به گزارش سرویس اجتماعي
تفتان ما،، نشست خبری اعلام فراخوان جشنواره رسانههای دیجیتال بسیج و رونمایی از محصولات مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی صبح امروز برگزار شد.
در این نشست امیر خوراکیان درباره مأموریتهای مشترک بسیج و رسانه گفت: اولین مأموریت مشترک، ضرورت بسیج فکری و فرهنگی برای گفتوگو با مخاطب جهانی در فضای مجازی است که این ماموریت برای بسیج و فعالان عرصه رسانه بسیار مهم است.
وی بابیان اینکه این ماموریت مذکور از 2 نگاه قابل بررسی است، افزود: مزیت اصلی جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ، فکر و تمدن اسلامی است که باید این موضوع را به افکار عمومی منتقل و بهخوبی تبیین کنیم.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی به 2 نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: در این دو نامه مأموریتهای اصلی جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است ضمن اینکه جایگاه جمهوری اسلامی ایران در توطئههای پیچیده استکبار جهانی علیه این نظام هم کاملاً روشن است که جهت اصلی اقدامات آنها تخریب فکری و فرهنگ اسلامی و مخدوش کردن این فرهنگ است.
داعش بهمراتب از آباد کردن شهرها و زیرساختهای شهرهای ویرانشده سختتر است.
خوراکیان افزود: توجه به میدان عمل و بسیج فکری و فرهنگی در این عرصه برای گفتوگو با مخاطب جهانی و انتخاب میدان نشر و ارتباطات بسیار تعیینکننده است.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی افزود: باید مراقب بود به دلایل گوناگون خواسته یا ناخواسته در انزوای فضای مجازی قرار نگیریم و آسیبهای حضور در برخی پیامرسانها و شبکههای اجتماعی را بررسی کرد. به همین دلیل باید به این مسئله توجه زیادی شود تا در این حوزه گسترده خود نگوییم و خود بشنویم.
وی خاطرنشان کرد: لازم است آرایش حضور بسیج در رسانههای اجتماعی را بازتعریف کنیم، به همین دلیل نیازمند تربیت یگانهای ویژه فکری و فرهنگی و رسانهای برای حضور در شبکههای اجتماعی جهانی هستیم تا این افراد آبدیده و تربیتشده و... حضور جدی داشته باشند.
خوراکیان خاطرنشان کرد: بسیج فکری و فرهنگی نیازمند خروج از انزوا و حضور در رسانههای اجتماعی پرمخاطب جهانی است که این موضوع اولین مأموریت در میدان عرصههای دفاع از مرزهای اعتقادی و فکری جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: از دیگر مأموریتهای مشترک بسیج و رسانه آن است که ما بهشدت نیازمند آن هستیم که تبیین لازم در خصوص ابعاد بهرهبرداری از پیامرسانهای اجتماعی صورت بگیرد، لذا نباید نگاه به این مسائل صفر یا صدی باشد، بنابراین باید متناسب با آثار، شرایط، وضعیت و ملاکها در این حوزه تصمیمگیری کرد و با کمک بسیج و رسانه ابعاد استفاده از برخی پیامرسانها مشخص شده و بهرهبرداری باکیفیت از آن بررسی شود.
خوراکیان خاطرنشان کرد: اگر بسیج عزم بر روشن کردن ابعاد مختلف اجتماعی و مسائل پیچیده اقتصادی نداشته باشد و رسانه هم به این عزم کمک نکند، پس چه کسی باید روشنگری لازم را داشته باشد و اگر این تببین اتفاق نیفتد قطعاً با کوچکترین محاصرهها به اشتباه خواهیم افتاد.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: مردم باید تبعات حضورشان در برخی پیامرسانها و ظرفیتهای موجود در آن را دانسته و آگاهانه تصمیم بگیرند که از آن رسانههای استفاده میکنند یا خیر.
وی گفت: حضور همهجانبهای که همه روابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در یک پیامرسانی که سلامت نداشته باشد، به صلاح مردم نیست، لذا تبیین این موضوع نیازمند بسیج رسانهای است.
خوراکیان تصریح کرد: در کلان کشور مباحث مورد اتفاق و اصولی که پایه و ستون اصلی جامعه محسوب میشوند، نباید در معرض مباحث سلیقهای، جناحی و سیاسی دچار لطمه و آسیب شود، لذا باید در این مسیر از خود و خواستههای حزبی، سیاسی و جناحی صرفنظر کرد.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد: امروزه شناخت دشمنان خارجی و سرخطهای داخلی آنها خیلی سخت نیست، ضمن اینکه برخی نگاهها و اختلاف نظرهای داخلی نیز قطعاً خصمانه و علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست، لذا باید با اصول مشترک و مورد اتفاق با نگاه حمایتی و پشتیبانی نگریست و از آن برای وحدت کشور استفاده کرد.
وی گفت: قفل بازشده شبکه ملی اطلاعات و حل اختلاف نظرهای چندین ساله و تأیید 16 مانیفست مصوب از سوی همه بخشهای مختلف کشور نشاندهنده انجام کار بزرگ در مرکز ملی فضای مجازی است.
خوراکیان به برگزاری اولین جشنواره رسانههای دیجیتال بسیج اشاره کرد و اضافه کرد: نقش این جشنواره در فرهنگسازی عبور از ظواهر و پرداختن به مسائل تأثیرگذار اصلی بسیار مهم است؛ چراکه قالبهای آن بسیار متنوع و پرمحتواست.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای مثبت جشنواره مذکور توجه به مسئله تصویر و شناخت صحیح از فضای مجازی است، ضمن اینکه بیشترین قالب و محتوای ردوبدلشدن در فضای مجازی، تصویر است که این نگاه هوشمندانه و صحیح در اولین جشنواره رسانه بسیج دیده شده است و این در حالی است که عدم سرمایهگذاری در محتوا منجر شده حرف خود را کامل به مخاطب نتوانیم برسانیم.
وی بابیان اینکه دنیای استکبار در بخش جادوگری رسانهای بسیار حرفهای عمل میکند و حرفهای آبکی، سطحی و بیمعنای خود را در جامعه میزند تا مبانی جوامع را نابود کند، اظهار داشت: کار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برخلاف اقدامات آنهاست. به همین دلیل باید سرمایهگذاری لازم در بخش محتوا را انجام داده و افزایش دهیم. البته باید قبل از محتوا باید به تولید و پیشمحتوا توجه کرد.
خوراکیان در پایان بابیان اینکه در طول عمر جمهوری اسلامی ایران در برخی موارد در قالبها، رفتارهایی حرفهای داشتهایم اما در محتوا و پژوهش غیربالغانه رفتار کردهایم افزود: سرمایهگذاری محتوا به معنای پشتوانه فضای مجازی را باید تقویت کرد، لذا میتوان بخشی از مأموریت بسیج را ایجاد این زیرساخت تعریف کرد.
انتهای پیام/