۰

تجلی علی در "فروغ ولایت"/ این شب‌ها کتاب بخوانیم

پیشنهاد می‌کنیم در کنار قرائت قرآن، کتاب فروغ ولایت را در طول ماه رمضان مطالعه کنید و معجزات ارتباط روحی برقرار کردن با علی(ع) را در زندگی‌ خود ببینید.
تجلی علی در "فروغ ولایت"/ این شب‌ها کتاب بخوانیم
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،رمضان ماه تامل و تفکر است، فرصتی که در سایه‌ی امساک و روزه‌داری مهیا می‌شود. تدبر در آیات قرآن و مطالعه پیرامون اهل‌ بیت(ع) به ویژه امام علی(ع) اثرات شگرفی در روح مومنان خواهد داشت. "فروغ ولایت" از جمله کتاب‌هایی است که مطالعه‌ی آن در این ماه توصیه شده است؛
کتاب «فروغ ولایت» اثری از آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی تبریزی است که به سیره و روش حضرت امیر (ع) پرداخته است. نویسنده فرزانه با تقسیم حیات نورانی حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام به پنج دوره، مهم ترین جریانات زندگی ایشان را ترسیم کرده است.  در این اثر وزین سعی شده سیر زندگی ایشان را از طرفی گویا و روان حکایت کرده و از دیگر سو کاملا مبتنی بر منابع دسته اول تاریخی و روائی باشد.
نکته متمایز این اثر، جامعیت آن است که از همان آغاز زندگی حضرت تا شهادت ایشان، تمام عرصه‌ها زندگی ایشان را در کنار آیات و روایات مربوطه تشریح کرده و در هر مورد به تبیین بعدی از فضائل حضرت می‌پردازد. البته رسالت اصلی این کتاب، ترسیم زندگی شخصی و عادی حضرت است که بخوبی هم از عهده آن برآمده است. این کتاب را موسسه امام صادق (ع) در 860 صفحه منتشر نموده است.
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:
علی(ع) در اجراى دستور خدا بسیار دقیق و سختگیر است و هرگز تملق و مداهنه در زندگى او راه ندارد. گروهى که با نیک و بد گرم مى گیرند و با مسلمانان مى سازند و نمى خواهند خشم و کینه ى احدى را بر انگیزند، نمى توانند افراد هدفمند و مسلکى باشند. زیرا سازشکارى با تمام طبقات، جز نفاق و دو رویى نیست. در دوران حکومت امیرمؤمنان (ع) شخصى فرماندار محل خود را ستود و گفت که همه ى طبقات از او راضى هستند. امام (ع) فرمود: معلوم مى شود که وى فرد عادلى نیست، زیرا رضایت همگانى حاکى از سازشکارى و نفاق و عدم دادگرى اوست؛ اولاً همه ى افراد از او راضى نمى شوند.
پاسخ قانع کننده به دانشمند مسیحی
پس از درگذشت پیامبر، گروهى از مسیحیان به سرپرستى یک اسقف وارد مدینه شدند و در حضور خلیفه سؤالاتى مطرح کردند. خلیفه آنان را به حضور على "ع" فرستاد یکى از سؤالات آنان از امام این بود که خدا کجاست. امام آتشى برافروخت و سپس پرسید: روى این آتش کجاست؟ دانشمند مسیحى گفت: همه ى اطراف آن، روى آن محسوب است و آتش هرگز پشت و رو ندارد. امام فرمود: اگر براى آتشى که مصنوع خداست طرف خاصى نیست، خالق آن، که هرگز شبیه آن نیست، بالاتر از آن است که پشت و رو داشته باشد؛ مشرق و مغرب از آن خداست و به هر طرف رو کنى آن طرف وجه و روى خداست و چیزى بر او مخفى و از او پنهان نیست. [ قضاء امیرالمؤمنین، ط نجف، 1369 ص 96. ]
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 439337
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *