار مصرف کشورهای خارجی تبدیل نشود
عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این نکته که ایران نباید در جریان این تفاهمنامه ها و قراردادهای تجاری و اقتصادی با ساختار بین المللی به بازار مصرف برای کشور های خارجی تبدیل شود، ابراز کرد: این اتفاق باعث می شود تا زیربرگه نابودی اصناف در کشور امضا شود.
قادری با تاکید براینکه حمایت از تولید ملی به معنی رونق بازار اصناف است، اظهار کرد: با رونق تولید ملی اشتغال نیز رونق پیدا می کند و معضل بیکاری در جامعه کم رنگ می شود و این موضوع که محور شاخص اقتصاد مقاومتی است باید در سالی که مقام معظم رهبری تاکید بر عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی دارند مورد توجه قرار بگیرد.
ساختار محتوایی قرارداد ها واردات محور نباشد
نادر قاضیپور نیز در گفت و گو با خبرنگار «رازق» اظهار کرد: ورود هیئت ها و بنگاه های تجاری به ایران اسلامی در پسا برجام خوب است و پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران می تواند به همراه داشته باشد.
رییس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: دولت باید در راستای بستن قراردادهای تجاری و بازرگانی با هیئت های اروپایی مانند ایتالیا دغدغه تولید ملی را در ذهن داشته باشد و نباید بر خلاف گذشته، کشور بازهم به مصرف گرایی این بیماری خطرناک در بدنه اقتصاد مبتلا شود.
قاضی پور با تاکید براینکه بستن چندین قرار داد تجاری با ایتالیا نباید کشور را به بازار مصرف اجناس ایتالیایی تبدیل کند، اضافه کرد: این سیاست غلط نوار تعطیلی کارخانجات صنعتی را ادامه خواهد داد و اخراج کارگران را به همراه دارد.
رییس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به این نکته که قرارداد هایی که بین شرکت ها و بنگاههای تجاری مانند ایتالیا منعقد می شود باید دو جانبه در بحث سود دهی و منافع اقتصادی باشد، ابراز کرد: نباید ساختار محتوایی قرارداد ها واردات محوری باشد.
قاضی پور با بیان اینکه تا کنون ۶۰هیئت خارجی برای ارتباط تجاری و بازرگانی با ایران وارد کشور شده اند، تصریح کرد: قرارداد های زیادی در این راستا منعقد شده است ولی نباید این قرارداد ها مانند خرید هواپیماهای فرسوده و ماشین آلات فرسوده باشد بلکه باید مجرای ورود تکنولوژی روز دنیا به ایران شود.
رییس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید براینکه دولت در بحث قرارداهای تجاری بین المللی و امضای تفاهمنامه ها با بنگاهها و شرکت های صنعتی خارجی باید حصار ایمن سازی به دور تولید ملی و جامعه کارگری بکشد، اضافه کرد: در کنار بحث واردات تکنولوژی از کشورهایی امثال ایتالیا باید تولیدات پتروشیمی در داخل کشور که از ظرفیت بالایی برخوردارند و در شمارزیادی از کارخانجات و به دست توانای کارگر ایرانی تولید می شوند به خارج از کشور صادر شود.
وی افزود: صادرات محوری هم باید در بدنه این سیاست های خارجی در دولت تدبیر و امید لحاظ شود.
قاضی پور ادامه داد: اصناف در سال های اخیر که رکود و تورم به عنوان محصولات تحریم های ناجوانمردانه دشمن بر علیه نظام جمهوری اسلامی در بدنه اقتصاد کشور موج می زد، دچار آسیب های فراوانی شدند.
رییس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه این مطلب تصریح کرد: بسیاری از اصناف وابسته به تولید ملی هستند و متاسفانه در شرایط تحریم ها در سال های گذشته بیشتر اصناف در کشور از تمام ظرفیت خود در مسیر تولید بخاطر سیاست های غلط مانند واردات کالاهایی با تولید مشابه و دامنه وسیع قاچاق کالا به داخل مرز های ایران اسلامی استفاده نکردند.
قاضی پور با تاکید براینکه ورود شرکت های خارجی مانند شرکت خودروسازی فیات ایتالیا به داخل کشور بر روی کاغذ اتفاق خوبی است، اضافه کرد: ولی سیاست های غلط در این مسیر باعث می شود تا هدف نهایی محقق نشود و سیاست های تجاری بین المللی از ریل رونق اقتصاد داخلی خارج شود و از ایستگاه حمایت از تولید ملی عبور کند.
قرارداد با شرکت فیات ایتالیا نباید آواری برسر خودروسازی داخلی باشد
رییس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه قرارداد با شرکت فیات ایتالیا نباید آواری برسر خودروسازی داخلی باشد، ابراز کرد: در حال حاضر مشکلات کارخانجات تولید خودرو در داخل و اتحادیه نمایشگاه اتومبیل در راستای عرضه تولید ملی زیاد است و نباید به این مشکلات و کمبود ها دامن زد.
قاضی پور در ادامه این مطلب افزود: تفاهمنامه و امضای قرارداد با شرکت خودروسازی فیات ایتالیا نباید داستان امضای قرارداد با شرکت های خودروسازی مانند بنز، تویوتا و پژو را در گذشته تکرار کند.
وی اضافه کرد: هنوز برخی از این شرکت ها که در گذشته با ایران قرارداد بسته بودند و بعد از مدتی اسباب خود را از ایران جمع کردند و رفتند خسارت خود را به ما پرداخت نکرده اند و نباید بار دیگر این قصه تلخ تکرار شود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 431074