گفتگو با کارگردان هرمزگانی:

تئاتر مدرن ریشه در درام کهن دارد/احیاء فرهنگ بومی اصلی ترین هدف گروه "تئاتر آینه"

12 آبان 1395 ساعت 10:28

کارگردان نمایش "پنجگانه خون، خورو ملمداس"با بیان اینکه زنده کردن آئین و فرهنگ بومی، و یادآوری تاریخ گذشته یکی از اهداف اصلی اجرایی گروه تئاتر آینه است؛ اظهار کرد:به دنبال غبار روبی پیکر کهنه و سنتی تئاتر هرمزگان و دگرگونی ساختار درام آن هستیم.


به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما، علیرضا داوری نویسنده و کارگردان نمایش «پنجگانه خون، خورو ملمداس» در گفتگو با فرهنگ کده اظهار کرد: نمایش پنجگانه خون، خورو ملمداس نگاهی وامدارانه و وفدار به نمایشنامه داستانهای بارش مهر و مرگ عباس نعلبندیان می باشد و این اثر کاری از از گروه تئاتر آینه جنوب است.
  وی به تاریخ اجرای این نمایش پرداخت و گفت: اجرای این اثر از شنبه ۸ آبان ماه سال جاری تا سه شنبه ۱۸ آبان ماه در مکان میدان صادقیه، کتابخانه سید احمد خمینی، تماشاخانه آفتاب بندرعباس هر روز ساعت ۱۹ به روی صحنه می رود.   داوری به عوامل اجرای این نمایش اشاره کرد و افزود:عارف رمضانی (مردی با مرگ سرخ) ؛ رضا جعفری (منتیل پا) ؛عیسی سلطانی (بختک)؛فرناز عسکری (حوری)؛معصومه جعفری (دختر ملمداس)؛ نسرین جعفری (ملمداس) در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.   وی با بیان اینکه نمایش «پنجگانه خون، خورو ملمداس» از پنج گانه تشکیل شده است ؛ تصریح کرد:گانه یک: شکار ملمداس ؛ گانه دو: کابوس منتیل پا ؛ گانه سه: خور گور سوزان ؛ گانه چهار: ترانه تب داغ تن دونیمه ی مرد و گانه پنج: رازخون ماسیده بر دسته چوبی کارد زنگار زده ، است.     داوری با اشاره به اینکه این اثر محصول پایان دوره کارگاه آموزش حرفه ای بازیگری انجمن هنرهای نمایشی جهت کشف و معرفی استعدادهای جدید هنر بازیگری استان است،اظهار کرد: گروه موسیقی بوژان همچنین محصول آموزه های رشته موسیقی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر خلیج فارس می باشد که تلاش دارند به شکل آکادمیک در زمینه موسیقی تئاتر هرمزگان حضوری پویا و تاثیر گذار داشته باشند.     این کارگردان هرمزگانی بیان کرد: منابع اقتباس اجرایی این اثر ؛ افسانه ملمداس ( برگرفته از قصه ها و افسانه های جنوب هرمزگان) و یک پنجگانه (داستانهایی از بارش مهر و مرگ – اثر عباس نعلبندیان) است.   این نویسنده به دلایل انتخاب نمایشنامه داستانهایی از بارش مهر و مرگ جهت اقتباس اجرایی اشاره کرد و گفت: متن مورد نظر پیشنهادات نگارشی بدیع وخلاقانه ای را ارائه می دهد که باعث جذب و تمرکز تمامی حواث مخاطب بر اثر نمایشی می شود که برخی از آنها شامل نحوه پرداخت عناصر دراماتیک در این متن از چنین ویژگی برخوردار است که همه اتفاقات بدون توجه به روابط علت و معلولى، از سوى تماشاگر به عنوان حقیقى باورپذیرانه جذب مى شود.     وی ادامه داد: شیوه بازى در بازى در متن جدید و تازه است و در این شیوه، گذشته در زمان حال بازآفرینى مى شود که این آموزه از تئاترهاى غربى آمد اما شیرازه و بدنه اش از سمت شرق دور به آن جا رفته است و در این نمایشنامه گاه موقعیت را به اندازه روایت گسترده مى شود و گاه موقعیت به اندازه روایت محدود می شود.   داوری در ادامه اضافه کرد: پژوهشگران ما برای تحلیل و نقد متون نویسندگانی که در طی دوره ای در تئاتر این مملکت جریان ساز بوده اند، جهت قضاوت به دیدن این اجرا ها روی صحنه نیاز دارند و برای همین علیرغم توانایی نویسندگان گروه تئاتر آینه برآن بوده اند تا به چهارچوب اثر نمایشی نعلبندیان وفادار بمانند.   نویسنده نمایش «پنجگانه خون، خورو ملمداس» به اهداف اجرای این اثر پرداخت و افزود: پژوهش و گردآوری، شناخت و تبدیل به درام اسطوره های استان هرمزگان به منظور ثبت و معرفی آنان در عرصه های ملی و بین المللی و دست یافتن به کاردکردها و جنبه های نمایشی در قالب دراماتیک و حرکت اساطیر هرمزگان از اهداف اجرای نمایش «پنجگانه خون، خورو ملمداس» است.     وی بیان کرد: گروه تئاتر آینه جنوب سعی بر آن داشته است تا ارتباط بین ادبیات نمایشی و ادبیات داستانی را از رهگذر عنصر مشـترک “روایـت ” و “اسـطوره” را به عنوان ریشه های هنر نمایشی مورد بررسی قرار دهد.   داوری تصریح کرد: اسطوره ملمداس تجربه سوم ما از اساطیر دریایی هرمزگان است که از قابلیت های دراماتیک و منحصر به فرد در طراحی حرکت و رفتار نمایشی برخوردار است.   وی به ضرورت و اهمیت اجرای نمایش «پنجگانه خون، خورو ملمداس» اشاره کرد و خاطر نشان کرد: از آنجایی که نمایش هنری اندیشمند و از پیشینه ای به قدمت تاریخ زیست انسان برخوردار است، شناخت موضوعات دراماتیک بومی –منطقه ای، و بازنمائی آنها حائز اهمیت است.   کارگردان نمایش «پنجگانه خون، خورو ملمداس»زنده کردن آئین و فرهنگ بومی، و یادآوری تاریخ گذشته یکی از اهداف اصلی اجرایی گروه تئاتر آینه عنوان کرد و گفت: اینگونه می توان ارتباط مخاطب با گذشته پر افتخارو فرهنگ ملی راحفظ کرد و به علاوه این فرهنگ را به مردم مناطق دیگر شناساند و این اثر در بقا و ترویج فرهنگ عامه و ادبیات بومی استان هرمزگان انجام شده است.     نویسنده هرمزگانی با بیان اینکه تئاتر مدرن بی شک ریشه در درام کهن دارد، تصریح کرد: درام کهن با اولویت بخشیدن به «آکسیون« و «اراده» قهرمان چشم در چشم انسان می دوزد و اما در درام مدرن که نطفه اش در قرن نوزدهم بسته شد، هر «آکسیون» ورای ذهن قهرمانان شکل می گیرد و تحت تأثیر مناسبات اجتماعی عمل می کند.   داوری افزود: ما برآن شده ایم تا در قالب افسانه ها و باورهای قومی منطقه ساحلی جنوب، گوشه هایی از روزگار پرهیجان لایه های پایین جامعه را در قالب درام به تصویر بکشیم.     کارگردان نمایش «پنجگانه خون، خورو ملمداس» اظهار کرد: ما بر آن هستیم تا با مکاشفه در باورهای قومی ساکنین بومی منطقه به تحلیل و روانکاوی رفتاری آنها پرداخته و با تصویرشان به کمک هنر نمایش به تطهیر روان و «کاتارسیسم» روح مخاطب آیین دست یابیم ما به دنبال غبار روبی پیکر کهنه و سنتی تئاتر هرمزگان و دگرگونی ساختار درام آن هستیم.       وی به شیوه و سبک اجرایی اثر با اشاره به مطلبی از «پیتربروک» در کتاب «فضای خالی» ؛ گفت: «پیتربروک» می گوید «امروزه دیگر احمقانه است که پنداشته شود یک اثر صحنه ای، یک گروه تئاتری، یک سبک یا یک شیوه ی کاری چیزی را که ما در جست و جویش هستیم آشکار سازد زیرا تئاتر در جهانی که کژ و مژ پیش می رود تنها می تواند حرکتی زیگزاگ وار داشته باشد و به همین دلیل، تا زمانی دراز سبکی جهانی برای تئاتر جهان پدید نمی آید».     داوری با بیان اینکه اساس کار ما به لحاظ ساختار اجرا در فرجام ناپذیری و بازنگری ارزش های گذشته در تن پوشی نو معنا می شود؛ خاطر نشان کرد: عدم انسجام اثر، گسیختگی داستان، قطعه قطعه نگاری، تأکید بر فردیت و نفی واقعیت های موجود در درام عامدانه و با برنامه ریزی بوده و در راستای یک تجربه پیشنهادی مطابق با رویدادهایی جهانی نظیر «رابرت ویلسن» و «پیتر اشتاین» انجام شده است.       این نویسنده هرمزگانی بیان کرد: در زمینه کارگردانی و بازیگری بیشتر به سوی نظرات دو پژوهشگر بزرگ «آنتوان آرتو» و «یرژی گروتوفسکی» گرایش داشته ایم و نیز به خاستگاه این هنر در آیین ها و رقص های نمایشی به ویژه در آسیا، هند و آفریقا توجه داشته ایم.     انتهای پیام دانا


کد مطلب: 435226

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/435226/تئاتر-مدرن-ریشه-درام-کهن-احیاء-فرهنگ-بومی-اصلی-ترین-هدف-گروه-آینه

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir