۰
در ادامه پرسه مرگ در جاده هاي سيستان و بلوچستان؛

جان مردم، قربانی بی‌تدبیری مسئولان/ دوبانده شدن جاده هاي سيستان و بلوچستان اسير وعده ها شد

جاده هاي غيراستاندارد جنوب شرق كشور يكي از مشهورترين و معروف ترين جاده هاي كشور هستند كه همواره تيتر يك بسياري از رسانه ها و خبرگزاري ها بوده و كمتر هفته اي است كه خبر كشته و مصدوم شدن تعدادي بي گناه در اين جاده در مطبوعات منتشر نشود و سوژه داغ براي رسانه ها نباشد.
جان مردم، قربانی بی‌تدبیری مسئولان/ دوبانده شدن جاده هاي سيستان و بلوچستان اسير وعده ها شد
به گزارش  تفتان ما، سيستان و بلوچستان پهناورترين استان كشور است كه از لحاظ داشتن راه هاي مناسب بعنوان فقيرترين استان كشور محسوب مي شود و بافت و اقليم اين استان باعث ايجاد فاصله هاي چندصد كيلومتري شهرها از يكديگر و بعضاً برخي از شهرها تا مركز استان فاصله اي نزديك به 800 كيلومتر را طي مي كنند و متاسفانه به دليل نداشتن اتوبان و بزرگراه در اين استان همواره آمار تلفات جاده اي به بيشترين حد فوتي مي رسد و اين استان از مجموع 20 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي، تنها 220 كيلومتر از راه هاي اين استان چهارخطه و الباقي راه ها دوطرفه با عرض هفت تا هفت و نيم متر است و اين استان را به كانون حوادث رانندگي در كشور با تلفات جاني و مالي بسيار بالا تبديل كرده است.

وعده و شعار دوبانده كردن محورهاي مواصلاتي سيستان و بلوچستان و به خصوص شهرستان خاش به نوان شاهراه و ورودي منطقه بلوچستان هميشه ميان شعارهاي انتخاباتي كانديدا و مسئولان دولت هاي مختلف به چشم مي خورد اما خبري از افتتاح و احداث اين محور دو بانده نیست.

علي اي حال مسئولان بسياري هستند كه با وجود اوضاع نابسامان و شرايط بسيار بد اين جاده ها سر راحت بر بالين مي گذارند و بي ترديد مسئول تمام جان هايي هستند كه در اين محورها گرفته مي شود و خانواده هايي كه يك عمر بايد در سوگ بهترين عزيزانشان بنشينند.
 

در واقع اين جاده القاب بسياري همچون جاده وحشت و جاده مرگ را نيز به خود گرفته و حتي بعضاً در برخي از محافل و مجالس نيز کم از حوادث جاده‌ای و کشته و زخمی شدن هموطنان و هم استانی‌های سيستاني و بلوچستاني در محور پر خطر و پرحادثه اين استان سخن به میان نیامده است اما هنوز هم آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث نا‌گوار جاده های استان را جولان می‌دهند و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم.

قولي كه پس از يكسال هنوز عملي نشده است
نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای در 25 دي سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته بود كه با توجه به پیگیری های صورت گرفته، به زودی پس از تخصیص اعتبار لازم، محور خاش به زاهدان که یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی جنوب شرق کشور است دوبانده خواهد شد.

علي كرد گفته است كه مهمترین علت تصادفات در محورهای استان سیستان و بلوچستان"جاده" است و  محور خاش به زاهدان که یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی جنوب شرق کشور است که متاسفانه به دلیل حجم ترافیک بسیار بالا هر روز شاهد تصادفات و سوانح دلخراش رانندگی در این محور هستیم.

شايد ميزان كشته و زخمي شدن هموطنان در روزها و ماه هاي اخير تنها آماري باشد كه از حوادث مختلف در دفتر متوليان جاده به ثبت مي رسد اما هرگز از توسعه و دوبانده و عريض كردن اين محور سخن و عمل جدي به ميان نمي آيد و اين جاده ها در سكوت و بي تدبيري مسئولان هر روز جان مي گيرد و شكار جان انسان ها توسط غولهاي آهني و محورهاي غيراستاندارد نيز چشم مسئولان را براي ديدن اين حوادث انساني سنگين تر كرده و آن ها را به خواب زمستاني فرو برده است و اين جاده مرگ همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده اي را داغدار كند.
 

 
به گفته عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي به طور متوسط آمار رسمی نشان می دهد که هر ماه 20 نفر در این محور کشته می شود که سبب نگرانی مردم منطقه و رانندگان و مسافرین شده و یک نوع ناآرامی و دغدغه را ایجاد کرده است.

وي معتقد است كه همه مردم و اقشار خواهان دو بانده کردن این محور هستند و این همان جاده، ترانزیتی چابهار به میلک، جاده گردشگری تفتان، جاده مرزهای شرقی و محور ارتباطی به تمام شهرها و شهرستان های جنوب است و هر روز بار ترافیکی آن سنگین تر می شود و تعداد زیادی کامیون در آن تردد می کنند اما همه آنها یک بانده هستند.

نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي یکی از خواسته های مردم سیستان و بلوچستان را كاهش تلفات جاده اي و احداث بزگراه دانست چرا که این استان جزء استان هایی است که تقریباً رتبه اول تلفات تصادفات رانندگی را دارد.

وي گفته است كه متاسفانه بسیاری از جاده های استان سیستان و بلوچستان با استانداردها فاصله دارد نیاز است تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص تدبیری را اتخاذ کنند.

كرد با اشاره به تذکر کتبی به وزیر راه و شهرسازی کشور در خصوص تسریع در احداث بزرگراه یا تعریض محور خاش به زاهدان و سایر جاده های سیستان و بلوچستان معتقد است كه این مشکل پیگیری شده و طی مکاتباتی به منظور تخصیص اعتبار لازم برای پروژه دو بانده شدن محور خاش به زاهدان با "دژپسند" معاون هماهنگی بودجه سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بودجه کشور قرار شده است در کمیسیون مربوطه مطرح و پیگیری شود.
 

 
به گفته نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شورای اسلامی بسیاری از جاده های استان سیستان و بلوچستان تنها در 30 سال گذشته جهت روکش کردن آنها اقدام شده و تعریض و دو بانده کردن مسیرهای پرخطر متاسفانه هنوز عملی نشده و حتی به دست اقدام هم نرفته اند.

ضرورت دوبانده شدن محورهای مواصلاتی شهرستان خاش
فرماندار شهرستان خاش نیز در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما با اشاره به وقوع حوادث ناگوار رانندگی در محورهای مواصلاتی و کشته شدن سالانه بالای سیصد نفر و صدها مجروح ضرورت دو بانده شدن محورهای ارتباطی خاش به سمت شهرهای همجوار را خواستار شد.

به گفته محمداکبر چاکرزهی محورهای روستایی و نیز ارتباطی به سمت شهرهای همجوار همواره عرصه وقوع حوادث ناگواری هستند که خسارتهای جبران ناپذیری از لحاظ جانی و مالی به هم وطنان مان وارد می آید.

17 كشته و زخمي در 48 ساعت گذشته
مسئول فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است كه بر اثر برخورد دو دستگاه پژو با كشنده هوو در کیلومتر 70 محور خاش به  ايرانشهر (كارواندر) يك نفر مجروح شد.

به گفته عليرضا سرگزي در این حادثه بلافاصله نیروهای امداد و نجات اورژانس جاده‌ای خاش  به محل حادثه اعزام شدند و  آمبولانس پايگاه شهري اين مجروح را به بيمارستان امام خميني(ره) خاش منتقل كرد كه حالش وخيم گزارش شده است.
 

 
وي همچنين از واژگوني تويوتا در خاش به زاهدان خبر داد و گفته است كه در اين حادثه يك نفر مجروح كه به بيمارستان منتقل شد.

به گفته مسئول فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش 24 ساعت گذشته يكي از روزهاي پرحادثه براي شهرستان خاش بوده است و  بر اثر واژگوني پژو، پرايد و سمند در محور خاش به ايرانشهر پنج نفر در دم جان باخت و ده نفر نيز مجروح شدند.

سرگزي معتقد است كه نيروهاي امداد و نجات اورژانس شهرستان خاش در هر ساعت از شبانه روز هميشه در جهت خدمات رساني به حادثه ديدگان در كمترين زمان ممكن در محل وقوع حادثه حاضر مي شوند و درمان هاي اوليه را انجام و مصدومين را به مراكز درماني منتقل مي كنند.

یک سوم تصادفات جاده هاي مواصلاتي به واژگونی منجر شده‌اند
كارشناس پلیس راه شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است كه برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده، تخطی از سرعت مطمئنه، رعایت نکردن حق تقدم عبور، خستگی و خواب‌آلودگی راننده، انحراف به چپ و غیره را در صدر علل بروز حوادث رانندگی در جاده‌های سيستان و بلوچستان است.

به گفته سروان محمدي از میان تصادفات رخ داده در جاده‌ها بیش از یک سوم این تصادفات به واژگونی منجر شده‌اند.

وي معتقد است كه رانندگان بايد از رانندگی در وضع خواب‌آلودگی و خستگی بپرهیزند و جان خود و سایر سرنشینان خودرو را به مخاطره نیندازند و از رانندگی در مدت طولانی خودداری و پس از هر ساعت رانندگی، چند دقیقه استراحت کنند.
 

 
 سروان محمدي دو طرفه و کم عرض بودن جاده های ارتباطی از جمله علل بروز سوانح رانندگی در این استان و شهرستان خاش دانست.

وي گفته است كه در شبهای پاییزی و بارانی به علت لغزنده بودن جاده ها ضمن رعایت سرعت مطمئنه در سرپیچ ها بايد  تا حد امکان از سرعت خود کاسته تا منجر به واژگونی خودرو نشود.

به گزارش تفتان ما؛ با وجود همه اهميت هاي اين جاده و با وجود درج و پیگیری این موضوع در چندین گزارش اخیر در تاریخ‌ها و در سایت‌های متفاوت تاکنون شاهد اقدام خاصی از سوی مسئولین نبودیم و مردم هنوز چشم انتظار تحقق وعده‌ها و شاهد پرپر شدن هموطنانمان در اين جاده هستند.

روزي نيست که خبر ناگواري در خصوص وقوع حادثه اي در اين جاده نشنويم و مي طلبد مسئولان با قرار دادن پازل اتفاقات، ضرورت ها و چشم انداز اين جاده در آينده در روند ساخت آن سرعت بيشتري ببخشند.

انتهای پیام/
 
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 451107
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *