رفع تنش آبی در سیستان و بلوچستان؛

۳ هزار و ۲۴۴ روستای سیستان‌وبلوچستان آبرسانی شد

28 مهر 1403 ساعت 8:20

سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت زیادی دارای ۵ هزار و ۵۹۴ روستا و آبادی است که از این تعداد روستا ۳ هزار و ۲۴۴ روستا دارای تأسیسات آبرسانی شده‌اند.


به گزارش پایگاه خبری «تفتان ما» سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور با اقلیم گرم و خشک، وجود خشکسالی‌های چندین دهه گذشته در شمال و کمبود نزولات آسمانی باعث شده است تا این استان یکی از استان‌های کم آب کشور محسوب شود.
 
 شبکه توزیع آب در برخی از روستاهای این استان یا دچار فرسودگی و یا با عدم شبکه توزیع مواجه هستند که این امر سبب شده است تا تأمین آب شرب پایدار در روستاهای این استان با مشکلات جدی و عدیده روبرو شود.
 
 در دولت سیزدهم برای رفع مشکل تنش آبی در این استان اقدامات و تصمیمات جدی گرفته شد یکی از این اقدامات جهاد آب‌رسانی بود تا برخی از روستاییان نجیب و غیور خطه سیستان و بلوچستان نیز بعد از سال‌ها از آب لوله‌کشی بهداشتی و شبکه آب پایدار برخوردار شوند.
 
 با ایجاد چنین طرح‌های بزرگ و جهادی شاید کمتر شاهد حمل ظرف‌های آب بر سر و دوش کودکان و زنان و پیمودن فرسنگ‌ها فاصله برای تهیه جرعه‌ای آب باشیم.
 
 علیرضا قاسمی مدیرکل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: از ۵ هزار و ۵۹۴ آبادی این استان ۳ هزار و ۲۴۴ روستا دارای تأسیسات آبرسانی هستند؛ حدود ۹۰۰ روستای استان فاقد یا دچار تنش آبی نیز به‌صورت سیار و با تانکر آبرسانی انجام می‌شود که سهمیه هر نفر در روز ۱۵ لیتر است.
 
 وی با بیان این که سیستان و بلوچستان به لحاظ اقلیمی، استانی گرم و خشک است، افزود: متوسط بارندگی سالانه در این خطه حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیمتر است که وقتی با متوسط کشوری که حدود ۲۵۰ میلیمتر اعلام شده، مقایسه می‌کنیم، تقریباً ۴۰ درصد میانگین کشوری در این استان بارش داریم.
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: باتوجه‌به پهناوری استان و شرایط خشکسالی منطقه طی دهه‌های اخیر، وضعیت متفاوتی را در این خطه شاهد هستیم که بر تأمین منابع آبی تأثیرگذار است.
 
این مقام مسئول گفت: طی سال‌های گذشته استان در بسیاری از بخش‌ها محروم مانده و نتوانستیم پروژه‌ها را به‌صورت کامل اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: به لحاظ توپوگرافی، وضعیت نگهداری آب در سیستان و بلوچستان مناسب نیست، در این خطه رودخانه مرزی هیرمند را داریم که به کشور همسایه وابسته هستیم، در بخش شرقی نیز ۳ نقطه آبخوان وجود دارد، جنوب دریا و غرب استان هم که هامون جازموریان واقع شده، آب حاصل از بارش‌ها به این نقاط سرازیر می‌شود و آبخوان‌ها به‌خوبی تغذیه نمی‌شود.
 
قاسمی اظهار کرد: این وضعیت باعث شده است که سیستان و بلوچستان به لحاظ منابع آبی دچار فقر جدی باشد، در بیشتر شهرها آب موردنیاز از نقاط دور تأمین می‌شود؛ در سیستان نزدیک به ۲ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال وجود دارد که از چاه نیمه‌ها تأمین و بین ۷ شهر و ۹۴۰ آبادی تقسیم می‌شود.
 
وی ادامه داد: در زاهدان نیز ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال از سیستان داریم و ۱۳۰ تا ۴۰ کیلومتر خط انتقال نیز از تهلاب در دست اجراست، سفره آبی این شهرستان خیلی غنی نیست؛ در خاش هم دونقطه تأمین آب داریم که هرکدام ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر فاصله دارند.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تأکید کرد: باتوجه‌به این که وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر استان‌ها در این خطه شاهد هستیم، باید برای رفع مشکلات نیز، نسخه خاص خودش را داشته باشد.
 
 قاسمی تأکید کرد: سیستان و بلوچستان به نسخه واحدی در حوزه آب و برق نیاز دارد، چراکه در بخش برق هم کمبود داریم و درصد تأثیرپذیری این دو حوزه از هم در استان خیلی بالاست.
 
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم از پمپ آب استفاده می‌کنند که با قطع برق، آب نیز دچار افت فشار یا قطعی می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود همان‌گونه که وزارت نیرو به سیستان و بلوچستان نگاه ویژه‌ای دارد، گام‌های ارزشمندی جهت رفع این نگرانی‌ها برداشته شود، برای مردمانی که در صبوری و نجابت می‌توانند الگو باشند.
 
انتهای خبر/


کد مطلب: 454425

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/454425/۳-هزار-۲۴۴-روستای-سیستان-وبلوچستان-آبرسانی

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir