به گزارش سرویس فرهنگی
تفتان ما،فلسفه تأسیس گروه هنر و تجربه اکران فیلمها برای بیننده خاص که به پیدا شدن استعدادهای جدید در عرصههای مختلف، دست یافتن به فرمها و سبکهای جدید و ارتباط مستقیم تماشاگران و سینماگران کمک کند، اما با گذشت بیش از ۲ سال از تأسیس این گروه اتفاقاتی رخ داد که باعث شد بسیاری از سینماگران از جمله رئیس شورایعالی تهیهکنندگان در دوره گذشته به انتقاد از عملکرد این گروه بپردازد و در موارد مختلف به دور شدن این گروه از اهدافش هشدار دهد.
هزینه نمایش فیلمها توسط دولت پرداخت میشود، لزوم اکران فیلمها هنر و تجربه با هر تعداد بلیت تاکید شد. با اکران ۲ فیلم سینمایی «فروشنده» و «لانتوری» در این گروه اعتراض سینماگران بالا گرفت و دولت اعلام کرد برای فیلمهای پرمخاطب قطعا هزینه به گروه هنر و تجربه نمیپردازد. اما نکته حایز اهمیت این که این گروه در شهرهای مختلف دارای امکان نمایش و سالنهای مناسب است و این دو فیلم از این امکانات بهره بردند و فیلمهای پرفروش از این امکان استفاده کردند و ظلم به فیلمهای دیگر است که هزینه اکران آنها توسط دولت پرداخت شده است.
فیلم «نفس» هم از امکان گروه هنر و تجربه استفاده کرد و فیلم در این گروه به نمایش درآمده که کار پسندیده و در خوری است اما برای فیلم «یتیمخانه ایران» هیچ حمایتی از سوی سازمان سینمایی صورت نگرفت. این فیلم که هماینک در سینماها اکران شده به دلیل موضوع و تأکید مکرر افراد سرشناس در حوزه فرهنگ و هنر، تازه توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند اما امکان نمایش مناسبی در شهرهای دیگر ندارد. اکثر سالنهای شهرستان در اختیار فیلم «سلام بمبئی» قرار گرفته و همانطور که در گزارش خبری شبکه دو سیما شاهد بودیم مخاطبان از اکران محدود و سالنهای کوچکی که به فیلم اختصاص داده شده، بسیار نگران هستند و اعتراضات خود را در شهر اصفهان هم اعلام کردند.
این درحالی است که اگر گروه هنر و تجربه امکان نمایش فیلم را به «یتیمخانه ایران» میداد و حتی دولت هم در هزینههای فیلم کمک نمیکرد، میتوانست در ارتباط بهتر و بیشتر مخاطب با این اثر موفقتر عمل شود.
فیلمی که درباره بخشی از تاریخ گمشده کشور است، با چه سیاستی مورد توجه سازمان سینمایی قرار نگرفت؟
البته فیلم سینمایی «سیانور» هم با این بیمهریهای مواجه شد و با توجه به مضمون و محتوای آن با وعدههای بی تحقق رئیس سازمان سینمایی مواجه شد.
انتهای پیام/فارس