۱۳
یادداشت؛

اوقات فراغت فرصتی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان

اوقات فراغت تابستانی بهترین موقعیت و فرصت برای شکوفایی ظرفیت‌های و استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان است.
اوقات فراغت فرصتی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان
 به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، جواد جمشیدزهی در یادداشتی نوشت: شروع تعطیلات تابستان و اوقات فراغت تابستانی بهترین موقعیت و فرصت برای شکوفایی ظرفیت‌های و استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان است، این فرصت موجب می‌گردد تا در آینده زمینه اشتغال و کارآفرینی تسهیل و موقعیت جذب نیروی متخصص در جامعه فراهم باشد.
 
 اوقات فراغت، به معنای رها بودن از الزامات اجتماعی و شغلی است. اوقات فراغت، زمینه‌ای مناسب برای شکوفایی استعدادها و درمان نابسامانی‌های فردی و اجتماعی است. از سوی دیگر اوقات فراغت، می‌تواند عاملی برای انحراف اخلاقی جوانان باشد. برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان ضرورت دارد؛ چرا که صاحبان زروزور از اوقات فراغت برای به ابتذال کشاندن جوانان سوءاستفاده می‌کنند. برنامه‌های اوقات فراغت باید دارای تعادل باشد؛ ورزش، سیروسفر، روی‌آوردن به کارهای دستی و هنری و مطالعه، از راه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت به‌گونه‌ای مناسب و سودمند است.

 استفاده مفید و برنامه‌ریزی‌شده از اوقات فراغت می‌تواند بخشی مهمی از زندگی افراد به‌ویژه دانش‌آموزان و یا سایر افرادی که متقاضی شغل و ایجاد کسب‌وکار و کارآفرینی هستند را تحت‌تأثیر قرار دهد.
 اهمیت برنامه‌ریزی خانواده‌ها دراین‌خصوص جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش انگیزه فردی و بهبود شرایط کسب‌وکار در جامعه تأکید کرد.

 باتوجه‌به تحقیقات انجام شده در خصوص اوقات فراغت و نتایج آن می‌بایست از این ظرفیت در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و بسترسازی مناسب جهت آشنایی آنان بافرهنگ کار و اشتغال و مهارت‌آموزی دوره‌های آموزشی استفاده مفید کرد.

 دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بستر مناسبی را برای دانش‌آموزان،دانشجویان فراهم می‌کند تا بافرهنگ کار و اشتغال و مهارت‌آموزی آشنا شوند.

 برنامه‌ریزی برای تابستان بر اساس سن و مقطع تحصیلی بچه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. اوقات فراغت تابستان برای دانش‌آموزانی که سال نهمی یا در مقطع متوسطه دوم هستند اهمیت دوچندان دارد. همچنین برای آن دسته از دانش‌آموزانی که می‌خواهند در آزمون ورودی مدارس غیردولتی یا تیزهوشان شرکت کنند یا المپیادهای دانش‌آموزی را در پیش دارند. در واقع تابستان دوران طلایی برای این دانش‌آموزان محسوب می‌شوند که با برنامه‌ریزی درست، باید از آن استفاده کنند.
 
 هرچند فراغت زمانی برای پرداختن به چیزهایی غیر از وظایف شخصی، تحصیلی و آموزشی صرف است و جنبه انتفاعی و کسب درآمد ندارد. اما به معنای بیکاری نیست و می‌توان آن را نیز به صورتی برنامه‌ریزی کرد که هدفمند و در راستای رسیدن به اهداف بوده و برای دانش‌آموزان جنبه تلف کردن وقت نداشته باشد. فراغت طیف وسیعی از فعالیت‌های جسمانی و غیرجسمانی را شامل می‌شود. 

 اوقات فراغت و گذران آن در ورزش یکی از بهترین فرصت‌ها است تا علاوه بر حضور در این فضای هیجان‌انگیز هر فرد تحت آموزش رشته‌ای خاص قرار بگیرد اوقات فراغت مانند شمشیر دو لبه می‌ماند که غفلت و بی‌توجهی یا کم‌توجهی نسبت به آن می‌تواند موجب انحراف و سقوط یک فرد یا اجتماع شود، اما اگر برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد و هدفمند باشد به زندگی افراد هویت می‌بخشد.
 
 ورزش یکی از کارهایی است که همه افراد جامعه به‌خصوص نونهالان، نوجوانان و جوانان باتوجه‌به علاقه‌مندی که در هر رشته دارند، می‌توانند اوقات فراغت خود را با آن پر کنند تعطیلات تابستان باشگاه‌های ورزشی رونق می‌گیرد تعطیلی مدارس است، اما خانواده‌ها باید این را در نظر داشته باشند که برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید در طول سال انجام شود. در حال حاضر خیلی از بیماری‌ها به دلیل عدم تحرک یا کم‌تحرکی بین مردم رایج شده است.
 
انتهای خبر/
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 454204
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *