به گزارش سرویس مذهبي
تفتان ما، آیتالله علیاکبر رشاد رئیس شورای حوزههای علمیه تهران در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه در کسب مراتب معنوی باید مرزهای عبادت را جلو ببریم، اظهار داشت: نباید عبادت را در قالب محدودی ببینیم، بلکه همه لحظات ما میتواند به عبادت و معنویت بدل شود، درسی که میخوانیم، مطالعهای که میکنیم، مباحثهای که انجام میدهیم، اگر قصد قربت داشته باشیم و با اخلاص و انگیزه معنوی حضور انجام دهیم، عبادت به حساب میآید.
وی افزود: گرچه هیچ زمانی در طول سال و در همه عمر انسان قابل مقایسه با شب قدر نیست و اعمال مشخصی از قبیل نماز، دعا و سایر مناسک دارد، اما با این همه چنین شبی را هم میتوان به تعلیم و تعلم احیا گرفت، همین که انسان با قصد قربت و با این نیت که مشغول مطالعه و تحقیق پیرامون تعلیمات الهی است، شب تا صبح را احیا میدارد، مثل آن است که تمام شب را به نماز و دعا گذرانده است.
*امیرالمؤمنین(ع)؛ سرچشمه فیض الهی
رئیس شورای حوزه علمیه تهران با تأکید بر توسل به اهل بیت(ع) برای درک علوم و معارف دینی اظهار داشت: باید ماه رجب را قدر بدانیم و از فیوضات این ایام بهره بگیریم و به حضرت امیر(ع) متوسل شویم، زیرا همه معارف نزد اوست و باب مدینهای است که وجود مقدس پیامبر اعظم(ص) است.
وی با بیان اینکه مرگ مؤمن رهایی او از محدودیتهای دنیوی است، ادامه داد: ما شیعیان معتقدیم که در وجود ائمه معصومین(ع) مرگ و حیات صوری تأثیری ندارد، بلکه دست و بال مؤمنین بعد از مرگ بازتر میشود، چون از قیود ماده آزاد میشوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: وقتی نفس میخواهد در درون بدن عمل کند و مثلاً جایی را مشاهده کند، چون با ابزار مادی میبیند، از موانع مادی نمیتواند عبور کند، اما وقتی آزاد میشود، بنا نیست با ابزار مادی ببیند تا مانع مادی جلویش را بگیرد، لذا آزاد است و آن سوی عالم را میبیند و چون با ابزار مادی طی طریق نمیکند، زمان حذف میشود.
وی افزود: راجع به مؤمن که آزاد از ماده و جسم است، معتقدیم وقتی از این دنیا میرود رها می شود. آن گاه راجع به امیرالمومنین(ع) چه باید گفت؟ پس این تخیل و توهم که مرگ و حیات معصوم(ع) با هم تفاوت میکند و با مرگ، قدرت ایشان کاسته میشود، حرف خیلی بیراهی است.
*راهکار ارتباط عمیق با اهل بیت(ع)
تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با بیان اینکه داشتن ارتباط عمیق با ائمه اطهار(ع) در گرو تناسب رتبه وجودی هر فرد است، ابراز داشت: اگر ما خیر دنیا و آخرت را میخواهیم، ضرورت دارد با معصوم(ع) ارتباط برقرار کنیم، باید با آن ذات مقدس مواجه شویم، البته نیازمند داشتن استعداد هستیم، آن گونه که سنگ نمیتواند با ما ارتباط برقرار کند، لااقل ما نیز درکی از ارتباط او نداریم.
وی با اشاره به اینکه طبق ظاهر آیات قرآن، سنگ و امثال این اشیاء شعور دارند، گفت: در این زمینه نظریه فلسفی هم داریم. ملاصدرا میگوید «همه نباتات و جمادات شعور دارند»، قرآن میفرماید «همه تسبیح گویند و ذکر الهی را میکنند»، اما به ظاهر میبینیم که سنگ نمیتواند با ما ارتباط برقرار کند، اما گیاه میتواند، محققان میگویند بعضی گیاهان نسبت به انسانهایی که در اطرافشان زندگی میکنند، عکسالعمل دارند، اگر غمگین باشند آنها هم افسردهاند، اگر شاد باشند، گیاهان هم شادند.
*گرگ صفتی و دم از امیرالمؤمنین(ع) زدن!
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه عنایات اهل بیت(ع) به هر فردی، به تناسب قابلیت اوست، اظهار داشت: به هر حال وقتی کسی مستعد است، میتواند از مواهب خاص و ویژه امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اطهار(ع) برخوردار شود، ولی وقتی باطن ما گرگ است، قابلیت برخورداری از عنایات علوی را نداریم و هرگز نخواهیم توانست با وجود مقدس حضرت ارتباط برقرار کنیم، گرچه ایشان کریماند و عنایت دارند و به هدایت انسانهای درنده خو هم میپردازند.
*قرآن و عترت؛ محور اساس حوزههای علمیه
آیتالله رشاد در پایان با بیان اینکه فعالیت در عرصه قرآن و عترت باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ما به عنوان یک طلبه باید خود را آماده کرده و فکر کنیم برای قرآن که اهل بیت صامت است و اهل بیت که قرآن ناطقاند، چه کار میخواهیم بکنیم؟ تأکید من بر این است که فعالیت در حوزه قرآن و عترت باید محور اساسی در مجموعه حوزههای استان تهران باشد. برنامهریزی آن هم انجام گرفته، منتهی هنوز تا عمل فاصله داریم.
انتهای پیام/ فارس