به گزارش سرویس شهدا
تفتان ما،داور نهایی بخش ایثار اجتماعی در جایزه ایثار و رسانه با اعلام اینکه این جایزه نمیتواند در کوتاه مدت تاثیر شگرفی در جامعه داشته باشد بر این باور است که نفس این جایزه برای جامعه مفید خواهد بود.
دکتر احمد توکلی با اشاره به اینکه خداوند در کارهای خالصانه همیشه کمک می کند، تاکید کرد: مهم این است که طرح جایزه ایثار و رسانه درست پایهگذاری و پیاده شود، کسانی که مجری آن هستند، اعتقاد قلبی به آن کار داشته باشند و صرفاً برای اینکه حالا یک کاری کرده باشند دست به این کار نزنند. بعد از آن تلاش و پافشاری برای به انجام رساندن اصولی کار و البته استمرار مهم است. باید آگاهانه تلاش کنیم و با توکل به خداوند بزرگ، صبوری پیشه کنیم.
توکلی افزود: تبلیغات درست برای کسب بیشترین مشارکت، شرط جامعه ارتباطاتی امروز است. رعایت عدالت در داوری و رسیدن به زاویه درست در این زمینه خیلی مهم است. اگر شما سهواً یک اقدام خوب را برنده کنید در حالیکه یک اقدام خوبتر دیده نشده باشد، این ایراد کمی نیست.
وی در خصوص چشمانداز جایزه ایثار و رسانه توصیه کرد: وقتی ما میخواهیم فرهنگی را جا بیندازیم قبل از هر چیز باید چشماندازمان علاوه بر حاضران، آیندگانی باشد که میخواهند از این کار درس بگیرند و راه ایثارگران و فدارکاران را پیبگیرند. آنها میخواهند بدانند که شما به چه چیزی جایزه میدهید. به عبارتی معیارها بسیار مهم است.
این مدرس علوم روزنامهنگاری با انتقاد از عملکرد مطبوعات مبنی بر اینکه زمان زیادی است که از مسیر اصلی خود منحرف شدهاند، تصریح کرد: متاسفانه توصیه به رسانهها کار عبثی است، چراکه بازگرداندن رسانهها به چرخه کار اصولی و حرفهای کاری (اگر نگوییم غیر ممکن) سخت است. رسانههای ما به شدت سیاست زده هستند و البته تقصیر آنها نیست. صدا و سیما، سایتها، روزنامهها را ببینید. یک موضوع غیر سیاسی به من نشان دهید که رویکرد سیاسی نداشته باشد، از کارتن خوابی، بهداشت، آموزش، ورزش و... همه، با نگاه سیاست پردازش و منتشر میشوند. در چنین شرایطی سخت است که شما از آنها بخواهید آرمانگرایانه برای توسعه اجتماعی قدم بردارند.
دکتر توکلی مشکلات اقتصادی رسانهها را یکی دیگر از معایبی خواند که موجب شده آنها نگاه آرمانگرایانه به اتفاقات پیرامون جامعه را کنار بگذارند و در ادامه اذعان کرد: بیماری اقتصاد مطبوعات، آنها را به سمت مطالب جنجالی و دعواهای پایان ناپذیر تشویق میکند. اگر امروز شاهدیم که اخلاق، هر روز در جامعه افت بیشتری پیدا میکند مقصر رسانهها نیستند ولی آنها میتوانند نسبت به سهم خودشان برای رسیدن به جامعهای آرمانیتر و اخلاقیتر نقش مهمی ایفا کنند.
وی در پایان تاکید کرد: بر این اساس تاکید میکنم، انعکاس هوشمندانهی خوشفکریها، ایثار و فداکاری مردم در تمامی بخشهای جامعه در رسانهها، ضمن آنکه بخش مهمی از وظایف کار رسانه است به مراتب تاثیر بیشتری از اقدامات مقطعی و سالی یک بار جشنوارههایی از این دست دارد.
انتهای پیام/فارس