۰
رئيس اداره حفاظت محيط زيست خاش:

نجات یک بهله جغد "شاه بوف" در شهرستان خاش/ اين پرنده بزرگترين جغد خاورميانه است

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان خاش گفت: یک بهله جغد "شاه بوف" آسیب دیده در طبیعت توسط ماموران يگان حفاظت اين اداره نجات یافت.
نجات یک بهله جغد "شاه بوف" در شهرستان خاش/ اين پرنده بزرگترين جغد خاورميانه است
 جواد عرب مجاهد در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما، اظهار كرد: یگان حفاظت در گشت و کنترل های خود در سطح منطقه و حوزه استحفاظي یک بهله جغد شاه بوف که دچار آسیب شده بود به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان منتقل و اقدام به درمان این پرنده شد.

وی با بيان اینكه اين پرنده احتمالا بر اثر برخورد با خودرو های عبوری یا موانع طبیعی دچار آسیب شده است، تصريح كرد: این "شاه بوف" در حال حاضر تحت مراقبت محیط بانان است تا پس از سپری کردن مراحل درمان و رسیدن به بهبودی کامل پس از بررسی های کامل تر به دامان طبیعت بازگرداننده شود.

عرب مجاهد با بيان اينكه اين پرنده از لحاظ جثه بزرگترین جغد خاورمیانه است، گفت:  شاه بوف 66 تا 70 سانتي متر طول دارد و بسيار بزرگتر از جغد مايخوار است.

وي با بيان اينكه گوشپرهاي اين جغد بسيار بلند است، افزود: اين گوشپرها در زمان استراحت به صورت آويخته هستند و چشم های آن درشت و نارنجی و پاهایش پوشیده از پرهای نخودی تیره هستند.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان خاش خاطرنشان كرد: اين جغد شاه بوف روی درخت به طور قائم نشسته و بیشتر تک زی است که معمولا اوایل صبح و هنگام غروب به شکار مي روند و می تواند طعمه هایی بزرگ تا اندازه ی خرگوش را شکار می کند.
 

 
وي با بيان اينكه زیستگاه این پرنده در نواحی کوهستانی، مناطق صخره اي، سنگ هاي بيرون زده و استپ ها است، تاكيد كرد: اين پرنده در لبه صخره ها و شکاف ها یا لانه های متروکه آشیانه می سازد.

عرب مجاهد گفت: متاسفانه در سال های اخیر جمعیت این پرنده به سبب تخریب زیستگاه هایش کاهش چشمگیری داشته بنابراین حفاظت از محل های تولید مثل آن اهمیت بسيار زيادي دارد.

وي با بيان اينكه شاه بوف مانند اکثر جغدها شب گرد بوده و پرواز بی صدا، ماهرانه و شگفت انگیزی دارد، ادامه داد: در ایران هشت نوع جغد وجود دارد که بزرگترین آن جغد شاه بوف است.

عرب مجاهد يادآور شد: با توجه به خشكسالي هاي حاكم بر اين استان و پناه آوردن حیات وحش به حاشیه روستاها شهروندان نهایت همکاری را با محیط زیست داشته باشند تا از شکار غیر مجاز آنها توسط متخلفین جلوگیری به عمل آید.
 

 
وي با بيان اينكه اين پرنده بر اساس طبقه بندی شورای عالی محیط زیست جزء گونه های حمایت و حفاظت شده محسوب مي شود، اذعان كرد: حضور این پرنده بسيار زيبا در مزارع و کشتزارها در کنترل و جلوگیری از آسیب جوندگان به محصولات و دست رنج کشاورزان نقش تاثيرگذاري دارد.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان خاش جغد شاه بوف در کنترل جمعیت جوندگان مخربی از قبیل موش و سایر آفت ها در مزارع نقش مهمي دارد، اظهار كرد: اين پرنده زيبا در کاهش استفاده از سموم شیمیایی و افزایش کیفیت محصولات استفاده کرد.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 451057
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *