به گزارش سرویس اقتصادی
تفتان ما،منصور معظمی در سمینار آخرین دستاوردهای طراحی و مهندسی در صنعت کشتی سازی اظهار داشت: قراردادی که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با شرکت هیوندایی کره منعقد کرد مربوط به سال 2008 بود که پس از برجام به امضا رسید.
وی تصریح کرد: البته این قرارداد مورد نظر وزارت صنعت نبود و وزیر صنعت تأکید داشت که باید ساخت داخل در این قرارداد مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه سازمان گسترش دارای دو صندلی در هیأت مدیره شرکت کشتیرانی است، ادامه داد: وزیر صنعت به من مأموریت داد که به کره بروم و با مسئولان هیوندایی مذاکره کنم.
رئیس سازمان گسترش با بیان اینکه در قرارداد با شرکت هیوندایی، ساخت ۱۰ فروند کشتی شامل ۴ فروند کشتی کانتینربر و ۶ فروند کشتی بزرگ دیده شده است، گفت: در مذاکراتی که با هیوندایی داشتیم قرار شد ۵۰ نفر از کارشناسان ایرانی مورد آموزش در بخش های مختلف به ویژه طراحی قرار گیرند.
معظمی افزود: علاوه بر این، مقرر شد فهرستی از تجهیزات و امکانات که در حوزه ساخت کشتی در ایران وجود دارد، تهیه شود و در صورت تأیید قیمتی و کیفیتی، این نیازها از ایران تأمین شوند.
به گفته وی معاون مدیرعامل هیوندایی در هفته دوم ژانویه به ایران می آید تا این فهرست نهایی شود.
معظمی در ادامه با بیان اینکه پس از برجام ۱۹ یادداشت تفاهم منعقد کرده ایم، گفت: از این تعداد، تا پایان امسال ۷ یا ۸ تفاهم نامه به قرارداد تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: تا کنون ۲ تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شده و سومین قرارداد نیز ۱۵ ژانویه منعقد خواهد شد. در ۱۵ فوریه نیز چهارمین و پنجمین قرارداد منعقد خواهد شد.
معظمی سهم ایدرو را در این قراردادها کمتر از ۴۹ درصد اعلام کرد.
رئیس سازمان گسترش در ادامه با اشاره به تدوین برنامه راهبردی توسعه صنایع دریایی، گفت: تا سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش نیاز داریم که برای تأمین این رقم باید از سرمایه گذاری خارجی نیز برخوردار شویم.
وی با تأکید بر لزوم تحویل به موقع کشتی از سوی سازندگان داخلی به سفارش دهندگان، گفت: زمان بندی ۳ ماهه ساخت کشتی نباید به ۱۲۰ ماه تبدیل شود/فارس