مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

۱۵۰ هزار واحد خون نیاز سالانه سیستان و بلوچستان

9 مرداد 1403 ساعت 9:29

مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵۰ هزار واحد نیاز سالانه خون استان است که در ماه حدود ۱۲ هزار واحد آن باید تأمین شود.


به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، ابوالحسن صفدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون» به مناسبت فرارسیدن ۹ مردادماه در پنجاهمین سال تأسیس سازمان انتقال خون بیان کرد: تأسیس سازمان انتقال خون گام بزرگی در سلامت جامعه، و تداوم زندگی بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی است؛ همکاران ما در این اداره کل، به‌صورت ۲۴ ساعته، در تلاش هستند تا برای ۲۸ مرکز بهداشت و درمانی استان بتوانند خون موردنیاز بیماران را فراهم کنند که همانا اهدای خون اهدای زندگی به بیماران است.
 
 وی افزود: خداوند متعال در آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده، نجات جان یک انسان را برابر با نجات جان یک امت فرموده‌اند که نشان از اهمیت این موضوع است.
 
 مدیرکل سازمان انتقال خون استان تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد، متأسفانه مردم سیستان و بلوچستان علی‌رغم دارابودن صفات پسندیده‌ای، همچون صبوری، خون‌گرمی، فداکاری و وفاداری، نیم درصد از مردم استان و آنهایی که واجد شرایط اهدای خون بوده‌اند در این امر خطیر و مهم مشارکت می‌کنند.
 
 وی ادامه داد: دلیل اصلی مشارکت نداشتن مردم، عدم اطلاع مردم استان از نیاز واقعی بیماران در استان است؛ زیرا اگر مردم بدانند که بیمارانی نیازمند به خون هستند، بی‌تفاوت از کنار پایگاه‌های انتقال خون رد نمی‌شوند و اهدای خون فواید بسیار زیادی نیز برای خود اهداکننده خون دارد.
 
 مدیرکل سازمان انتقال خون استان اظهار کرد: اهدای خون تنها ۱۰۰ هزار نفر از مردم استان، یکبار در سال نیاز سالانه استان به فراورده‌های خونی را تأمین می‌کند و دیگر بیماران، چشم‌انتظار خون نخواهند بود؛ سیستان و بلوچستان جز پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در زمینه فراورده‌های خونی است.
 
۱۵۰ هزار واحد نیاز سالانه خون استان است
 صفدری اظهار کرد: ما بر این باور هستیم که اگر به مردم این اطلاع‌رسانی انجام گیرد و مردم از نیاز سالانه خون استان که ۱۵۰ هزار واحد و در ماه حدود ۱۲ هزار واحد است و اکنون نیمی از نیاز استان از محل اهدای خون هم استانی‌ها تأمین می‌شود، آگاه شوند؛ قطعاً برای رفع نیاز بیماران به فراورده‌های خونی حداکثری میزان مشارکت را خواهند داشت و دیگر بیمار سیستان و بلوچستان، منتظر رسیدن خون از سایر استان‌ها نخواهد بود.
 
 مدیرکل سازمان انتقال خون تشریح کرد: باید با مردم صادقانه این نیاز را گفت و مطمئناً مردم هم ما را تنها نمی‌گذارند؛ سازمان انتقال خون تنها واسطه فیض است؛ زیرا این سازمان از خود مردم خون را دریافت و برای خود مردم نیز این فراوری‌های خون را آماده می‌کند.
 
 سیستان و بلوچستان رتبه ۷ مصرف فرآورده‌های خونی را دارد
 صفدری عنوان کرد: سیستان و بلوچستان باتوجه‌به میزان جمعیتی که دارد؛ به دلیل داشتن تعداد بالای بیماران تالاسمی و آمار بالای تصادفات جاده‌ای یکی از پرمصرف‌ترین استان‌های کشور به لحاظ مصرف خون و فرآورده‌های خونی است؛ در حال حاضر استان از لحاظ مصرف فرآورده‌های خونی در رتبه هفتم کشور قرار دارد.
 
 ۵۰ درصد از نیاز خون در استان تأمین می‌شود
 وی با اشاره به اینکه تنها ۵۰ درصد نیاز خونی استان در خود استان تأمین می‌شود، اذعان کرد: ۵۰ درصد نیاز بانک خونی استان در حال حاضر از واردات فراورده‌های خونی از ۱۲ استان کشور مانند سمنان، کرمان، یزد، خراسان شمالی و دیگر استان‌های کشور تأمین می‌شود که این مقدار می‌تواند با مشارکت مردم استان تأمین شود.
 
 مدیرکل سازمان انتقال خون استان با بیان اینکه از هر واحد خونی که اهدا می‌شود فراورده‌های مختلفی تولید می‌شود، تصریح کرد: هر اهداکننده با اهدای خون جان سه بیمار را، نجات می‌دهد و در واقع اهدای خون از جمله کمک‌های نوع‌دوستانه‌ای است که می‌تواند حیاتی دوباره به انسان‌ها ببخشد و درد و رنج ناشی از بیماری را بکاهد.
 
 ۲۰ شهرستان استان فاقد مرکز انتقال خون هستند
 وی افزود: تهیه خون سالم در بیمارستان‌های استان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش برای مجامع پزشکی است که هیچ جایگزینی هم ندارد؛ در کل استان از ۲۶ شهرستان تنها ۶ شهرستان دارای مراکز انتقال خون هستند و بقیه باید توسط تیم‌های سیاری پوشش داده شوند و علی‌رغم پیگیری‌های متعدد هنوز این مشکل رفع نشده است.
 
 صفدری بیان کرد: تجهیز این تیم‌های سیار، نیاز به زیرساخت مناسب مانند: خودرو یا اتوبوس به‌عنوان پایگاه سیار برای گرفتن فراورده‌های خونی در جنوب و شمال استان است که سال‌هاست که این کمبود وجود دارد؛ برای تجهیز گروه‌های سیار در سطح استان نیازمند جلب مشارکت و حضور خیرین سلامت هستیم. بودجه‌های دولت محدود است و عقب‌ماندگی تاریخی انتقال خون استان بدون مشارکت خیرین برطرف نخواهد شد.
 
 پویش نذر خون، حرکتی حسینی برای تأمین نیاز خون استان
 صفدری با اشاره به ایام ماه محرم و اربعین حسینی گفت: یکی از رسومات خوبی که در این ایام رواج دارد اهدای خون است و باتوجه‌به نیاز بالای استان و کمبود خون، دعوت می‌کنم از آحاد مردم استان، از این فرصت استفاده نمایند و اهدای خون با نیت نذر خون داشته باشند.
 
 وی افزود: در ایام ماه محرم با شرکت در پویش نذر خون و شرکت ۱۰۰ هزار نفر از مردم استان، نیاز سالانه استان به فراورده‌های خونی تأمین می‌شود.
 
 مدیرکل سازمان انتقال خون تشریح کرد: از مردم استان دعوت می‌کنیم که به‌خصوص در روزهای گرم سال که بیماران تالاسمی ماژور و بسیاری از بیماری‌های نیازمند خون در اتاق‌های عمل جراحی، تصادفات جاده‌ای و غیره و گروه‌های دیگر که نیازمند به خون هستند را فراموش نکنند.
 
 وی خاطرنشان کرد: پایگاه‌های ما در سطح استان جهت مراجعه مردم باز است و این عزیزان می‌توانند، با اهدای بخشی از خون خود که همانا هیچ هزینه‌ای ندارد و به‌سرعت هم در بدن جایگزین می‌شود؛ ما را همراه باشند.

انتهای خبر/
 


کد مطلب: 454210

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/454210/۱۵۰-هزار-واحد-خون-نیاز-سالانه-سیستان-بلوچستان

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir