چگونه در انتخاب رشته تحصیلی موفق باشیم/۲

ویژگی‌های تحصیل در هنرستان‌ها/تربیت تکنسین و کارگر ماهر برای بازار کار

19 تير 1395 ساعت 9:46

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش دانش آموزان با یک شغل آشنا می‌شوند به تشریح ویژگی‌های این رشته‌ها و شرایط تحصیل در آنها پرداخت.


دانش‌آموزان پایه نهم از روز شنبه 19 تیر ماه به مدت 2 هفته فرصت دارند تا با حضور در مدارس و استفاده از نظرات مشاوران اقدام به انتخاب رشته تحصیلی کنند.
تا سال گذشته هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایه دهم انجام می‌گرفت اما مطابق با سند تحول بنیادین این فرآیند از امسال به پایه نهم منتقل شده و  فرصت بیشتری برای دانش‌آموزان فراهم آمده است تا در دوره متوسطه دوم مدت زمان بیشتری را در رشته تخصصی خود به تحصیل بپردازند.
مطابق آیین نامه جدید هدایت تحصیلی، آزمون عملکرد تحصیلی 35 امتیاز و یک سوم تأثیرگذاری را به خود اختصاص داده است و مباحثی همچون استعداد، رغبت و توانایی دانش‌‌آموز سهم عمده‌ای را در انتخاب رشته دانش‌آموز خواهد داشت.
محسن حسینی مقدم مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش دررابطه با انتخاب رشته دانش‌آموزان و ویژگی‌ رشته‌‌های فنی‌وحرفه‌ای اظهار کرد: برنامه آموزش همراه با تولید در هنرستان‌ها دنبال می‌شود تا دانش‌آموزان با یادگیری دروس اقدام به تولید کرده و پولی که از فروش محصولات هنرستان‌ها به دست می‌آید صرف خرید مواد اولیه هنرستان شده و مابقی نیز میان هنرجویان تقسیم می‌شود.
وی افزود:‌ این فرهنگ را در آموزش‌وپرورش ایجاد کرده‌ایم تا اگر قرار است هدیه‌ای را به مهمانان بدهند از تولیدات دانش‌آموزان هنرستانی باشد و نام هنرستان و دانش آموز بر روی تولید او حک می‌شود.
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد:‌ دانش‌آموزی که رشته فنی را انتخاب می‌کند در دوران تحصیل با مجموعه‌ای از مشاغل آشنا می‌شود به عنوان مثال در رشته امور دامی با دام‌های کوچک، بزرگ، پرورش مرغ، ماهی و زنبورداری آشنا می‌شوند و در شاخه کاردانش دانش‌آموز یک شغل را انتخاب می‌کند.
حسینی مقدم گفت:‌ دانش‌آموز در رشته‌های کاردانش با یک شغل آشنا شده و دائم تکرار و تمرین داشته و کارورزی می‌کند تا به عنوان کارگر ماهر فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار شود اما در شاخه فنی‌وحرفه‌ای پس از فارغ التحصیلی وارد دانشگاه و بعد از اخذ مدرک فوق دیپلم به عنوان تکنسین وارد بازار کار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید 48.26 درصد دانش‌آموزان متوسطه وارد هنرستان‌ها شوند، افزود:‌ برای سال تحصیلی 95-96 حدود 41 درصد دانش‌آموزان را به این سمت هدایت خواهیم کرد و سهم هر استان در این رابطه مشخص شده است.
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد:‌ برای ایجاد رشته‌های جدید در هنرستان‌ها به تقاضامحور بودن توجه می‌کنیم  یعنی بررسی می‌شود بازار کار چه نیازهایی دارد و براین اساس رشته‌های جدید تعریف می‌شوند.
حسینی مقدم تصریح کرد: یکی از مزیت‌های شاخه کاردانش این است که رشته‌های مورد نیاز هر منطقه و استان، ایجاد و دانش آموزان در آن فارغ التحصیل می‌شوند به عنوان مثال یک استان درخواست ایجاد رشته گردشگری را دارد که این رشته را در هنرستان‌های استان راه‌اندازی کرده و دانش‌آموزان مورد نیاز را فارغ التحصیل می‌کنیم.
وی گفت:‌ در شاخه کاردانش 150 رشته براساس نیاز و تقاضای مناطق مختلف کشور تعریف شده است؛ هم‌اکنون از حدود 4 میلیون دانش‌آموز دوره متوسطه دوم 80 درصد در 20 رشته تحصیل می‌کنند.
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش افزود: دانش‌آموزان شاخه فنی‌وحرفه‌ای می‌توانند در دوره کاردانی پیوسته دانشگاه‌ها شرکت کنند و برای شرکت در کنکور سراسری باید دوره پیش دانشگاهی را طی کرده و در شاخه نظری در کنکور شرکت کنند.
حسینی مقدم با اشاره به اینکه هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها این است که آیا دانش‌آموزان هنرستانی می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند یا خیر مطرح کرد:‌ زمانی که دیپلم 12 ساله شود این دانش‌آموزان می‌توانند با فارغ التحصیلان شاخه نظری در کنکور شرکت کنند اما باید توجه داشت که هدف اصلی ما تربیت تکنسین است یعنی این دانش‌آموزان بعد از اخذ مدرک کاردانی وارد بازار کار شوند و پس از آن ادامه تحصیل دهند.
انتهای پیام/تسنیم


کد مطلب: 433910

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/433910/ویژگی-های-تحصیل-هنرستان-ها-تربیت-تکنسین-کارگر-ماهر-بازار-کار

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir