۰
گزارش تفتان ما از ضرورت توجه به سنت ماندگار و مهم وقف؛

سنت حسنه وقف؛ سرچشمه تمام خوبي ها و کلید گشایش مشکلات نیازمندان/ شهرستان خاش اداره اوقاف ندارد

سنت حسنه وقف؛ سرچشمه تمام خوبي ها و کلید گشایش مشکلات نیازمندان و اهرمی تاثيرگذار در جبران نارسایی‌ها جامعه است و لذا افراد خير بايد در اين مسير گام بردارند و در هركجا كه نياز به كمك باشد پيش قدم شوند.
سنت حسنه وقف؛ سرچشمه تمام خوبي ها و کلید گشایش مشکلات نیازمندان/ شهرستان خاش اداره اوقاف ندارد
به گزارش  تفتان ما ، وقف سنت بسيار باارزش از اهل بيت (ع) است كه به عنوان سرلوحه و الگوي به همه جوامع راه پيدا كرده است و واقفان همواره در طول تاريخ جهت خيررساني به افراد جامعه همواره پيش قدم بودند و با وقف اموال مادي و معنوي دين خود را به جامعه ادا مي كردند.
 
در واقع نيكوكاري مبتني بر كمك به ساير افراد است و از برترين و بهترين صفات پسنديده محسوب مي شود كه دين ناب محمدي به آن تاكيد و سفارش بسياري كرده است و در اين خصوص در قرآن كريم آمده است:" إنَّ اللهَ یأمرُ بالعدلِ و الإحسانِ " و نيز مصلحان در هر جا و هر زمان منادی آن بوده‌ و خیران نیز در طول تاریخ در انجام آن کوشا بوده‌اند و حضرت محمد(ص) پس از حضرت علي(ع) بزرگترين واقف اسلام است كه به عنوان سرلوحه جامعه بشري هستند.
 
علي اي حال وقف صدقه جاريه است و اثرات و نتايج آن نصيب ساير افراد جامعه مي شود و فرهنگ وقف مانند ساير مسائل فرهنگي، ديني، اقتصادي و اجتماعي جهت وارد شدن به محيط هنجاري جامعه و مبدل شدن به فرهنگي فراگیر نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب است.
 
 
 
اما امروزه در محافل و بين مردم به محض اينكه صحبت از سنت حسنه و نيكويي "وقف" به ميان مي آيد ذهن همه مردم به طرف اهداي يك واحد منزل، يك بابا مغازه، چند هکتار زمین و باغ و یا ساخت یک مدرسه یا مسجد و اینگونه مثال‌ها مي رود افرادي كه تمکن مالی بالایی ندارند به کل از وقف ناامید می‌شوند.
 
در صورتی که که وقف می‌تواند شامل یک عملکرد معنوی، یک فعالیت فرهنگی و حتی مادیات خرد باشد. به عنوان مثال افراد می‌توانند حتی نیم ساعت از وقت خود را در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی وقف کنند و یا هزینه یک عدد آجر در جهت ساخت مسجد یا مدرسه‌ای را وقف کنند.
 
* مردم بايد به سنت حسنه و ماندگار وقف بيشتر توجه كنند
امام جمعه و رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: وقف نمونه عيني از ايمان به پروردگار متعال است و لذا اين سنت ماندگار  معنایی مانند نگاه عاشقانه، کریمانه، صادقانه و عارفانه واقف به دنیا و آخرت خود دارد.
 
 
حجت الاسلام غلامرضا دهقان بيان كرد: افراد باید در هر زماني جهت احیای سنت وقف ديگران را تشويق و ترغيب گنند و لذا از ظرفيت و فرصت رسانه هاي شنيداري و ديداري براي گسترش فرهنگ وقف و رفع مشکلات نیازمندان بايد بهره گرفته شود.
 
وي با بيان اينكه واقفین جدید بايد جهت برطرف کردن نیازهای روز، جامعه اموال‌شان را وقف کنند، افزود:  طبقاتی نبودن یک ویژگی بارز اجتماعی نظام وقف است.
 
* سنت وقف در انحصار یک طبقه‌ خاص نبوده و نیست
حجت الاسلام دهقان با بيان اينكه سنت وقف، همواره و برای تمامي اقشار جامعه قابل دسترس است و در انحصار یک طبقه‌ خاص نبوده و نیست، ادامه داد: سنت ماندگار و حسنه وقف، پیوسته افراد زیادی را از طبقات مختلف جامعه جذب می‌کند.
 
وي بيان كرد: بايد از طبقات فقیر اجتماع تا مردم متوسط جامعه(همچون کشاورز و پیشه‌ور و صنعتگر و فروشنده) تا توانگران و مسئولان بلند پایه‌ حکومتی، همه با وقف در ارتباط بوده‌اند و هستند.
 
* شهرستان خاش نمايندگي وقف ندارد
رئيس اداره تبليغات اسلامي شهرستان خاش با بیان اینکه در اين شهرستان نمایندگی وقف وجود ندارد، بیان کرد: متاسفانه با تلاش های بسیاری که در این راستا شده است هنوز موفق به دریافت نمایندگی وقف در این شهرستان نشده ایم.
 
* ثبت 6 مورد وقف در سال 96
وي تصريح كرد: طي سال جاري 6  مورد وقف در حوزه شهرستان خاش در سامانه جامع اطلاعاتی موقوفات و اماکن متبرکه کشور به ثبت رسیده است.
 
 
 
امام جمعه شهرستان خاش افزود: در سال 94 نيز 5 مورد وقف در اين شهرستان به ارزش تقریبی ‌این موقوفات 480 میلیون ریال به ثبت رسيده بود.
 
* سنت حسنه و مهم وقف در خاش ضعيف است
وی با بيان اينكه در شهرستان خاش سنت حسنه و ماندگار وقف و مشارکت مردمی در این سنت حسنه واقعاً ضعیف است، گفت: تا کنون توانسته ایم فقط 40 موقفه را در این شهر به ثبت برسانیم که این عدد با توجه به موقعیت شهر خاش واقعا اندک است.
 
حجت الاسلام دهقان با بيان اينكه وقف، فقط اطعام فرهنگی نیست بلکه وقف باید برای رفع نیازهای روز جامعه باشد، ادمه داد: ساخت خوابگاه برای دانشجویان به ویژه دانشجویان دختر یکی از نیازهای روز جامعه است و اکنون دختران دانشجو که خوابگاه ندارند به ناچار در محل استیجاری مستقر می شوند و در صورتی که وقف ها و کمک خیران به ساخت خوابگاه ها اختصاص یابد، دغدغه آنان نیز کمتر می شود.
 
 
 
امام جمعه خاش با بيان اينكه توسعه فعالیت های حوزه علمیه نیز نیاز به کمک خیران دارد و وقف ها می تواند به این سمت هدایت شود، افزود: وقف باید در جهت نیازهای اصلی جامعه هدایت شود تا مردم نیز به این کار نیک رغبت پیدا کرده و بخشی از اموال و سرمایه خود را در این راه مصرف کنند.
 
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در جهت ترویج فرهنگ وقف گفت: آحاد مردم و خیران می توانند به صورت اشتراکی  در این سنت الهی شرکت کرده و از اجر معنوی آن بهره مند شوند.
 
 
 
حجت الاسلام دهقان بیان  کرد: استمرار و جاودانگی وقف آن را از سایر صدقات و خیرات جدا کرده و یکی از راه های انفاق خالصانه در راه خدا بوده که به اموال انسان بقا وجاودانگی  می بخشد
وی گفت: حوزه علمیه وابسته به دولت نیست، البته ناگفته نماند دولت کمک هایی در این زمینه داشته است اما حوزه علمیه با کمک مردم تاسیس شده و فعالیت کرده است.
 
حجت الاسلام دهقان ساخت کتابخانه را از دیگر نیازهای جامعه عنوان کرد و افزود: خیران می توانند با ساخت کتابخانه، به افزایش سطح دسترسی مردم به این مکان های فرهنگی کمک کنند.
 
وي خاطرنشان كرد: وقف یک سنت ماندگار مورد سفارش و توصيه در اسلام است و لذا مالی که وقف می‌شود در حقیقت سرمایه‌ای است که به همه اقشار جامعه خدمات می‌دهد و چه سعادتی بالاترین از اینکه انسان بتواند حتی پس از مرگ نیز از طریق وقف کردن بخشی از مال خود، به مردم خدمت كرده و نامی نیک را در یاد و اذهان آنان باقی گذارد.
 
* نقش خبرنگاران در ترویج فرهنگ وقف در جامعه مهم و بسيار تاثيرگذار است
حجت الاسلام دهقان با بيان اينكه نقش خبرنگاران در ترویج فرهنگ وقف در جامعه مهم و بسيار تاثيرگذار است، اذعان كرد: مردم با اعتقادات قوی دینی می‎توانند در این احسان ماندگار مشارکت بیشتری داشته باشند.
 
 
 
حجت الاسلام دهقان اظهار كرد: هدف از ترویج و نهادینه شدن فرهنگ وقف را افزایش معنویت و خیرخواهی در جامعه  است و وقف در دین اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و در صورت ترویج این سنت حسنه، بسیاری از مشکلات موجود در جامعه رفع خواهد شد.
 
به گزارش تفتان ما، سنت حسنه وقف در ميان مردم همچنان ادامه دارد اما نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری دارد تا مردم نیت‌های وقفی خود را متناسب با نیازهای روز جامعه وقف کنند زیرا وقف امری است که از طریق آن می‌توان بخش بسيار زيادي از مشکلات جامعه را شناخت و اموال و دارایی‌های افراد نیکوکار را در راستای رفع آن به کار بست.
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 450693
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *