به گزارش سرویس اجتماعي
تفتان ما،در راستای آشنایی با کنگره ملی بسیج دانشآموزی و تبیین نظرات نخبگان بسیج دانشآموزی در موضوعات مربوط به حوزه آموزش و پرورش، نشستی با حضور رئیس و نائب رئیس کنگره ملی بسیج دانشآموزی، اعضای هیأت اندیشهورز، رؤسا و اعضای مجامع فاطمی و علوی این کنگره برگزار شد.
در این نشست صمیمی، اعضای کنگره ملی و نخبگان بسیج دانشآموزی علاوه بر تبیین وظایف، برنامهها و عملکرد این کنگره، نظرات خود پیرامون موضوعاتی چون «چرایی عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «ماهیت و هویت سند 2030» و همینطور «مطالبات دانشآموزان از دولت دوازدهم» را بیان کردند.
*تربیت نیروهای انقلابی مهمترین هدف کنگره ملی بسیج دانشآموزی
حسین باقری رئیس فعلی کنگره ملی بسیج دانشآموزی درباره کنگره و اهداف آن گفت: کنگره ملی بسیج دانشآموزی متشکل از 320 نخبه بسیجی دختر و پسر است که از هر استان 10 نماینده شامل 5 دختر و 5 پسر در آن حضور دارند.
وی با بیان اینکه کنگره ملی بسیج دانشآموزی در سطح استانی در قالب مجمعهای علوی و فاطمی شکل گرفته و در حال فعالیت است، اظهار داشت: این کنگره در سطح شهرستانها و حوزهها با نام «شوراهای علوی و فاطمی» فعالیت میکند و جمع این نخبگان 2 اجلاسیه در سال دارند که یکی در صحن مجلس خبرگان و دیگری در مشهد مقدس برگزار میشود.
رئیس کنگره ملی بسیج دانشآموزی، هدف از تشکیل این کنگره را اجرای اوامر رهبر معظم انقلاب اسلامی، تسریع در روند تربیت نیروهای انقلابی، عمل به شعار دانشآموز محوری و تدوین برنامههای بسیج دانشآموزی به دست خود دانشآموزان برشمرد.
وی در ادامه به نحوه برگزاری کنگره ملی بسیج دانشآموزی، اشاره کرد و گفت: در این کنگره دانشآموزان نخبه بسیجی در سطح علمی و فرهنگی در 8 کارگروه مختلف فعالیت به هماندیشی و رایزنی میپردازند و در پایان نخبگان هر کارگروه به عنوان سخنگو مطالب مطرح شده در کارگروه خود را در صحن علنی مطرح کرده و برای تصویب به رأی میگذارند.
باقری، با بیان اینکه دو حالت برای مصوبات ما پیش میآید، افزود: اگر مصوبات در قالب سازمان بسیج دانشآموزی قابل اجرا باشد به ریاست سازمان تقدیم میشود تا به مسئول مربوطه در سازمان بسیج دانشآموزی ارجاع داده شده و به اجرا برسد، اما اگر مصوبات فراتر از حد سازمان بسیج دانشآموزی باشد؛ مثلا کارگروه فضای مجازی، پیگیری شبکه ملی اطلاعات را مصوب کند، در قالب سند از طرف هیأت رئیسه کنگره به مسئول مربوطه که در کنگره ما حاضر است، تقدیم میشود.
*آموزش هزار و 200 نخبه بسیج دانشآموزی در طرح «یاران انقلاب»
وی یکی از بزرگترین و متمرکزترین برنامههای چند سال اخیر بسیج دانشآموزی را اجرای طرح «یاران انقلاب» دانست و گفت: ما در سطح استانی اردوهایی را تحت عنوان «یاوران ولایت» با هدف توامندسازی «فرماندهان واحدهای مقاومت پیشگام» برگزار میکنیم که منتخبین این دورهها شهریورماه سال گذشته در قم گردهم آمدند؛ جمعیتی 1200 نفری که تحت عنوان دوره «یاران انقلاب» که نشأت گرفته از همین کنگره ملی بود، دوره های آموزشیـتربیتی را گذراندند و امروز ما مدعی هستیم که این افراد نخبهها و مبلغین ما در سطح بسیج دانشآموزی استانها هستند.
رئیس کنگره ملی بسیج دانشآموزی بیان کرد: نخستین هدف طرح «یاران انقلاب» شبکهسازی است ما میخواهیم دانشآموزان را به سازمان بسیج دانشآموزی وصل کنیم تا دانشآموزان خودشان برنامههای بسیج دانشآموزی را تدوین کنند.
باقری در ادامه با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بزرگترین و مهمترین موضوعی است که در این سازمان مطرح است، گفت: ما در کنگره ملی بسیج دانشآموزی که بهمن سال گذشته برگزار شد در خدمت معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بودیم و از ایشان مطالبهای داشتیم که گزارشی از نحوه اجرای "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" ارائه بدهد، جالب است بدانید مطالبی مطرح شد که بر اساس آن میتوان گفت: آن اقداماتی که باید انجام شود و آن هدفی که در سند تحول به صورت سال به سال برنامهریزی شده در سطح اجرایی وارد نشده است.
*هیچ ارادهای برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سوی مسئولین دیده نمیشود!
یاراحمدی رئیس سابق مجامع علوی و عضو اندیشهوزر کنگره ملی بسیج دانشآموزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: برخلاف اینکه شاهد هستیم بعد از ابلاغ این سند هر دولتی که سر کار آمده و هر وزیری که قصد گرفتن رأی اعتماد از مجلس دارد از این طرح و اجرای آن داد سخن دارد و در گزارشدهی از اجرای این سند مایه میگذارد اما در واقعیت و در عمل هیچ ارادهای برای اجرای آن از سوی مسئولین دیده نمی شود!
وی در ادامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یک سند تکمیلی و مطابق با قوانین جمهوری اسلامی و موازین دین مبین اسلام و در راستای اهداف ترسیمی رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و افزود: رؤسای آموزش و پرورش که گاهاً حتی یک سال تحصیلی هم در مسند خود باقی نمیمانند چطور میخواهند این سند را اجرایی و عملیاتی کنند؟!
*تصویب سند 2030 یکی از انتقادات دانشآموزان بسیجی از وزیر آموزش و پرورش
در ادامه جلسه باقری رئیس کنگره ملی بسیج دانشآموزی با اشاره به اینکه فروردین امسال دیداری با وزیر آموزش و پرورش داشتیم، افزود: در این دیدار اولین چیزی که مطرح کردیم، سند 2030 بود که کاملاً مغایر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و بار دیگر در قالب مطالبهای گفتیم که چرا باید چنین طرحی وارد آموزش و پرورش بشود؟ و هدف از این طرح و اجرای آن چیست؟
در ادامه این نشست هر یک از اعضا مغایرتهای صریح سند آموزشی 2030 با دستورات دین مبین اسلام، موازین جمهوری اسلامی، قانون اساسی کشور و اهداف انقلاب اسلامی را در زیرسؤال بردن «استقلال آموزشی»، «تدوین محتوای کتب درسی به خواست یک سازمان بین المللی»، «تضعیف دینمداری و تبلیغ سکولاریسم»، «حذف روحیه انقلابیگری و فرهنگ ایثار و شهادت»، «هویتزدایی از نوجوان و جوان مسلمان ایران»، «رواج افکار فمینیستی» و بحث «نفوذ آموزشی و فرهنگی غرب در کشور»، دانستند.
فاطمه فغانی نائب رئیس کنگره ملی بسیج دانشآموزی با اشار به اینکه سند 2030 استحکام بنیان خانوادهها را با افکار مبتنی بر تساوی حقوق زن و مرد به خطر میاندازد، گفت: وقتی افکار فمینیستی و سکولار وارد فضای فکری جوان شود به خانوادهها و طبیعتاً به جامعه رسوخ میکند.
*زیرسؤال بردن استقلال آموزشی با اجرای سند 2030
رئیس کنگره ملی بسیج دانشآموزی، گفت: اولین مغایرت سند 2030 با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش زیر سؤال بردن استقلال آموزشی با تغییرات یا حذفیات در محتوای کتب آموزشی ما است که باید مورد توجه قرار بگیرد، برای مثال شاهدیم که در کتب درسی دبستان به تاریخ قبل از انقلاب اسلامی اشارهای نشده مگر 2 جمله که شاه آدم بدی بود! یا شاه منتخب مردم نبود! در حالی که کتابها دوران دبستان باید برای بچهها تبیین کند که در دوره پهلوی در کشور چه خبر بود و چرا مردم ما انقلاب کردند.
وی در ادامه به پروتکل اختیاری «کنوانسیون حقوق کودک در مورد مداخله کودکان در منازعات مسلحانه» اشاره کرد و افزود: هدف از این طرح حذف بسیج دانشآموزی و از بین بردن روحیه مبارزه با استکبار و انقلابیگری در نوجوانان و جوانان ایرانی بود آن هم با حذف درس آمادگی دفاعی و حدف درس معرفی شهدای دانشآموز صورت گرفت.
*اسنادی چون 2030 و کنوانسیون حقوق کودک، نابود کننده هویت انقلابی نسل جوان جامعه
اما نظر خالد شاهینی این بود که اسکتبار و نظام سلطه در قالب سندهایی مانند 2030 و کنوانسیون حقوق کودک، قصد دارد که بسیاری از فرهنگهایی که در جامعه انقلابی به وجود آمده است را حذف کند در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دستاندرکاران راهیان نور با انتقاد از این عملکرد آموزش و پرورش خاطرنشان کردند «نام شهید و شهادت نباید از کتب درسی حدف شود».
رضا ممشلو بازرس سابق کنگره ملی بسیج دانشآموزی خاطر نشان کرد: این پروتکل، اختیاری بود، ولی دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به آن و اجرای مفادش اعلام آمادگی کرده بود! اما سؤال اینجاست که آیا دولتمردان از کُنه مطلب خبر داشتند که با پیوستن به این پروتکل به طور کلی آموزش دفاعی از آموزش و پرورش حذف میشود؟ ما برای مخالف با پیوستن به این کنوانسیون و اینکه بگوییم نسل ما باید آمادگی دفاعی را فرابگیرد تا بتواند روحیه انقلابی را حفظ کند هر یک از اعضا با نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان و منطقه خود تماس گرفت و مطالب خود را بیان کرد.
این عضو هیأت اندیشهورز کنگره، در خصوص مطالبه خود از نمایندگان مجلس گفت: در بیانیهای که در اعلام موضع نسبت به پیوستن به «کنوانسیون حقوق کودک در مورد مداخله کودکان در منازعات مسلحانه» صادر کردیم، گفتیم که ما نمیخواهیم که مجلس این موضوع را رد کند بلکه دولت، خود اقدام به چنین کاری کرده است و خودش هم باید آن را پس بگیرد که خدا را شکر وزارت دفاع این مصوبه را پس گرفت.
محمد رضا محمدی عضو هیأت اندیشهورز کنگره ملی بسیج دانشآموزی در پاسخ به این پرسش که چرا سند 2030 دست به حذف مؤلفههایی چون ایثار و شهادت از کتب درسی دانشآموزان زده است؟ گفت: امام دبستان را کلید انقلاب میدانستند. شخصیت انسانها در دوران دبستان شکل میگیرد و همین شکلگیری شخصیت است که به جامعه هویت و اراده میبخشد. فرهنگهایی چون ایثار و شهادت که برگفته از فرهنگ انقلابی و مبارزه با استکبار و استعمار و سلطهگری است در کتابهای دبستان، نسل به نسل به دانشآموزان انتقال پیدا میکرد تا جایی که وقتی دانشآموز به مقطع دانشگاه میرسید این آموزههای فرهنگی را با خود به همراه داشت.
وی ادامه داد: اما وقتی تفکر انقلابیگری و روحیه ایثار و شهادت و فرهنگ مبارزه با ظلم و تجاوز را از کودک بگیریم وقتی او به مقاطع بالاتر و سنین بزرگ سالی میرسد برای پذیرش فرهنگ غربی هیچ مشکلی ندارد! و به راحتی این فرهنگ و سبک زندگی از فرد به درون خانواده وارد میشود.
*مدافعان حرم تربیتشدگان فرهنگ ایثار و شهادتند
خالد شاهینی در تکمیل صحبت های محمدی، با اذعان به اهمیت محیط سالم خانواده برای تربیت درست و سالم یک کودک به تبع آن نوجوان گفت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم شرایط و جو موجود در جامعه شاهد بروز و نمود نوجوان و جوانانی هستیم که در خطوط مقدم جبهه میجنگیدند و به شهادت رسیدند، این برگرفته از تربیت سالم خانوادگی آنها بود.
وی ادامه داد: وجود چنین جوانانی آن هم با وجود درک شرایط نامناسب پهلوی برای برخی بسیار جای سؤال دارد در حالیکه جوانان سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی جو موجود در حاکمیت پهلوی را قلباً نمیخواستند و به همین دلیل انقلاب کردند، اما متأسفانه امروز شاهد هستیم که در کتب درسی مدارس از جنبههای مختلف دچار ضعف شدهایم و یکی از مهمترین این ضعفها حذف فرهنگ ایثار و شهادتی است که هویتبخش برای جامعه اسلامی ماست.
این عضو هیأت اندیشهورز کنگره ملی بسیج دانشآموزی خاطر نشان کرد: نوجوانی که دوران دبستان، راهنمایی و دبیرستان را بگذراند از سن 7 تا 18 سالگی چیزی از ایثار و شهادت نشنود و آموزشی نبیند، با بیهویتی و بیخبری از عملکرد گذشتگان بزرگ شود، زمانی که لازم باشد وارد عرصه ایثار و دفاع شود قطعاً توانایی لازم را نخواهد داشت!
وی بیان کرد: اگر امروز شاهد حضور جوانانی به عنوان مدافعان حرم آلالله هستیم، قطعاً به خاطر این است که از کودکی با فرهنگ ایثار، شهادت در دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلابی خو گرفتهاند.
*درک دشمن از تأثیر شگرف فرهنگ ایثار و شهادت در مبارزه با سلطه
این دانش آموز بسیجی تصریح کرد: استکبار میداند که تا جوانان خو گرفته با فرهنگ انقلابی و مفاهیم ایثار و فداکاری تربیت میشوند، هرگز به هدف اصلی خود در منطقه نخواهد رسید و این دست اقدامات مانند سند 2030 و کنوانسیون حقوق کودک در این راستا طراحی شده است.
حسین پوراسد نماینده فعلی مجامع علوی کنگره ملی همفکری در نقد این موضوع که کنوانسیون حقوق کودک و سند 2030، سن کودکی را تا 18 سال بالا بردهاند، گفت: وقتی ما در تاریخ انقلاب اسلامی دانشآموزان مبارز، در طول هشت سال دفاع مقدس رزمندگان دانشآموز و شهدای دانشآموزی داریم، وقتی شهید دیالمه به عنوان یک جوان نماینده مجلس شورای اسلامی بودند نشاندهنده این است که این اسناد مغایر با موازین و ارزشهای اسلامی، فرمایشات پیامبر اسلام، ائمه اطهار و بزرگان دین و مخالف فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و علمای دین است.
خالد شاهینی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه انسان در 18 سالگی از هر نظر بالغ شده است، گفت: چگونه ممکن است فردی که تا 18 سالگی به عنوان کودک از هر خطایش چشمپوشی شده و در تربیتش اهتمامی صورت نگرفته است، یک دفعه در سن 19 سالگی تربیت و آموزش لازم برای ورود به جامعه و .. را بپذیرد و اتفاقاً انسان موفقی و فردی همطراز با اهداف جامعهاش باشد؟!
ممشلو نیز با تأکید براینکه کودک نامیدن نوجوان و جوان، توهین به شخصیت آنهاست، افزود: به کودک دبستانی بگویند کودک و به نوجوان 15-14 ساله یا 18-17 ساله هم بگوئید کودک این خطای بزرگی است.
کودک نامیدن نوجوان و جوان را بیاراده وسست بار میآورد!
زهرا امینی رئیس مجامع فاطمی کنگره در این زمینه گفت: کودک نامیدن، نوجوان باعث میشود او روحیه تصمیمگیری و اراده برای انجام کارهای بزرگ مخصوصا در سطح ملی را از دست بدهد! در حالی که نوجوان و جوان تصمیماتش را بر اساس منافع شخصی و مادیات نمیگیرد و اگر به او اجازه بدهند که بتواند تصمیماتش را عملیاتی کند و از او حمایتهای لازم را به عمل بیاورند، قطعاً در بزرگسالی موفقیتهای چشمگیری پیش رو خواهد داشت.
در ادامه این نشست شرکتکنندگان سه دلیل عمده را برای اصرار دولت در جهت پیوستن به این کنوانسیونهای اختیاری و حتی پذیرش سند 2030 بیان کردند از جمله اینکه این اسناد در راستای پذیرش برجام بوده است! همراه با وعدههای اقتصادی بوده است! یا اینکه برخی از مدافعان این سند حتی خود از محتوای آن بیخبر بودهاند! که در هر صورت عذر بدتر از گناه به حساب میآید.
*ثمره تلخ اسناد تربیتی و آموزش غرب برای جوامع غربی
ممشلو، عضو هیأت اندیشهورز کنگره ملی بسیج دانشآموزی با بیان اینکه باطن بد را حتی اگر بخواهی زیبا نشانش بدهی باز هم باطن بدش را حفظ کرده و پیامدهای نامبارکش را نشان خواهد داد، افزود: سندی مانند 2030 آفریده دنیای غرب است، غرب در این زمینه چه پیروزی و موفقیتی داشته است که در این زمینه بخواهد پیروزیها و موفقیتهایش را به ما هم انتقال دهد؟ غرب در ابعاد اقتصادی ورشکسته است، در بعد سیاسی مقهور نظام جمهوری اسلامی است، در زمین اخلاق به ورطه سقوط افتاده است، با اینکه بزرگترین رسانهها را در دست دارد اما برخی از کشورهایش در نزد مردم در زمره منفورترین کشورهای جهان قرار دارند! این موارد نتیجه سندهای غربی مانند 2030 است و سؤال اینجاست که ما چرا باید آن را اجرا کنیم!؟
فاطمه فغانی نائب رئیس کنگره ملی بسیج دانشآموزی نیز پرسید: چگونه است که دولت میگوید سند 2030 لغو شده اما بنابر گفته رئیس کنوانسیون حقوق کودک 5 هزار دانشآموز در تهران تحت آموزش بعضی از مسائل 2030 قرار گرفتهاند؟ آیا مسئولان وزارت آموزش و پروش از این موضوع خبر دارند؟
آقای رئیس جمهور! انتخاب وزیری قوی برای آموزش و پرورش را در اولویت کابینه خود قرار دهید
در پایان این نشست، اعضای کنگره و نخبگان بسیج دانشآموزی کشور، مهمترین مطالبه خود از رئیس دولت دوازدهم را در اولویت قرار دادن وزیر آموزش و پرورش در کابینه دانستند، وزیری که هم و غم او اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد، بر امور پرورشی مسط باشد، درک درستی از مدرسه و کلاس درس داشته باشد، وزیری چون مرحوم پرورش ... و خاطر نشان کردند که 4 سال است دانشگاه فرهنگیان رئیس ندارد و با سرپرست اداره میشود و این در شأن نظام آموزش و پرورش ما نیست.
اعضای کنگره و نخبگان بسیج دانشآموزی کشور از مجلس شورای اسلامی انتظار داشتند که به وزارت خانه آموزش و پرورش نگاه سیاسی نداشته باشند، چرا که این نگاه برای حوزه آموزش و پرورش ما سمی و کشنده خواهد بود.
انتهای پیام/