گزارش تفتان ما از فرصت سوزی جوانان در ايام اوقات فراغت؛

سردرگمي جوانان خاشي در شعارهاي جذاب غني سازي اوقات فراغت مسئولان/ اوقات فراغت دانش آموزان خاشي در تنگنای اعتبار/ موازی کاری آفت غنی سازی اوقات جوانان

2 تير 1395 ساعت 10:21

جوانان خاشي هرساله با شروع فصل تابستان و ايام اوقات فراغت در شعارهاي جذاب و پوچ مسئولان جهت غني سازي اوقات فراغت سردرگم مي شوند و نداشتن متولی مشخص برای غنی سازی اوقات فراغت و جزیره ای عمل کردن دستگاه هاي اجرايي در این زمینه، باعث مي شود جوانان ضرر كنند و از هيچ يك كلاس هاي اين ايام به خوبي بهره مند نشوند.


به گزارش تفتان ما، حصارهاي تنگ و بسته مدرسه كه تمام مي‌شود و كارنامه قبولي كه به دست دانش آموزان مي رسد انگار كوهي از مشكلات كنار مي روند و لذت رهايي از تمام قيد و بندهاي مدرسه بر جان دانش آموزان مي نشيند، اما اين لذت چندان دوامي ندارد چرا كه پس از مدتي علافي در كوچه هاي محله و سروكله زدن با بچه هاي همسايه نق نق هاي " حوصله ام سر رفت " شروع مي شود.
 
خانواده ها و مسئولان برای داشتن جامعه ای سالم و پویا باید به تربیت اسلامی و دینی و اخلاقی و علمی فرزندان اهمیت بدهند تا شاهد شکوفایی استعدادها باشیم.
 
بزرگترین دغدغه والدین با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، پر کردن اوقات فراغت فرزندان است. اوقات فراغت زمانی است که فرد در آن به فعالیت خاصی مشغول نیست بسیاری از ما برای این اوقات برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و این در مورد اوقات فراغت دوره تابستان فرزندانمان نیز صادق است.
 
در گذشته نه چندان دور با پایان سال تحصیلی، بچه های محصل از کوچک و بزرگ به چند دسته تقسیم می شدند و هرکسی در پی کاری، شغلی، بازیچه ایی، کلاسی و... می رفت؛ یکی در مغازه پدرش شاگرد نجار می شد و دیگری در دکان همسایه آهنگری یاد می گرفت؛ بیشتر بچه ها صبحگاهان با دیگر اعضای خانواده به سوی مزارع و باغ ها به راه می افتادند تا تعطیلات را در کار و امور کشاورزی بگذرانند و کسی دیگر به عنوان غازچران یا چوپان بره های خانه عمه و خاله در روستایی کوهستانی زندگی ده نشینی را در تابستان تجربه می کرد.
 
در کنار همه اینها کلاس های اوقات فراغت چیز دیگری بود، کانون های امورتربیتی با برگزاری انواع کلاس ها و اردوهای داخل و خارج استان میزبان هزاران نوجوان وجوانی بودند که کسب آموزش را در محیطی فراغ تر و گاه دلنشین تر از مدرسه می آموختند.
 

 
بسیاری از دانش‌آموزان اوقات فراغت در تعطیلات تابستان را دوره استراحت مطلق تلقی می‎کنند و گمان می‎برند که باید صرفا در این مدت به استراحت بپردازند در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند اوقات فراغت دوره تربیت غیر رسمی برای دانش‌آموزان است و این تربیت غیررسمی می‌تواند حتی بیشتر از تربیت رسمی در تغییر رفتار افراد مؤثر باشد چرا که اکثر فعالیت‎های غیررسمی این دوره مورد علاقه بچه‌ها است و آنها آن را آزادانه انتخاب می‎کنند و اين درست در حالي است كه چند روز مانده به پايان امتحانات بحث نخ نماي غني سازي اوقات فراغت نقل محفل مسئولان و رسانه هاي كشور مي شود.
 
توجه به غنی سازی اوقات فراغت در طول سال و از جمله تابستان یک ضرورت بسیار مهم و از دغدغه های خانواده ها بوده اما این موضوع در شهرستان خاش نیاز به تامین اعتبار و برنامه حمایتی دولت دارد.
 
* شرکت در طرح اوقات فراغت به خلاقیت ذهنی جوانان و نوجوانان کمک می کند
رئیس کمیسیون فرهنگی و آموزش شورای اسلامی شهر خاش نيز در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: شرکت در کلاسهای طرح اوقات فراغت به خلاقیت ذهنی و شکوفایی استعدادهای جوانان و نوجوانان کمک می کند.
 
نادر میربلوچزهی افزود: آموزشهای قرآن و احکام؛ ورزش، انجام فعالیتهای هنری و برنامه های اردویی و علمی و فرهنگی در تابستان بهترین اقدام برای مقابله با تهدیدها و آسیبهای اجتماعی بوده که می تواند در تربیت درست فرزندان در این سنین کمک کند.
 
وی اذعان كرد: همه مدیران و مسئولان و دست اندکاران فرهنگی، متولیان امور مساجد و غیره باید خود را موظف بدانند که در جهت رفع نیازهای فکری و آموزشی فرزندان وقت بگذارند و هزینه نمایند.
 

 
وی گفت: انتظار داریم خانواده ها هم برای فرزندان خود وقت بگذارند و هزینه كنند و از مسئولان هم می خواهیم از ارائه آمار نادرست در این موضوع اجتناب کنند.
 
* موازی‌کاری در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت منجر به هدر رفت اعتبارات می‌شود
بخشدار مرکزی و كارشناس امور اجتماعي شهرستان خاش نیز گفت: موازی‌کاری در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت منجر به افت کیفیت برنامه‌ها، کاهش شرکت کنندگان، هدر رفت اعتبارات این بخش و در نهایت عدم کارایی مناسب طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت می‌شود.
 
مجتبی شجاعی افزود: امروز یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها اوقات فراغت فرزندان در تابستان است تعطیلات تابستانه دانش‌آموزان موجب شده اولیاء نگران چگونه برگزار شدن اوقات فراغت فرزندان خود باشند.
 
وی تصریح کرد: تردیدی نیست که اوقات فراغت با وجود فراهم سازی فرصت شناسایی ذوق و علایق دانش‌آموزان همانگونه که اشاره شد می‌تواند در صورت غفلت جامعه، تبدیل به یک تهدیدی از جنس بزه‌ها و ناهنجاری‌های فردی و اجتماعی شود و لذا اگر برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی‌های هدفمند و واقعی نداشته و نتیجه گرا نباشیم؛ این راه اشتباه همچنان ادامه خواهد داشت و هر تابستان چندین دستگاه مختلف اقدام به برگزاری کلاس‌های اوقات فراغتی می کنند که در عمل نیز نتیجه چندان ملموسی به جز هدر رفت وقت و اعتبارات ندارد.
 
وی گفت: باید دستگاه‌های مختلف هر کدام به صورت تخصصی وارد این عرصه شده و برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان برنامه ریزی کنند تا نتیجه پایانی مطلوب باشد.
 

 
وی ادامه داد: در مورد اوقات فراغت قاعدتا همه دستگاه‌ها یک کار را انجام نمی‌دهند فقط یک نگرانی از این بابت وجود دارد و آن نقض یکدیگر به لحاظ هدف گذاری، محتوا و روش‌ها است اما اگر دستگاه‌ها هم‌افزایی کنند و بر کیفیت عملکردشان بیفزایند بر این تعدد هیچ اشکالی وارد نیست.
 
شجاعی خاطرنشان كرد: طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان طیف وسیعی از برنامه‌های آموزشی، ورزشی، مذهبی و فرهنگی را شامل می‌شود که تقریبا همه این موارد در برنامه تمامی دستگاه‌هایی که به این زمینه ورود می‌کنند با اندکی تغییر در کمیت و کیفیت یافت می‌شود، موضوعی که برآیند آن موازی کاری در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، افت کیفیت برنامه‌ها، کاهش شرکت کنندگان، هدررفت اعتبارات این بخش و در نهایت عدم کارایی مناسبت طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت است.
 
به گفته وی وقتی نگاه به فراغت جامع، اصولی و مبتنی بر هندسه مهارت بنیان باشد و دانش‌آموزان از فرصت طولانی فراغت به مهارت‌های دلخواه و کاربستی راه پیدا کنند باید نگاه ما از فراغت مصطلح  تابستانه خارج و دامنه‌ای به فراخی یک سال و هم دوش دوره سال تحصیلی رسمی شود و فراغت ضمن تحصیل را نیز پوشش دهد.
 
بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد: توجه نکردن به اوقات فراغت و دست و پا گیر دیدن برنامه‌های فراغتی موجب خواهد شد تا نه تنها اوقات فراغت سرمایه دیده نشود بلکه برنامه‌ریزی برای آن نیز کاری بیهوده به نظر برسد.
 
شجاعی گفت: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، با وضعیت آماری موجود جوانان در استان و شور و نشاط بین این قشر و ظرفیت بالای بهره مندی از این قشر در جامعه و تاکیدات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و همچنین نگاه خاص دولت به جامعه جوان، عزمی عمومی برای هماهنگی بهتر تمامی نهادهای متولی، خانواده‌ها و دلسوزان و فعالان اجتماعی در راستای کمک و همراهی دولت در برنامه ریزی مبتنی بر نیاز اوقات فراغت شکل بگیرد.
 
* اوقات فراغت بستر مناسبی برای بروز خلاقیت ها و نوآوری هاست
مدیر آموزش و پرورش شهرستان خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به اینکه اوقات فراغت بستر مناسبی برای بروز خلاقیت ها و نوآوری هاست، بیان کرد: باید برنامه ریزی ها متناسب با نیاز و ظرفیت جوانان و نوجوانان باشد تا شاهد موفقیت بیشتر طرحها باشیم.
 
قاسم کوچکزایی گفت: در تابستان مدرسه ها تعطیل می شود اما تربيت تعطيل نمي شود و ضروری است تا در ايام تابستان دانش آموزان، با برنامه ريزي مناسب و با ارائه برنامه هاي متنوع فرهنگي، ورزشي، مهارتي، اردويي، هنري، و قرآنی تربیت صحیح زندگی را فرا گیرند.
 
وي تصريح كرد: 2 كانون پرورش فكري و 6 مدرسه براي اوقات فراغت دانش آموزان خاش آماده شده است.
 

 
كوچكزايي تصريح كرد: بيش از يكهزار نفر از دانش آموزان خاشي در زمينه هاي فرهنگي، ورزشي، قرآني و اذعان از پايگاه هاي اوقات فراغت آموزش و پرورش بهره مند مي شوند.

وي اوقات فراغت را بستر مناسبی برای بروز خلاقیت ها و نوآوری ها در کلاس های اوقات فراغت دانست و افزود: با توجه به تهاجم همه جانبه فرهنگي دشمن ساماندهی اوقات فراغت برای دانش آموزان در فصل تابستان بسيار مهم و ضروری است.
 
كوچكزايي اظهار كرد: در پایگاههای تابستانی اوقات فراغت آموزش و پرورش شهرستان به گونه ی برنامه ریزی شده تا هر دانش آموز در فصل تابستان حداقل یک مهارت علمی یا سنتی را کسب کند.
 
——————————-
گزارش از امين ميربلوچ
——————————-
انتهای یپام/


کد مطلب: 433562

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/433562/سردرگمي-جوانان-خاشي-شعارهاي-جذاب-غني-سازي-اوقات-فراغت-مسئولان-دانش-آموزان-تنگنای-اعتبار-موازی-کاری-آفت-غنی-سازی

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir