به گزارش سرویس اقتصادي
تفتان ما،رحمتالله مهآبادی صبح امروز در برنامه زنده تلوزیونی به تشریح روند خرید هواپیمای فلایتچک که بابت وارسی تجهیزات فرودگاهی استفاده میشود، توسط شرکت فرودگاهها پرداخت.
وی اظهار داشت: از این هواپیماها برای کنترل عملکرد سیستمهای ناوبری استفاده میشود و اگر چنین هواپیماهایی وجود نداشته باشد، نظام پروازهای هوایی مختل خواهد شد.
مهآبادی درباره شکایت یک شرکت انگلیسی از شرکت فرودگاهها بابت نخریدن هواپیمای چهارنفره از آنها، گفت: هیچ شرکت انگلیسی به سازمان بازرسی کل کشور شکایت نکرده و شکایت مذکور، فردی بوده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: ادعای نماینده یک شرکت انگلیسی مبنی برای هدر رفت منابع مالی 8 میلیون یورویی در خرید نخستین هواپیمای فلایتچک، هنوز هم توسط سازمان بازرسی کل کشور تأیید نشده است.
وی با اشاره به اینکه هواپیمای فلایتچک، هواپیمایی استراتژیک در صنعت هوانوردی است، توضیح داد: شرکت انگلیسی مذکور به دنبال فروش یک فروند هواپیمای تفریحی-آموزشی به جای هواپیمای فلایتچک به مبلغ قیمت 2 میلیون و 885 هزار و 123 یورو به ایران بود در حالی قیمت اصلی این هواپیمای تفریحی در بازارهای جهانی یکمیلیون یورو است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: همچنین شرکت انگلیسی (FCSL) که در رسانهها مطرح شده است، روز گذشته اعلام کرده است که این شرکت در ایران هیچ نمایندهای ندارد.
مهآبادی گفت: نخستین هواپیمای فلایتچک که مدل A350 king air است، در شرایطی که صنعت هوایی ایران تحت تحریم بود به قیمت 9 میلیون و 995 هزار یورو با طی مراحل قانونی خریداری شد و از سال گذشته کار خود را در کشور آغاز کرد
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: با توجه به نیاز شرکت فرودگاهها به وجود دومین فروند از این هواپیماها، مناقصه بینالمللی خرید دومین فروند هواپیمای فلایت چک A350 king air نیز در اردیبهشتماه امسال برگزار شد و اکنون مراحل نصب تجهیزات ناوبری این هواپیما از طریق شرکت آلمانی در دست اقدام است.
وی قیمت هواپیمای دوم فلایتچک را با احتساب تجهیزات مدرن و پیشرفته 9 میلیون و 380هزار یورو اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مناقصه و امضای خرید دومین قرارداد فلایتچک انجام شده است، درباره ادعاهای مطرح شده درباره خرید فلایتچک در برخی رسانهها مدعی شد: متاسفأنه برخی از کف خیابان خبر برمیدارند و منتشر میکنند.
به گزارش فارس چند سال پیش بود که هواپیمای جتفالکن فلایتچک سازمان هواپیمایی کشوری روز 12 اسفند ماه سال 1392 به علت نقص فنی در اطراف جزیره کیش سقوط کرد؛ هواپیماهای فلایتچک بابت آزمایش مشخصات تقرب پرواز، وارسی عملکرد تجهیزات فرودگاهی، رفع مشکلات دید خلبانان و کنترل وضعیت باند در هنگام نشست و برخاست هواپیماهای مسافری، به کار گرفته میشود.
پس از آن بود که مقرر شد بخش خصوصی و یا یکی از شرکتهای هواپیمایی، یک فروند هواپیمای فلایتچک را خریداری و سازمان هواپیمایی کشوری بابت انجام وارسی تجهیزات فرودگاهی از آن استفاده کند، اما به دلیل اهمیت موضوع، با تصمیم وزیر راه و شهرسازی مقرر شد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران این هواپیما را خریداری کند و از این پس مجدداً عملیات وارسی تجهیزات فرودگاهی را انجام دهد.
پس از آن بود که همان 2 سال پیش یک فروند هواپیمای فلایتچک با رقم تقریبی 9.9 میلیون دلار توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در شرایط تحریم خریداری شد.
با خرید این هواپیمای فلایتچک اروپایی King Air 350I کنترل سیستمهای ناوبری هوایی فرودگاهها توسط هواپیمای ایرانی آغاز شد.
بنابراین گزارش چندی پیش نماینده شرکت انگلیسی (FCSL) در شکایت خود در سامانه بازرسی کل کشور مدعی شده بود که «میتواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA62 (اکبند) مورد نیاز شرکت فرودگاهها را به قیمت 2 میلیون و 885 هزار و 123 یورو تامین کند در حالی که شرکت فرودگاه ها این هواپیما را در نهایت با واسطهگری یک شرکت آلمانی به نام ایرودیتا به مبلغ 11 میلیون یورو خریداری کرده و نتیجه آن هدر رفت هشت میلیون یورو از منابع ارزی ایران بوده است».
انتهای پیام/