۰

۱۲ دی آغاز جشنواره تئاتر زندانهای سراسر کشور/۳۱ استان در این جشنواره حضور خواهند داشت

مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور با اشاره به آغاز جشنواره تئاتر زندانها از روز ۱۲ دی گفت: در جشنواره تئاتر زندانها 31 استان شرکت می کنند و در حال حاضر بیش از 55 هزار نفر از مددجویان معادل یک چهارم تعداد کل زندانیان تحت پوشش برنامه های هنری هستند.
۱۲ دی آغاز جشنواره تئاتر زندانهای سراسر کشور/۳۱ استان در این جشنواره حضور خواهند داشت
به گزارش سرویس حوادث تفتان ما،حجت الاسلام رستمی مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور در نشست خبری جشنواره تئاتر زندانهای سراسر کشور اظهار کرد: از بهترین راه ها برای حفظ ارزش های اسلامی برنامه های هنری است که از این طریق می شود مباحث تربیتی را در زندانها پیاده کرد.
از جمله این برنامه ها جشنواره تئاتر زندانهای سراسر کشور است که 12 دی ماه برگزار می شود. اجرای تئاتر، سرود، هنرهای تجسمی روزنامه های دیواری، فیلم نامه نویسی، خاطره نویسی توسط زندانیان در سراسر کشور انجام می شود. بیش از 17 مرکز رادیو و تلویزیون در زندانها داریم که برنامه ها را تولید و برای زندانیان در زندانها پخش می کنند که هدف اصلی از تولید این برنامه ها اصلاح و تربیت مددجویان است زیرا معتقدیم به هر میزان که از مباحث فرهنگی و آموزشی استفاده کنیم و باورهای دینی آنها را افزایش دهیم احتمال بازگشت مجدد به زندان را پایین می آوریم.
استفاده از برنامه های فرهنگی به منظور اصلاح و تربیت مددجویان صورت می گیرد و با توجه به اینکه برنامه های فرهنگی از ورود دوباره زندانیان به چرخه جرم و زندان جلوگیری می کند توجه به این بخش اهمیت بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه در جشنواره تئاتر زندانها 31 استان شرکت می کنند گفت: در حال حاضر بیش از 55 هزار نفر از مددجویان معادل یک چهارم تعداد کل زندانیان تحت پوشش برنامه های هنری هستند.
در چند سال گذشته 12 جشنواره هنری سراسری در زندان ها اجرا کردیم و هم اکنون 225 گروه نمایشی تئاتر صحنه و 124 گروه تئاتر خیابانی در زندانها وجود دارد و هر ساله 2 هزار و 216نمایش در سطح زندانها و بیش از 300 نمایش در سطح شهرها اجرا می شود.
جشنواره تئاتر زندانها با هدف معرفی آثار برتر به جشنواره تئاتر فجر و جشنواره ماه حوزه هنری برگزار می شود و خوشبختانه توانسته ایم هر ساله 2 یا 3 تاتر برتر را به این جشنواره ها معرفی کنیم.
وی در ادامه به برنامه های فرهنگی زندانهای کشور اشاره کرد و گفت: همه ساله تقویم اجرایی برنامه های فرهنگی زندانهای کشور را پیش از 15 اسفند ماه به زندانها ارسال میکنیم و مسابقات متعددی علاوه بر مسابقات عنری مانند مسابقات قرآنی برای پرسنل سربازان وظیفه و مددجویان برگزار می شود و در سال جاری بیش از 600 نفر به مسابقات قرآنی کشوری راه یافتند.
رستمی به همکاری سازمان اوقاف با سازمان زندانها اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف 106 نفر از مربیان خود را به صورت تمام وقت در اختیار زندانها قرار داده که نتیجه این امر ثبت نام 21 هزار نفر از مددجویان در سامانه حفظ موضوعی قرآن کریم در اوقاف است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 187 کتابخانه زندانهای کشور تحت پوشش نهاد کتابخانه ها قرار دارد افزود: براساس توافقات انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ساله ضمن بهره مندی از تازه های حوزه کتاب بیش از 300 میلیون تومان خرید کتاب از وزارت ارشاد داریم.
مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور گفت: 600 هیات مذهبی در زندانها داریم که به صورت کاملا خودجوش برنامه های عزاداری و اعیاد را در زندانها اجرا میکنند و بیش از 90 هزار نفر از زندانیان در کلاس های قرانی شرکت می کنند.
وی تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده بازگشت مجدد آن دسته از زندانیان که بیش از یک سال در زندان بوده و بیش از یک سال با فعالیت های قرانی مانوس بوده اند زیر 2 درصد است.
رستمی  با بیان اینکه 60 درصد زندانیان زیر دیپلم هستند و اکثر بزهکاران زندانی کشور سطح سواد مناسبی ندارند افزود: طی سالهای گذشته با اجرای برنامه نهضت سواد آموزی در زندانهای سراسر کشور حدود 50 نفر از مددجویان که سطح سواد مناسبی نداشتند با سواد شدند.
وی با اشاره به اینکه فقط دو برنامه در زندانهای سراسر کشور اجباری است گفت: برنامه نهضت سوادآموزی برای زندانیان زیر 60 سال و ورزش صبحگاهی دو برنامه اجباری در زندانهای سراسر کشور محسوب می شود و شرکت در کلاس های قرآنی اجباری نیست.
وی در ارتباط با بودجه فعالیت های فرهنگی و ورزشی زندانیان تصریح کرد : در ارتباط با بحث سرانه فرهنگی با توجه به تنگناهای اقتصادی باید گفت در سالهای اخیر ما سرعنوانی با عنوان خاص فرهنگی نداریم بودجه ای در بخش سایر و تربیتی داریم و ردیف بودجه مشخص نداریم ولی با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم و مشکلات موجود کار فرهنگی را به نحوی راه می اندازیم اما با مشکل رو به رو هستیم، به همه مسولین نظام و دلسوزان که به نحوی دغدغه فرهنگی دارند می گویم زندان یک فرصت است برای کسانی که دغدغه دینی دارند.
رستمی گفت: زندان یک فرصت است و نمی دانم چرا مسئولین ما هنوز این موضوع را درک نکرده اند متاسفانه بسیاری از برنامه های ما به دلیل کمبود بودجه به نحو مطلوب و عالی برگزار نمی شود.
مدیر کل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندانهای کشور افزود: در ارتباط با تعداد عفو و تخفیف مجازات زندانیان تصریح کرد: در موارد قرآنی به ویژه کسانی که حافظ کل قرآن بودند مشمول عفو شدند و از اعدام و حبس ابد یک درجه تخفیف گرفتند و یا مددجویانی که یک جز قرآن را حفظ می کنند چنانچه شرایط لازم را داشته باشند به آنها مرخصی اعطا می شود و تشویقاتی برای آنها درنظر گرفته شده است.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 451291
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *