رصد مرزها توسط مرزبانان سلامت؛

سیستان‌وبلوچستان از نظر بهداشتی در شرایط مطلوبی است

31 مرداد 1403 ساعت 8:45

در مرزهای سیستان و بلوچستان مرزبانان سلامت از لحاظ ابتلا به بیماری‌های قابل‌انتقال، بیماری‌های تب‌دار و هر آنچه که شایعهٔ شیوع آن در پاکستان را در فضای مجازی می‌شنویم بررسی و سپس وارد کشورمان می‌شوند.


به گزارش پایگاه خبری «تفتان ما» بهداشت یکی از مهمترین جنبه‌های زندگی مردم هر جامعه می‌تواند باشد سلامت افراد می‌تواند بر بهره‌بری نیروی کار و ارتقای کیفیت زندگی افراد هر جامعه تاثیرگذار است و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که بهداشت یک امر چند بعدی است.
 
 توجه به بهداشت در زمینه‌های مختلف آب، غذا، محیط زندگی و بهداشت فردی می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را در زمینه‌های مختلف ارتقا دهد.
 
  برنامه‌های بهداشتی از قبیل واکسیناسیون، کنترل بیماری‌های واگیر غیر واگیر، بهداشت مادر و کودک، پایش بیماری‌ها، پیگیری و اجرای قانون جوانی جمعیت موارد دیگر از وظایف مهم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است؛ در این گزارش به چگونگی ارائه خدمات مراکز و پایگاه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پرداخته می شود.
 
 
 مهدی زنگنه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: تنها کشوری در دنیا هستیم که در کنار حوزه خدمات رسانی بهداشت و درمان حوزه پژوهش و آموزش را نیز داریم؛ در حال عادی ۸۵ درصد افراد جامعه سالم، ۱۴ درصد در معرض خطر و تنها یک درصد بیمار هستم و از این یک درصد هم یک مقدار کمی نیاز به بستری و تخصص دارند در نتیجه حوزه بهداشت بسیار گسترده است و با اکثر مردم جامعه سر و کار دارد.
 
 وی افزود: خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت به هر رده سنی یک سری خدمات مخصوص آن سن را به صورت رایگان و برابر به همه افراد جامعه ارایه می کند که در ۶ رده کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان، سالمندان و مادران باردار این خدمات ارائه می‌گردد.
 
 خدمات بهداشتی و درمانی به روستاییان بیشتر از شهرها است
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: این خدمات در حوزه شهر و روستاها تقریباً یکسان است ولی تاکید و توجه بیشتر به حوزه روستایی است؛ زیرا مردم روستا به دلیل دسترسی نداشتن به خدمات درمانی و شرایط نامناسب اقتصادی باید تاکید و توجه سلامت بیشتر به مناطق روستای باشد.
 
 وی ادامه داد: از دهه ۶۰ نظام شبکه‌های بهداشت و درمان و یا همان خانه‌های بهداشت در روستاها و در شهر به عنوان پایگاه‌های سلامت در حال فعالیت هستند؛ در مرکز علاوه بر پزشک یک سری افراد متخصص مانند روانشناس، کارشناس تغذیه، دندانپزشک، کارشناس بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای مستقر هستند.
 
 زنگنه تشریح کرد: علاوه بر آن در خانه‌های بهداشت در روستاها یک نیروی تخصصی ماهر در روستاها به نام بهورز داریم که بومی خود منطقه است و یه نیروی ماهر و متخصص در پایگاه‌های شهر به عنوان نیروی مراقب سلامت که حتماً کارشناس بهداشت عمومی و یا ماما هستند، حضور دارند.
 
 وی افزود: مبنای کار بهداشت به هر هزار نفر جمعیت یک نفر آقا و خانم بهورز در خانه‌های بهداشت وجود دارد و تنها استانی هستیم که نظام شبکه آن هنوز کامل نیست و هنوز مناطقی در استان هستند که خانه‌های بهداشت آنها فعال نیست و آن روستاها یا خدمات بهداشت را به صورت سیار و یا از طریق خانه‌های بهداشت روستای کناری دریافت می‌کنند.
 
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: حداقل تا ۱/۵ سال آینده این خبر خوش را به روستا های بدون خانه‌های بهداشت بدهیم که ۱۷۰ دانش آموزان وارد خانه‌های بهداشت زاهدان می‌شوند و خانه‌های بهداشت غیر فعال، فعال می‌گردد.
 
 وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۷ یک مراقبت بهداشتی اولیه یا phs در دنیا رواج پیدا کرده است که ۱۱ خدمت را به صورت رایگان به مردم یک جامعه می‌دهند که شامل آموزش، واکسیناسیون، مراقبت مادر و کودک، بهداشت محیط، بهداشت آب، بهداشت دهان و دندان، تغذیه مناسب، بهداشت حرفه‌ای، سلامت روان و یک سری داروهای اساسی که همه این خدمات به صورت رایگان است.
 
 علت فوتی ها در شرایط کنونی به دلیل بیماری های غیرواگیر است
 زنگنه در پاسخ به شاخص بهداشت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در استان بیان کرد: اولین وظیفه وزیر بهداشت یک کشور بررسی این است که افراد جامعه به چه بیماری‌هایی مبتلا و بر اثر چه بیماری‌های فوت می‌کنند و با برنامه‌ریزی‌های مناسب مرگ افراد جامعه را به تاخیر بیندازد.
 
 وی ادامه داد: در دهه ۶۰ بیشتر افراد جامعه توسط بیماری‌های عفونی مانند: سرخک، فلج اطفال و سل فوت می‌کردند؛ اکنون به لطف طرح مراقبت اولیه بهداشت و یا phs در روستاهاو شهر ها یا بیماری‌های عفونی ریشه کن و یا کنترل شده اند.
 
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه از نظر بیماری‌های عفونی شرایط شاخص استان خوب است، افزود: در حال حاضر موج بیماری‌ها و علت فوتی افراد جامعه به بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون، دیابت و غیره است و تاکید ما در شرایط کنونی بر کنترل بیماری‌های غیر واگیر است و یکی از کارهایی که در مراکز بهداشتی انجام می‌شود، کنترل عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در بین سنین مختلف جامعه است.
 
 
 وی افزود: در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت در شهر در هر رده سنی یک سری مکمل‌های دارویی به افراد جامعه می‌دهیم مثلا برای کودکان قطره آهن برای دختران جوان قرص آهن و این کار بار مالی تنها برای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و ما مجبور هستیم ابتدا روستاها و بعد حاشیه شهر و بعد به شهرهای مناطق برخوردار مکمل دهیم.
 
 زنگنه در خصوص خدمات دندانپزشکی بیان کرد: در روستا خدمات دندانپزشکی متفاوت از خدمات شهری است؛ در روستا خدمات کامل‌تری به جهت عدم دسترسی مردم داده می‌شود و خدمات دندانپزشکی در شهر بسته کمتری دارد؛ اما در سطح شهر علاوه بر پایگاه‌های سلامت در دانشکده دندانپزشکی و بیمارستان‌ها هم خدمات دندانپزشکی به شهروندان ارائه می‌شود؛ وقتی با منابع مالی محدود روبرو باشیم باید در زمینه حوزه عدالت بهداشتی حوزه روستایی در اولویت باشد.
 
 وی در خصوص تب دانگی که این روزها بسیار زیاد است بیان کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد سلامت مردم به بیرون از نظام سلامت مرتبط می‌شود؛ سلامتی حداقل ۳ بعد جسمی، روحی و اجتماعی_ معنوی دارد؛ همه دستگاه خدماتی وقتی در کنار هم به صورت مشترک یک هدف را دنبال کنند، سلامتی افراد جامعه تامین می‌شود.
 
 بهسازی محیط یکی از اصول کنترل بیماری تب دانگی است
 زنگنه برای کنترل تب دانگی که توسط پشه آئدس ایجاد می‌شود، عنوان کرد: بهسازی محیط یکی از اصلی‌ترین اصول برای کنترل است در سطح استان و شهرستان‌ها کارگروه سلامت امنیت غذایی که رئیس آن مقام سیاسی هر شهر و شهرستان است که هر یک ماه یک بار انجام می‌شود که اولویت در شرایط کنونی کنترل تب دانگ است.
 
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان کرد: برای بازرسی از شرایط سطح شهر از نظر فاضلاب‌ها، جوی‌ها و لجنزهای بازرسی های صورت گرفته و یک همتی در شهرداری شکل گرفته است تا این مکان‌ها پاکسازی شود و محل تکثیر پشه از بین برود.
 
 وی تاکید کرد: با گرم شدن هوا تعداد پشه ها هم بیشتر می‌شود و بعضی از پشه ها با نیش زدن به افراد می‌توانند بسیاری از بیماری‌های تب‌دار و خطرناک را به انسان مبتلا کنند؛ یکی از این پشه‌ها پشه آئدس است که نشانه تشخیص این پشه راه را بودن آن است و بیشتر در طول روز نیش می‌زند.
 
 
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: این پشه می‌تواند بیماری زیکا، تب دانگ، چیکن گونیا را به انسان منتقل کند؛ خطر نیش این حشره برای همه افراد خطرناک است؛ اما بر روی مادران باردار و جنین اثرات بسیار زیادی دارد.
 
  زنگنه اظهار کرد: بهترین راه برای در امان بودن از نیش این پشه پیشگیری از تکثیر پشه آئدس است؛ بهترین مکان برای تکثیر این پشه آب‌های راکد و همچنین ظرف‌های رها شده در محیط اطراف، قوطی‌های کنسرو، گلدان‌ها و زیر گلدان‌هایی که آب در زیر آن جمع می‌شود، لاستیک‌های بلا استفاده، چاله‌ها حتی سطل آب زیر کولر و هر جای دیگری که آب در آن جمع می‌شود و راکد می‌مانند، محل تکثیر پشه است.
 
 
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشریح کرد: از راه‌های پیشگیری نصب توری بر روی پنجره و درهاست و پوشیدن لباس بلند و روشن هنگام سفر به مناطق با شیوع بالا و همچنین پشه بند در شب و مواد دور کننده حشرات نیز بسیار تأثیرگذار هستند.
 
 وی افزود: تب دانگی تشابه به بیماری مالاریا است در شهرهای مرزی هر ساله ده‌ها مورد تب مالاریا بود که گاهاً متأسفانه موجب مرگ می‌شد؛ اما خوشبختانه ۲۰ سال است که مرگ به علت مالاریا در استان نداشتیم.

انتهای خبر/
 
 زنگنه عنوان کرد: در تب دانگی و مالاریا هر دو عامل آن پشه هست و در حال حاضر ۴۰ شهر در کشور درگیر بیماری تب دانگی شده که ۱۶۰ نفر بیمار امسال در کل کشور شناسایی شده و در استان دو مورد در منطقه چابهار و سراوان مشاهده شده است؛ مردم از این بیماری نترسند؛ ولی آمادگی مقابله با این پشه را داشته باشند و با همکاری دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دیگر می‌توان این بیماری را مهار کرد.

 پاکستان و افغانستان آلوده‌ترین کشورهای دنیا از نظر شاخص سلامت
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص تب میمون که در پاکستان مشاهده شده و در مرز ریمدان و میرجاوه چه پایشی انجام می شود، بیان کرد: دو کشور شرقی که در همسایگی استان ما قرار دارد؛ آلوده‌ترین کشورهای دنیا از نظر شاخص‌های سلامت هستند؛ اما جای خوشحالی دارد که یک مرز طولانی از خراسان شمالی تا چابهار بلوچستان هر روز از نظر بهداشتی مرزبانی پایش می‌شود.
 
 وی ادامه داد: در بحث زوار پاکستانی حدود ۱۰۰ هزار نفر از کشور پاکستان برای زیارت ابا عبدالله الحسین (ع) وارد کشور می‌شوند که در مرز میرجاوه حدود ۲۰ هزار نفر وارد شده‌اند؛ هر فرد که وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود به آن قطره فلج اطفال خورانده می‌شود و تب آنها و علائم مشکوک به تب دانگی و مالاریا و بیماری‌های دیگر چک می‌شود.
 
 ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کارمند در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشغول به کار هستند
 زنگنه خاطر نشان کرد: در پایگاه‌های سلامت علاوه بر واکسیناسیون و مراقبت مادر و کودک خدمات رایگان دیگری مانند: پایش انواع سرطان ها، فشار خون، دیابت و دیگر خدمات نیز انجام می‌گیرد؛ در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کارمند بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و نزدیک به ۱۰ هزار کارمند در استان داریم که هم در مرزها، مرزبانی بهداشتی را انجام می‌دهند و هم در حال خدمات بهداشتی به روستاها و شهرها هستند.
 
 انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcfxxdymw6deea.igiw.html
اشتراک گذاری :Twitterinst


کد مطلب: 454261

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/454261/سیستان-وبلوچستان-نظر-بهداشتی-شرایط-مطلوبی

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir