آمریکای ترامپ؛ آمریکایی‌تر از همیشه

6 دی 1396 ساعت 9:15

روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ موجب شد تا نمودهایی کمتر دیده‌شده از آمریکا، ظاهر شود. در این گزارش نگاهی داریم به مهمترین تحولات آمریکا در سالی که گذشت.


به گزارش سرویس بين المللي تفتان ما،سال 2017 میلادی با ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به یکی از پرچالش‌ترین سال‌های تاریخ اخیر تبدیل شد. در این سال رخدادهای زیادی از همان روز آغازین ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا رقم خود و جنجال‌های حول او هنوز هم ادامه دارد. در ادامه نگاهی داریم به رخدادهای مهمی که در سالی که گذشت در آمریکا خبرساز شد؛ از فرمان مهاجرتی علیه مسلمانان و ظهور دوباره گروه‌های نژادپرست تا سریال رسوایی‌های جنسی.
سالی که با ریاست‌جمهوری ترامپ آغاز شد
سال 2017 میلادی در آمریکا با مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد. این مراسم از 17 تا 21 ژانویه در «واشنگتن دی سی» برگزار شد که شامل مراسم برگزاری کنسرت، رژه و سخنرانی افراد مختلف می‌شد.
ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود با این وعده که بار دیگر آمریکا را قدرتمند، ثروتمند و امن خواهد کرد و گفت: «و بله، ما عظمت را به آمریکا بازخواهیم گرداند.»

انتشار سخنان سخیف ترامپ در خصوص زنان و نگاه جنسی وی به بانوان، از همان دوران رقابت‌های انتخاباتی، حساسیت جامعه زنان آمریکا را برانگیخت.
در روزهای بعد از تحلیف موجی از تظاهرات و اعتراض‌ها به اظهارات جنجال‌برانگیز رئیس‌جمهور آمریکا در سراسر این کشور به راه افتاد. هزاران نفر از زنان واشنگتن با اجتماع در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا، تظاهراتی گسترده علیه «دونالد ترامپ» برگزار کردند.
از طرف دیگر، میلیون‌ها تن در سراسر جهان علیه رئیس جمهوری جدید آمریکا دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

در شهرهای اروپایی، معترضان در برلین، پاریس، رم، وین، ژنو و آمستردام به خیابان‌ها آمدند و علیه ترامپ شعار دادند و در لندن نیز زنان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی که رویشان شعارهای مختلفی علیه ترامپ نوشته شده بود، در مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند. بسیاری از بازیگران و هنرمندان مطرح جهان در راهپیمایی‌های اعتراضی علیه ترامپ شرکت داشتند.
فرمان‌های اجرایی جنجال‌برانگیز
ترامپ از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا طرح‌های «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا را منقضی کند.
از میان فرمان‌های اجرایی که رئیس‌جمهور آمریکا از همان آغازین روزهای ریاست‌جمهوری خود امضا کرد و جنجالی را در داخل و خارج از آمریکا به راه انداخت می‌توان به امضای فرمان اجرایی خروج از پیمان مهم تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس-پاسیفیک (TPP) اشاره کرد.
ترامپ همچنین در 25 ژانویه، مجموعه‌ای فرمان‌های اجرایی را امضا کرد و به وزارت امنیت داخلی آمریکا دستور استفاده از بودجه فعلی برای آغاز ساخت دیواری در مرز مکزیک آمریکا را صادر کرد.

در تاریخ 27 ژانویه، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی، به طور نامحدود از ورود آوارگان سوری به آمریکا جلوگیری کرد و ورود تمامی اتباع ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن به آمریکا را صرف نظر از نوع روادیدشان، به مدت 90 روز ممنوع کرد.
این فرمان اجرایی موجی از انتقادات جامعه بین‌الملل را به همراه داشت و کشورهای هدف از جمله ایران نیز آن را محکوم کردند.
اوایل فوریه «جیمز روبارت» قاضی فدرال در ایالت واشنگتن آمریکا، که در دولت «جورج بوش» منصوب شده بود، حکم داد که دستور اجرایی رئیس‌جمهوری این کشور برای منع ورود شهروندان هفت کشور موقتاً متوقف شود.

بعد از آن، رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشارهای داخلی، مجبور شد که اصلاحاتی را در فرمان مهاجرتی خود به وجود آورد اما اوایل ماه مارس نیز، «دریک واتسون » یک قاضی فدرال در هاوایی پس از شکایت مسلمانان این منطقه، دستور توقف اجرای فرمان مهاجرتی ترامپ را صادر کرد که این مسئله با واکنش تند دولت آمریکا مواجه شد.
این قاضی گفت که فرمان ترامپ همان مشکلات و نقایص قبلی را دارد زیرا فاقد دلایل کافی مبنی بر زیانبار بودن مهاجرت بیش از 150 میلیون نفر از این کشورها به آمریکا است.

در تاریخ 30 ژانویه، ترامپ، «سالی یتس» دادستان کل آمریکا را بعد از آن اخراج کرد که یتس به وزارت دادگستری دستور داده بود که فرمان اجرایی اخیر ترامپ درباره پناهجویان و مهاجران را اجرا نکنند.


کد مطلب: 451215

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/451215/آمریکای-ترامپ-آمریکایی-تر-همیشه

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir