سرپرست شهرداری نوک آباد:

شهرستان تفتان شهر نوک آباد به سردخانه میت مجهز شد.  

10 شهريور 1403 ساعت 8:34

سرپرست شهرداری نوک آباد گفت: در راستای ارتقای خدمات عمومی یک دستگاه سردخانه میت در شهر نوک آباد خریداری شد


 تا به امروز شهرستان تفتان به دلیل نبود یک سردخانه متمرکز و عمومی دچار مشکلات عدیده‌ای بود و مردم برای انجام امور کفن‌ودفن اموات خود ناچار در چم‌وخم بروکراسی اداری گرفتار می‌شدند.

هاشم زهی یکی از شهروندان این منطقه با بیان اینکه مردم داغداری که نزدیکانشان را از دست می‌دهند به‌اجبار ساعات و روزها برای انجام امور اداری مسیر اخذ مجوز دفن را به‌سختی طی می‌کنند و برای گرفتن مجوز دفن باید به شهرستان خاش بروند از آنجا اقدام کنند و خود هزینه بر است.

ریگی نازیل یکی دیگر از شهروندان گفت: عدم وجود دادگستری در تفتان و نیز سردخانه مجهز کار را برای ما بسیار دشوار کرده و تا اخذ مجوز باید جسد را در سردخانه بیمارستان خاش و یا پزشک‌قانونی نگهداری کنیم


میربلوچزهی دیگر شهروند بخش نوک‌آباد گفت: اگر یکی در منزل فوت کند که کار ما سخت‌تر خواهد بود و برای کالبدشکافی و امورات قضایی دچار مشکل خواهیم شد

خبرنگار تفتان ما، پس شنیدن مشکلات مردم به سراغ علیرضا شهرسازان فرماندار تفتان رفت و این مهم را جویا شد

علیرضا شهنوازان در گفتگو با خبرنگار تفتان ما بیان کرد: متأسفانه شهرستان تفتان سردخانه عمومی نداشت و از این بابت مردم با مشکلاتی از جنبه‌های مختلف مواجه می‌شدند.
فرماندار تفتان افزود: شهروندان تفتان بعد از مرگ عزیزانشان در تنگنا و مضیقه جهت اخذ نامه و مجوز دفن قرار می‌گرفتند و به دلیل عدم وجود دستگاه‌های قضایی در شهرستان به‌اجبار به دادسرا خاش می‌رفتند و ساعاتی به‌ناچار گرفتار می‌شدند، از این سو لزوم احداث یک سردخانه عمومی در سازمان آرامستان تفتان نیز به‌شدت احساس می‌شود.
شهنوازان یادآور شد: اجرای طرح سردخانه عمومی در سازمان آرامستان‌های شهرداری تفتان جزو خدمات اجتماعی شهرداری بوده و در دولت سیزدهم تاسیس و انشاءالله در دولت وفاق ملی با همکاری مسئولین ذی ربط اجرایی خواهد شد و از دادگستری استان و دادستان شهرستان خاش تقاضا داریم به طور ویژه به این امر مهم رسیدگی کنند.

فرماندار تفتان عنوان کرد: عدم وجود سردخانه عمومی در این شهرستان مانعی برای ارائه خدمات بهتر به همشهریان بود و در مرحله اول بستگان اموات نمی‌دانستند جسد را به کجا باید منتقل کنند و به‌ناچار در سطح بیمارستان‌های شهرستان‌های مجاور این اجساد نگهداری می‌شدند و انتقال آن‌ها به آرامستان با مشکلاتی روبه‌رو بود.
وی افزود: از نظر منظر شهری باعث می‌شد ما کاروان‌های انتقال جسد را در سطح شهر مشاهده کنیم و این اقدام زیبنده‌ای برای شهر نبود، همچنین برای شهروندان مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کرد.
شهنوازان به اهمیت روند تسریع در دفن اشاره و اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی تسریع در روند دفن بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل که مرکزی برای پایش تشخیص مرگ‌های طبیعی از غیرطبیعی وجود داشته باشد به‌ناچار مردم باید به دستگاه قضایی مراجعه می‌کردند تا مجوز دفن دریافت می‌کردند، این عامل باعث افزایش پرونده‌ها در دستگاه قضایی می‌شد و بار مضاعفی به این دستگاه
وارد می‌کرد، همچنین تأخیر ۱ یا ۲ روزه‌ای در روند دفن ایجاد شود.
وی ادامه داد: این مسئله برای اولین‌بار در شورای شهر نوک‌آباد برای ارائه خدمات به شهروندان مطرح شد، با حمایت سرپرست شهرداری نوک‌آباد و شورای شهر آن در دست اقدام قرار گرفت و پیگیری‌های این افراد باعث شد که این پروژه که با جدیدترین فنّاوری روز ساخته شده است با سرعت اجرا شود و امروز شاهد اجرای آن هستیم.

شهنوازان تصریح کرد: در صورت استقرار نمایندگی دادستانی و پزشکی قانونی، می‌توان اجساد مجهول‌الهویه و بلاصاحب را بعد از انجام آزمایش DNA، انگشت‌نگاری و کلیه آزمایش‌ها مربوطه سریعاً دفن کرد که این مسئله از نگهداری چندماهه اجساد جلوگیری و متوفی سریعاً تعیین تکلیف می‌شود تا صاحبان اجساد به‌راحتی بتوانند از روی مدارک موجود متوفیان را شناسایی کنند. > رز: مصطفی هاشمزهی سرپرست شهرداری نوک آباد تفتان با اشاره به تأمین رفاه حال بازماندگان متوفیان به‌عنوان یکی از اهداف ساخت این سردخانه اضافه کرد: به‌منظور متمرکزشدن و سهولت کار تشییع و تدفین متوفیان تفتان احداث سردخانه را در دستور کار قرار داده‌ایم.


هاشمزهی اظهار کرد: تنها مکانی که متوفیان تا زمان انجام مراحل تدفین در آنجا نگهداری می‌شدند. سردخانه پزشکی قانونی بود و برای خانواده‌های متوفیان برای گذراندن مراحل کسب جواز دفن تا مرحله تدفین افرادی که در منزل فوت می‌شدند، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.
وی افزود: سازمان آرامستان‌ها برای رفع این کمبود باتوجه‌به حمایت‌های شهردار و مدیرکل پزشکی قانونی تفتان، اقدام به ساخت نخستین سردخانه آرامستان شهرداری تفتان کرد. هاشمزهی، با اعلام اینکه باهمت شهرداری و شورای شهر نوک‌آباد تفتان این مهم در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: خوشبختانه مبنی بر تلاش‌های مؤثر انجام شده از سوی شهرداری نوک‌آباد، شورای شهر نوک‌آباد، مدیر سازمان آرامستان‌ها و دیگر اعضا، یک مجموعه سردخانه برای خدمات‌دهی عمومی به شهروندان تأسیس شد و یک دستگاه سردخانه سه‌طبقه که قابلیت نگهداری سه جسد را دارد خریداری و به‌زودی جانمایی می‌شود . 


کد مطلب: 454279

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/454279/شهرستان-تفتان-شهر-نوک-آباد-سردخانه-میت-مجهز

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir