گزارش تفتان ما از ويژگي هاي تعاون؛

تعاون؛ تجلی احیای ارزش های مبتنی بر همبستگی/ نهادهای اجتماعی با تاثیرات اقتصادی

15 شهريور 1396 ساعت 9:17

تعاونی سبب می شود که هزینه ها کاهش پیدا کند به همین خاطر،تهدید ها را تبدیل به فرصت می کند و بر اساس سیاست های کلی اصل 44، دولت در بخش تعاون با استفاده از روش هایی همچون تخفیف مالیاتی، ارایه تسهیلات اعتباری، حمایت از موسسات مالی و نیز اقدام موثر برای کار افرینی زمینه را برای فعالیت های اقتصادی فراهم می کند.


به گزارش  تفتان ما ، تعاون و همکاری می تواند در جهت رشد و شکوفایی جامعه نقش به سزایی داشته باشد، بدیهی است با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و هم دلی در جامعه حاکم و ابتکارات و خلاقیت ها شکوفا می شود به همین منظور، ایجاد این همکاری در اصل 44 قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی  ایران مطرح و شرح تفضیل آن در 13شهریور سال هزار و سیصد و 70 به تصویب مجلس رسید.
 
 
* اهداف تعاون
ایجاد و تامین شرایط امکانات کار برای همگان، پیشگیری از تمرکز ثروت، پیشگیری از انحصار و تورم و قرار دادن وسایل کار برای تمامی افراد از اهم اهداف بخش تعاون است.
 
* یک تعاون باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟؟
تعاونی سبب می شود که هزینه ها کاهش پیدا کند به همین خاطر،تهدید ها را تبدیل به فرصت می کند بر اساس سیاست های کلی اصل 44، دولت در بخش تعاون با استفاده از روش هایی همچون تخفیف مالیاتی، ارایه تسهیلات اعتباری، حمایت از موسسات مالی و نیز اقدام موثر برای کار افرینی زمینه را برای فعالیت  های اقتصادی فراهم می کند در این بین، تنها موضوعی که در تعاونی ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد استفاده از نیروی جوان تحصیلکرده به منظور پیشبرد اهداف تعاونی ها است به همین خاطر شایسته است جوانان تحصیلکرده با فعالیت در تعاونی ها پیشرفت و نیروی متخصص تعاونی ها را تضمین کنند هر چند که زنان نیز برای حفظ معشیت اقتصادی خانواده و امکانات فعالیت های مشارکتی بیشتر به سمت و سوی این مرکز کشیده می شوند.
 
اما بطور کلی باید تاکید کرد که روز تعاون، روز احیای ارزش های مبتنی بر همبستگی  و مشارکت، اتحاد، اصول اخلاقی،صداقت و مسولیت پذیری اجتماعی است همچنین در ایات قرانی بسیار بر موضوع تعاون تاکید شده است و امیرمومنان در این باره نیز می فرمایند: "از حقوق واجب خدا بر بندگان، خیر خواهی به اندازه توان و یاری کردن یکدیگر برای برپایی حق در میان خود است".
 
* نگاهی به تاریخ
اما با نگاهی به تاریخ در می یابیم که در سال هزار و نهصد و 23 اولین شنبه جولای را به عنوان روز جهانی تعاون نامگذاری کرد و از آن پس از هر سال، در کشورهای مختلف برنامه هایی در راستای بالا بردن سطح مشارکت مردم و ارتقا قدرت تعاونی به عنوان یک ابزار موثر برگزار شده است.
 
همچنین سازمان ملل متحد اولین بار در سال 1995، روز تعاون را جشن گرفت و از دولتهای عضو در خواست کرد تا با مشارکت تعاونی ها آن روز را جشن بگیرند.
 
---------------------------
گزارش از ناهيد هدايتي
---------------------------
انتهای پیام/
 
 


کد مطلب: 441160

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/441160/تعاون-تجلی-احیای-ارزش-های-مبتنی-همبستگی-نهادهای-اجتماعی-تاثیرات-اقتصادی

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir