گزارش تفتان ما از دسترنج دامداراني كه تلف مي شوند؛

منبع اوليه بيماري هاري شترهاي جنوب شرق كشور در هاله اي از ابهام!/ آيا شيوع و گسترش اين بيماري در شهرستان خاش عمدي بوده است؟

7 دی 1396 ساعت 9:12

مردم جنوب شرق كشور مدتي است كه با بيماري "هاري" دست و پنجه نرم مي كنند اما هنوز هيچ شخص و مسئولي منبع اوليه اين بيماري را مشخص نكرده و اين مسئله ذهن ها را به سمت عمدي بودن اين بيماري در سيستان و بلوچستان سوق مي دهد.


به گزارش  تفتان ما،  استان پهناور سيستان  و بلوچستان با قرارگرفتن در حاشيه كوير و آب و هواي گرم و خشك و داشتن مراتع بسيار مناسب منطقه اي مستعد براي پرورش شتر در جنوب شرق كشور محسوب مي شود.

شترهای شهرستان خاش نقش مهمي را در اقتصاد مردم اين منطقه ايفا مي كنند و پرورش شتر در اين شهرستان سابقه اي ديرينه دارد و گذشتگان از ديرباز از كرك، گوشت، مو و شير آن استفاده مي كردند.

في الواقع پرورش شتر طی سالهای اخیر به عنوان یکی از پر سودترین بخش‌های دامداری در جنوب شرق كشور مورد توجه بیشتر قرار گرفته است و به تعبیر برخی از دامداران قدیمی می توان شتر را در حوزه دامداری معادل با خرما در حوزه کشاورزی دانست.

اما شترهاي سيستان و بلوچستان مدتي است كه با بيماري "هاري" دست و پنجه نرم مي كنند و اين بيماري زماني در اين استان مطرح شد كه شترهاي اين منطقه به ساير شهرها و استان هاي كشور صادر مي شد و با مطرح شدن اين بيماري هرچه "رشته بودند، پنبه شد".
 

 
بسياري از صاحبان نظر و منابع مختلف بر اين عقيده هستند كه ورود يكباره اين بيماري در اين زمان خاص به استان سيستان و بلوچستان جاي سوال دارد و نشان مي دهد كه دست هاي پشت پرده با اين بيماري مي خواهند كه ديگر هيچ جايي از كشور شترهاي اين منطقه را خريداري و صادر نكند و شترهاي استان هاي مجاور به ساير نقاط كشور صادر شود و صنعت پرورش شتر را استان هاي ديگر به دست بگيرند.

علي اي حال اين مسئله نشان مي دهد كه هنوز هيچ شخص و مسئولي منبع اوليه اين بيماري در استان سيستان و بلوچستان را كشف نكرده است و از هرشخصي كه سوال مي شود تنها اسم "سگ هار" را مي گويد و ديگر اطلاعي از منبع اوليه اين بيماري در دست نيست و اين مسئله ذهن ها را به سمت عمدي بودن اين بيماري در سيستان و بلوچستان سوق مي دهد كه شايد افرادي از روي غرض ورزي اين بيماري را به استان وارد كردند تا جلوي صادرات آن را بگيرند و ياد ضرب المثل"شتر ديدي ، نديدي"  مي اندازند.

اين فرضيه، مسئله بحران هاري را پيچيده تر مي كند كه بايد مسئولين به جاي درمان بيماري به دنبال يافتن سرنخ هاي اين بيماري باشند تا به اين سادگي جلوي صنعت بزرگ شتر گرفته نشود.
 
 
مسئله عمدي بودن شيوع و گسترش بيماري هاري شترهاي خاش در دست بررسي است
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه تیم های اعزامی دام هایی که مشکوک به ویروس هاری بودند را جداسازی کردند، اظهار كرد: اين شترها در محلی خارج از محل زندگی دام و انسان قرنطینه کردند و همه اقدامات تشخیصی لازم در حال انجام است.

امان الله رخشاني در پاسخ به سوال خبرنگار تفتان ما مبني بر اينكه آيا عمدي بودن شيوع و گسترش بيماري هاري در شهرستان خاش صحت دارد؟، ادامه داد: اين مسئله در دست بررسي است و هنوز صحت يا سقم آن مشخص نيست.

شيوع بيماري هاري در خاش براي نخستين بار است
وي افزود: طي سالهاي اخير هیچ سابقه و موردی از شیوع بیماری هاری در خاش نداشته ایم و این برای نخستین بار است که در خاش و حتی سیستان و بلوچستان چنین موردی گزارش می شود.
رخشاني تصريح كرد: مصرف گوشت شتری که حتی مورد گزش حیوان مشکوک به هاری قرار گرفته پس از ذبح شرعی با جدا کردن آن قسمت آسیب دیده و نخاع عصبی آن به شرط اینکه متجاوز از 48 ساعت نباشد اشکالی ندارد زیرا گوشت شتر در دمای بالا پخته می شود و پس از حرارت دیدن اگر عامل ویروسی هم وجود داشته باشد بر اثر گرما و حرارت نابود می شود.

صادرات شترهاي سيستان و بلوچستان به ساير استان ها مشكلي ندارد
وي افزود: اکیپ های دامپزشکی اعزامی از مرکز کشور و مرکز استان و خاش و کارشناسان حوزه بهداشت از شهرستان خاش سلامت 175 شتر باقی مانده از گله ای که اخیرا مواردی مشکوک به هاری در آن مشاهده شد، را مورد تائید قرار داده اند و مي تواند صادرات شتر به ساير استان ها انجام شود.
 

 
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان خاش گفت: کشتار و دفن بهداشتی شترهای مشکوک به بیماری هاری فقط در جهت حساسیت به وجود آمده و مقابله با بیماری و در راستاي حفظ سلامت مردم صورت گرفت و سازمان دامپزشکی خسارت های مربوطه را به مالکان و صاحبان شترها پرداخت می کند.

وي با بيان اينكه خوشبختانه با حساسیت های مردم و مسئولان اوضاع در کنترل است، خاطرنشان كرد: حدود هفت هزار نفر شتر در خاش وجود دارد که تمامي آنها دارای پلاک سلامت هستند و از نظر دامپزشکی سالم بودن آنها مورد تائید قرار گرفته است.

رخشاني اذعان كرد: حدود 36 نفر شتر مورد حمله و گزش حیوان آلوده قرار گرفته اند که اقدامات خوبی با همکاری مردم و ديگر دستگاهها توانستیم با شرایط بحرانی مقابله کنیم.
 

 
وي اظهار كرد: جهت مقابله و کنترل موارد مشکوک به بیماری هاری افزون بر 160 سگ نگهبان در نقاط شهری و روستایی این شهرستان واکسینه شدند.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 451240

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/451240/منبع-اوليه-بيماري-هاري-شترهاي-جنوب-شرق-كشور-هاله-ابهام-آيا-شيوع-گسترش-شهرستان-خاش-عمدي-بوده

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir