به گزارش سرویس اجتماعي
تفتان ما،آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در گفتوگوی تلویزیونی خود با هموطنان با گرامیداتش یاد و خاطره شهدای هفتم تیر گفت: قبل از هر چیز از مقام معظم رهبری تشکر میکنم بخاطر رهنمودهایی که به ما در شرفیابی به محضرشان داشتند.
وی ادامه داد: در این هفته از همه کارکنان دستگاه قضایی قضات شریف و کارمندان گرامی و مسئولان و مسئولان عالی دستگاه قضا که با کار جهادی مجموعه وظایف را انجام میهند.
تظلمخواهی و گسترش عدالت بهترین عملکرد دستگاه قضا
آیت الله آملی لاریجانی ضمن تشکر از کارکنان دستگاه قضا و قضات و تشکر از خانوادههای آنها، در پاسخ به این سئوال که مهمترین اقداماتی که در سال 95 در دستگاه قضا اتفاق افتاد، چه اقداماتی بود، گفت: مجموعه خدماتی که قوه قضائیه به مردم عزیزمان عرضه میکند، خیلی گسترده است. محاکم، دادسراها، دادگاهها، دادستانی کل، سازمانها و مراکز تابعه که هرکدام وظایف مخصوصی دارند و خدمات ارزشمندی را به مردم ارائه می دهند، برشمردن هر یک از این خدمات قدری دشوار است.
وی ادامه داد: ولی اگر وظیفه ذاتی دستگاه قضایی که رفع خصومات است، در نظر گرفته شود، شاید بتوانیم بگوییم مجموعه رسیدگیهایی که انجام میشود، بیش از خدمات دیگر اثرگذار و مهم باشد؛ گرچه همه بخشهای قوه قضائیه کارهایی که انجام میدهند مهم و تاثیر گذار است.
رسیدگی به 15 میلیون پرونده در یک سال
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در سال 95 قریب 15 میلیون و سیصد هزار پرونده در قوه قضائیه رسیدگی شده است، تصریح کرد: این عدد البته عدد بزرگی است و البته مقصود این نیست که به این رقم دعوی و یا شکایت مطرح شده؛ بلکه در 15 میلیون و سیصد هزار نقطه در قوه قضائیه پروندهها ثبت شدهاند؛ یعنی ممکن است یک پرونده به 10 نقطه (دادسرا، دادگاه بدوی، دادگاه تجدیدنظر، دیوان) برود و ثبت شود و در هر کدام از این نقاط در این آمار یک مورد محسوب شده است.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: گفتن این عدد آسان است؛ ولی اگر به گستردگی کشور و هم به تعداد این پروندهها توجه کنید، میبینید واقعا رسیدگی به این تعداد پرونده واقعا دشوار است؛ خصوصا اینکه با وجود تلاشهای بسیار خوب صورت گرفته، هنوز کمبود نیروی انسانی را احساس می کنیم.
گاهی خیلی جفا به دستگاه قضایی میشود
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مجموعه وسیعی از کارها که در دستگاه قضا انجام میگیرد، گاه دیده نمیشود، از جفا به دستگاه قضایی انتقاد کرد و گفت: بنده فکر میکنم که گاهی خیلی جفا به دستگاه قضایی میشود؛ پارهای از نقایص را میبینند ولی خدمات وسیعی که انجام میگیرد، دیده نمیشود.
وی تصریح کرد: در هر صورت وظیفه اصلی دستگاه قضایی به عنوان یک صلاحیت ذاتی همین رسیدگیهاست و اگر بخواهم از میان همه خدمتها یکی از آنها را انتخاب کنم، طبیعتا مجموعه رسیدگیها در محاکم را انتخاب میکنم؛ گرچه بخشهای دیگر هم کارهای بسیار مهمی را عهده دار هستند.
رسیدگی به میانگین 170 پرونده در هر ماه در شعبات
رییس دستگاه قضا گفت: بسیاری از شعبات ما در دادسراها به طور میانگین 170 پرونده در ماه و دادگاههاهای عمومی حدود 105 تا 110 پرونده در ماه رسیدگی میکنند. مجموع خدماتی که در دستگاه قضایی انجام میشود یک خدمتگزاری گسترده است؛ البته ما وظیفه خود را انجام میدهیم و فقط اعلام میکنیم زیرا گاهی وقتها دیده نمیشود و این جفا به دستگاه قضایی است. پارهای از نواقص را میبینند اما خدمات را نمیبینند.
کمبود نیروی انسانی و اعتبارات دو عامل مهم در اطاله دادرسی
رئیس قوه قضائیه در پاسخ به این سئوال که علیرغم کارهای گستردهای که قوه قضائیه انجام میدهد، برخی اوقات مردم از اطاله دادرسیها و یا برخی تخلفات گلهمند هستند، علت این نارسایی چیست، بیان داشت: البته اصل این نارساییها فیالجمله وجود دارد و این یک واقعیتی است؛ شاید اطلاع بنده در این مورد بیش از شما و عده زیادی باشد.
وی با بیان اینکه سبب و علت این نارساییها مختلف است، کمبود نیروی انسانی و کمبود اعتبارات و بودجه دستگاه قضایی در این زمینه را دو عامل برجستهتر دانست.
آملی لاریجانی گفت: مهمترین علت اطاله دادرسی یا طولانی شدن روند رسیدگی قضایی کمبود نیروی انسانی است. اگر تعداد شعبات، قضات و کارمندان دستگاه قضایی بیشتر باشد، طبیعی است که نوبتهایی که برای رسیدگی داده میشود، کوتاهتر و سرعت کار بیشتر میشود.
وقت قضات بیشتر شود اتقان آرا افزایش مییابد
وی اظهار کرد: اگر قاضی وقت داشته باشد طبیعی است که مطالعه بیشتری کرده و با اتقان بیشتری رأی میدهد. دربرخی کشورهای اروپایی شنیدم که یک قاضی در روز یک پرونده کیفری هر دو روز یک پرونده حقوقی رسیدگی میکند. در حالیکه در ایران یک قاضی هر روز 5 الی 6 پرونده رسیدگی میکند.
رییس دستگاه قضا ادامه داد: با اینکه در طول هشت سال گذشته همت بسیار بلندی به خرج دادیم با تلاش فراوان توانستیم بیش از 4 هزار و 700 قاضی و تعدادی کارمند جذب کنیم اما هنوز کمبود منابع انسانی را احساس میکنیم. بنابراین در حالی که علل نارضایتیها مختلف است اما مهمترین دلیل کمبود نیروی انسانی است.
آملی لاریجانی ادامه داد: در بحث نظارت نیز کارهای خوبی صورت گرفته و عدهای از قضات متخلف را منفصل کردیم. گاهی کاستیها را میبینند و همین را معیار ارزیابی قرار میدهند. برای ارزیابی یک دستگاه باید میزان تلاش امکانات دیده شود. صرف کاستیها را دیدن، ارزیابی واقعی را عرضه نمیکند.
برخی در خصوص تخلفات دستگاه قضا شایعه پراکنی میکنند
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه صرف کاستیها را دیدن و محدودیت در امکانات را ندیدن، ارزیابی واقعی و حقیقی را نمیتواند از یک دستگاه عرضه دارد، بر لزوم پرهیز از شایعات در این زمینه تاکید کرد و گفت: بنده معتقدم نباید در بحث کاستیها و تخلفات شایعات را دامن زد.
رئیس قوه قضائیه افزود: بنده گاهی از کسانی که ادعا میکنند تخلفات در دستگاه قضایی خیلی وسیع است، میپرسم که چند مورد شما دیدید؟ چند مورد آمار گرفتهاید و با چه کیفیتی به این نتیجه رسیدهاید؟ تقریبا میتوانم بگویم که هیچیک آمار مستند صحیحی را ارائه نکردند.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: تخلف وجود دارد و موارد آن گزارش و در صور مختلف رسیدگی میشود؛ ولی در هر حال این که کسانی بیایند و بگویند در دستگاه قضایی تخلف خیلی شایع شده است، این عدد در 15 میلیون پرونده، قریب به 11 هزار قاضی، 40 - 50 هزار کارمند ادعایی است که باید با مستندات واقعی همراه باشد.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که یکی از پیشرانههای هر نهادی بحث تشویق و تنبیه است آیا در دستگاه قضایی هم موضوع تشویق و تنبیه کاری صورت میگیرد گفت: این موضوع بسیار موثر است و برنامه تشویقی مبسوطی داشته ایم و هم بحث تنبیه. البته بخشی از این رسانه ای نشده است.