به گزارش سرویس اقتصادي
تفتان ماسال تحصیلی جدید با همه نوع تبلیغات و برندهای خارجی رنگ و وارنگ آغاز شد و نزدیک به یک ماه است که نبض بازار از هیاهوی خریدن انواع برندها و کالا های خارجی از قلم ، خودکار و کاغذ گرفته تا مجلد دفاتر و کتب اکنون آرام گرفته است .
با آرام گرفتن نبض خرید، این داستان تکراری، اما خواندنی برند های خارجی و با مفهومی که اگر به درستی از سوی متولیان آن به رشته تحریر درآید و روند تدوین و گردآوری آن که همان ساماندهی و نظارت صحیح از بدو تولید تا مرحله توزیع است، در جامعه مصرف کنندگان انتشار یابد، آرامشبخش دغدغههای فکری، معنوی و مادی خانوادههای بیش از 13 میلیون دانشآموز خواهد بود.
آنهایی که اگر از همین مبتدیترین و سادهترین ابزارهای فرهنگی، تحت هدایت هوشمندانه، با تدبیر و به دور از نگاههای سلیقهای و متناسب با روحیات و اقتضائات روحی و فکری آحاد دانشآموزان قرار گیرد، سبب ساز و پایهگذار بسیاری از هنجارهای فرهنگی و نهادینه شدن ارزشهای ملی و مذهبی در میان تأثیرگذارترین و بکرترین اقشار جامعه یعنی دانشآموزان و آیندهسازان ایرانی اسلامی خواهد شد.
در نقطه مقابل، هرگونه تسامح و غفلت در این طریق نیز، نهادینه کردن ناآگاهانه نمادهای بی هویت و مذموم فرهنگ بیگانه است که با برنامهای حساب شده، چند سالی است متاع نامطلوب بازار فرهنگی و دستگاه تعلیم و تربیت کشور و کالای پرسود سودجویان بی درد شده است.
بر اساس آمارها و ارقام اعلام شده از سوی مسئولین مرتبط ،سهم تولیدات داخلی نوشت افزار از بازار میلیاردی این محصولات در کشور، کمتر از 5 درصد است و 75 درصد سهم بازار اختصاص به کشور چین و مابقی سهم،به محصولات کشورهای ترکیه، اندونزی، هند و مالزی تعلق دارد.
در این میان وضعیت تولید دفاتر دانشآموزان در مقایسه با دیگر محصولات مصرفی، مطلوبتر است؛به طوری که 98 درصد تولیدات دفاتر،مربوط به محصولات تولید کنندگان داخلی است.
البته باید به این نکته حیاتی در تولید لوازم التحریر اشاره کنیم که خوشبختانه کشورمان از جهت تأمین مواد اولیه و مورد نیاز این محصولات، در شرایط خوبی به سر می برد و اگر روند تولید محصولات مورد نظر، از امعان نظر بیشتری از سوی متولیان و سیاست گذاران مربوطه برخوردار شود، دیگر نیازهای فراوان جامعه هدف، معطوف به خرید و واردات محصولات خارجی که در بسیاری موارد نیز به لحاظ کیفی در سطح پایینتری از تولیدات داخلی هستند، نشده و جامعه مصرفی با افتخار از این ابزار و محصول فرهنگی در راه ارتقای دانش خود بهره میبرد که نام تولیدکننده داخلی بر بدنه این محصولات حک شده باشد.
با نگاهی گذرا در بازار نیز به خوبی میتوان به حضور پر رنگتر محصولات تولیدی داخلی نسبت به سالهای گذشته پی برد و تنوع زیادتر این محصولات را با شکل و شمایل و طرحهای بدیعتر شاهد بود که این رشد، نوید دهنده آینده بهتر بازار نوشت افزار کشور را میدهد، اما باید اذعان کرد که در مسیر تولید، موانع و مشکلاتی وجود دارد که خاطر تولیدکنندگان خوش ذوق داخلی را مکدر کرده است.
تولیدکنندگانی که به خوبی نشان دادهاند اگر حمایتهای همه جانبه و لازم از سوی مسؤولان در این مسیر صورت گیرد، شایستگیهای خود را به بهترین شکل نشان خواهند داد.
این موانع و مشکلات، معلول عوامل مختلفی است که عمده آنها، شامل «عدم توجه به سرمایهگذاری مناسب همراه با برنامهریزی حساب شده، خارج از بوروکراسیهای رایج اداری و اعطای وامهای کمبهره به تولیدکنندگان و حمایتهای مادی و معنوی از آنها در جهت تولیدات داخلی»،« تسهیلکردن مسیر صادرات این محصولات به بازارهای خارجی و ایجاد میدان رقابت سالم میان تولید کنندگان برای افزایش میزان کیفیت کالاها»،«پرداخت یارانه مشخص به تولید کنندگان ،
در ادامه با پایین آوردن هزینههای تولید، اختصاص یارانهای مشخص به مصرف کنندگان برای تهیه ارزانتر این محصولات در جهت تشویق مردم به خرید محصولات داخلی»،«انسداد مرزهای بی ضابطه واردات محصولات خارجی به کشور و نظامند کردن میزان واردات آنها»،«افزایش سطح دانش تولید نوشتافزار داخلی همراه با فناوریهای روز دنیا»،« فرهنگ سازی در بین خانوادهها درخصوص توجه و خرید محصولات تولیدی داخلی» و «استفاده از نظرات کارشناسان خبره در تولید محصولات متناسبتر با روحیات و علایق دانشآموزان»،را میتوان برشمرد.
با این اوصاف از وضعیت نابسامان خرید لوازم التحریر وارداتی در ایران و مجریانی که سنگ واردات را به اسم با کیفیت بودن کالای خارجی بر ایرانی مداوم بر سینه می کوبند!! مشاهده می شود که محصولات ایرانی تنها برای ما ایرانی ها بد و بی کلاس است زیرا در کشور های دیگر محصولات ایرانی بیش از هر کشو ردیگری خریدار دارند درست زمانی که مردم ایرن در مغازه های لواز التحریر دنبال مداد آلمانی و یا خود کار انگلیسی می گردند مردم کشور آلمان به دنبال مداد رنگی و لوازام التحریر ایرانی می گردند .
نمونه بارز استفاده از لوازم التحریر ایران واردات کشور المان از ایران است که طی 6 ماهه ابتدای سال جاری این کشور به میزان 15 تن بوده است .
صادرات مداد رنگی به آلمان !
طبق آمار گمرک ایران در 6 ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری(95) بیش از 15 تن مدادرنگی از کشور صادر شده است.
حال با این حجم ازصادرات مداد رنگی به کشوری که مهد تکنولوژی محسوب می شود به نظر یک امر اتفاقی می آید که مسئولان مردم ایران را به خرید کالای با کیفیت داخلی که منجر به رشد و توسعه ایران و کارگران آن می شود ترغیب نمی کنند و اجازه واردات محصولاتی بی کیفیت و ارزان را صادر می کنند تا بازار کشور های خارجی را از رونق نیاندازند.
بزرگترین سئوال اقتصادی مردم ایران این ست که مسئولان برای اقتصاد ایران یا اقتصاد ایران برای مسئولان کدام ؟؟؟؟
انتهای پیام کارگران کرمان