۰
مدير جهاد كشاورزي خاش خبر داد؛

آغاز برداشت یونجه از سطح سه هزار هکتار مزارع شهرستان خاش/ سالانه ۶ هزار تن محصول یونجه در خاش برداشت می شود

مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش از آغاز برداشت یونجه از سطح سه هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.
آغاز برداشت یونجه از سطح سه هزار هکتار مزارع شهرستان خاش/ سالانه ۶ هزار تن محصول یونجه در خاش برداشت می شود
امان الله طوقی  گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: کشت یونجه  14 درصد از محصولات زراعی خاش را به خود اختصاص داده است که 50 درصد آن به صورت  مکانیزه آبیاری می شود.
 
وي با بيان اينكه محصول زراعی یونجه در سطح سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی خاش به طور مکانیزه انجام می شود، تصريح كرد: سالانه 6 هزارتن محصول یونجه در خاش برداشت و یونجه تولید شده در اين شهرستان علاوه بر مصرف داخلی به سایر شهرستان های سیستان و بلوچستان نیز عرضه می شود.
 
طوقي با بيان اينكه محصول یونجه شهرستان خاش یکی از مرغوب‌ترین محصولات تولیدی استان برای خوراک دام است، گفت: مرغوبیت محصول یونجه اين شهرستان برای خوراک دام از دلایل مهم میزان تقاضا و صادر کردن آن به سایر استان‌های همجوار است.
 
وي با بيان اينكه برداشت یونجه به وسیله دستگاه های سوور «دروگر»، ریک «ردیف کن» و بیلر «بسته بند» انجام می شود، افزود: یونجه یک گیاه علوفه‌ای چند ساله است و در ميان گیاهان علوفه‌ای یونجه به علت کیفیت خوب، خوش خوراکی و دارا بودن ذخایر غذایی از قبیل مواد معدنی مختلف کلسیم و انواع ویتامین‌ها به ویژه A و C مواد پروتئینی برای دام دارای اهمیت است.
 
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش خاطرنشان كرد: آبیاری نوین در مزارع یونجه خاش نیز به صورت آبیاری از مرکز، کلاسیک ثابت،  بارانی،  قطره اي  و بارانى  انجام مي شود و بخش هاي ایرندگان، نوک آباد و مرکزی عمده نقاط کشت و تولید یونجه در  شهرستان خاش است.
 
وي بيان كرد: ارزش این گیاه به علت غنی بودن مواد غذایی موجود آن تنها برای دام مناسب نیست و کاشت این گیاه تأثیر بسیار مهمی در اصلاح زمین‌های زراعی از طریق تهویه زمین، برقراری تناوب و پایین آوردن آب سطحی زمین، ازدیادخاک و افزایش موادآلی دارد.
 
طوقي با بيان اينكه شهرستان خاش از نظر تولید یونجه و پرورش دام سبک و سنگین قطب تولید محصولات دامی در استان سيستان و بلوچستان محسوب مي شود، ادامه داد: هرسال سطح زیر کشت یونجه در اين شهرستان در حال‌توسعه و گسترش است و در فصل زمستان هر 20 روز یکبار برداشت می‌شود.
 
وي با بيان اينكه کشاورزان خاشي برای تولید علوفه یونجه برای تعلیف دام‌های خود از انواع ارقام بذر یونجه پربازده مناسب با شرایط آب‌ و هوای اين شهرستان استفاده می‌کنند، افزود: كشاورزان اين شهرستان در طول دوره کاشت محصول از بهار تا پاییز حداقل 4 دوره به شکل مکانیزه برداشت یونجه دارند.
 
طوقي با بيان اينكه دامداران و کشاورزان خاشي از ارقام پر محصول پایه کوتاه و پایه‌بلند پهن‌برگ استفاده می‌کنند، اذعان كرد: برای جلوگیری از مصرف آب 80 درصد مزارع یونجه به شکل بارانی آبیاری و تمامی مراحل کاشت داشت و برداشت آن به‌صورت مکانیزه است.
 
وي اظهار كرد: در شهرستان خاش با توجه به آب‌ و هوای معتدل عمر مفید بذر کاشته شده یونجه بين 6 تا 8 سال بوده و کشاورزان در طول سال از این فرصت استفاده برای تولید محصول بهره می‌برند که شاید در فصول سرد سال برای بسیاری از مناطق دیگر امکان پذیر نباشد.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 450593
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *