معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان:

برداشت موز در استان از مرز ۱۰۰ هزار تن گذشت

19 مهر 1403 ساعت 12:30

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تن موز از ابتدای سال جاری تاکنون از سطح سه هزار هکتار از باغات این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.


به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، اردشیر شهرکی بیان کرد: حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
 
 وی با بیان اینکه موز از میوه‌های محبوب است که به کاهش وزن، رفع گرفتگی عضلات، کاهش فشارخون، درمان زخم معده و تضمین سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند، افزود: دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار به‌ویژه منطقه عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
 
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه عنوان کرد: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خودکرده است.
 
 وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۳ هزار تن موز از سطح سه هزار هکتار باغات سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
 
 شهرکی اظهار کرد: درگذشته نهال کشت بافت موز موردنیاز استان از دیگر نقاط کشور تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گرفت که امسال برای نخستین‌بار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان تولید شد.
 
 وی گفت: این اقدام باهدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازارپسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در استان موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
 
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مزایای این روش در مقایسه با دیگر روش‌های کشت ادامه داد: سرعت تکثیر به شیوه کشت بافت به گونه ایست که از یک نمونه کوچک می‌توان در مدت‌زمان محدود تعداد زیادی گیاه تکثیر کرد.
 
گفتنی است استان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و بعضاً منحصربه‌فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.
 
 تولید محصولات کشاورزی در استان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.
 
انتهای خبر/


کد مطلب: 454400

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/454400/برداشت-موز-استان-مرز-۱۰۰-هزار-تن-گذشت

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir