به گزارش سرویس فرهنگي
تفتان ما،انسیه شاه حسینی فیلم نامه نویس و کارگردان مطرح کشور که همراه دیگر هنرمندان به منظور بازدید از مناطق عملیاتی به استان کرمانشاه سفر کرده بود، اولین زن رزمنده ایرانی است که با موضوع جنگ ایران و عراق فیلم ساخته است، وی طی بازدید از یادواره شهدای پاوه در گفتگو با خبرنگار
طاق نیوز گفت: : متاسفانه سینمای دفاع مقدس نتوانسته آن طور که باید و شاید به فرهنگ حاکم برجبهه ها و بچه های جنگ بپردازد علت آن هم این است که هیچ نوع مهندسی فرهنگی روی آن اعمال نشده است یعنی هر کدام از فیلم سازان دفاع مقدس بر اساس ایدویولوژی و سلیقه خودشان فیلم نامه می نویسند و به ساخت آن می پردازند.
وی تصریح کرد: بچه های فیلمساز ما همه رها شده اند و هر کسی در این زمینه هر کاری که میخواهد انجام میدهد و کسی نیست که آنها را درست هدایت کرده مسیر را برایشان مشخص سازد، در نتیجه هر کسی در حد وسع خودش زحمتی می کشد که اگر چه در میان آنها کارهای موفقی هم جود دارد اما این کافی نیست، برای اینکه سینما بتواند دین خود را به دفاع مقدس آن طور که باید و شاید ادا کند بهترین کار این است که مسئولین در این زمینه دست به یک جریان سازی بزنند.
سینمای دفاع مقدس می تواند الگوی خوبی برای نسل سردرگم امروز باشد
شاه حسینی گفت: ما در دوران جنگ عملیات های موفق بسیاری داشتیم که خیلی دراماتیک هستند و حوادثی در آن ها اتفاق افتاده است که از هر کدام آن می توان ده فیلم سینمایی ساخت بنابراین اگر یک سری منابع تحقیقی و پژوهشی در اختیار فیلمسازان دفاع مقدس قرار بگیرد و از آنها در تمامی مراحل ساخت از ابتدا تا انتها حمایت شود مطمئن هستم که یک جریان خوبی در این عرصه شروع خواهد شد زیرا هم فیلمسازان ما دغدغه آن را دارند و هم مردم ما نیازمندند که فیلم های خوب دفاع مقدسی ببینند.
ما خیلی شخصیتهای مشهور و خیلی شخصیتهای مهمی به لحاظ تربیتی در دفاع مقدس داریم که اگر از زندگی آنان فیلم ساخته شود می تواند بهترین الگو برای نسل سردر گم امروز شود و اگر این حمایت و هدایت گری صورت بگیرد فیلم های دفاع مقدس جان تازه ای خواهد گرفت.
آنچه که می تواند سینمای مقاومت و دفاع مقدس را معرفی و یا به انحراف بکشاند تفکر یک فیلمساز است
سخت افزار هنر هرگز به تنهایی نمیتواند کاری بکند آن چیزی که باعث میشود سینمای دفاع مقدس معرفی و یا به انحراف کشیده شود تفکر فیلمساز است همه اینها از فیلم نامه شکل می گیرد، یعنی اگر ما فکر کنیم که دیدن فیلم دفاع مقدس یک سفر است فیلم نامه نقطه آغاز این راه محسوب می شود بنابراین برای اینکه فیلم خوب داشته باشیم باید پژوهش خوب داشته باشیم باید منابع خوبی در اختیارمان باشد و درنهایت از همه مهمتر اینکه هنرمندان نیاز به کمک مالی دارند، کسی که بخواهد یک سال یا دو سال درباره یک عملیات تحقیق کند نیاز دارد که حمایت مالی بشود بنا براین مسئولینی که بودجه های سینما را در دست دارند نباید تنها به کارگردان و بازیگران یک اثر فکر کنند باید بیشتر به این توجه داشته باشند که چه کسی می خواهد این فیلم نامه را بنویسد و چه چیزی قرار است در آن گفته شود ، با درست شدن فیلم نامه بقیه عوامل خود به خود درست خواهد شد.
بچه های جنگ کار خودشان را انجام دادند، ما برای حفظ خون آنها چه کرده ایم؟
وی ادامه داد: این سفر برای من بیشتر مرور خاطرات است وقتی به این مناطق سفر میکنم، احساس دوگانه ای پیدا میکنم یکی اینکه به شدت غمگین می شوم و دیگر اینکه به یک شادی درونی میرسم، شادی درونی برای اینکه احساس می کنم که جان فشانی های آن عزیزان نتیجه داده و آرامش و امنیت جاری در زندگی امروز ما نتیجه خون آن بچه هاست که به بار نشسته است و آنچه غمگینم میکند این است که برای ما هنرمندان شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم به آن ها ادای دین کنیم ، آنها کار خودشان را انجام دادند ما چه کار کرده ایم؟ بنابراین اگر این فرهنگ سازی انجام بشود ما هم می توانیم ادای دین خود را انجام دهیم.
انتهای پیام/طاق نیوز