۰
گزارشی از رشد سینمای پویا‌نمایی در ایران

صادرات فرهنگ ایرانی با محتوای اسلامی توسط انیمیشن/ خیز بلند پویانمایی برای تصاحب بازار‌های جهانی

صادرات فرهنگ ایرانی با محتوای اسلامی کار بزرگی است که انیمیشن در سینما می‌تواند انتقال این وظیفه مهم را بر عهده بگیرد.
صادرات فرهنگ ایرانی با محتوای اسلامی توسط انیمیشن/ خیز بلند پویانمایی برای تصاحب بازار‌های جهانی
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،گروه سینما و تئاتر: از اولین زمانی که بشر خواسته و یا ناخواسته متوجه حرکت اشیاء بر اثر خطای دید شد شاید چند هزار سالی می‌گذرد و شاهد این موضوع نقاشی‌های دوران سنگی است که در غارها پیدا شده است. شخص خاصی نیز به عنوان مخترع و حتی کاشف هنر پویانمایی مطرح نیست اما اولین فردی که در سینما توانست به سمت جلوه‌های ویژه گام بردارد که نوعی از انیمیشن و خطای دید است جرج ملیس فرانسوی بود.
«انیمیشن» و یا همان نام ایرانیزه شده آن یعنی «پویا نمایی» دنیایی است که در آن همه آرزو‌ها برآورده می‌شود مثلا در دنیای انیمیشن‌ها می‌تواند فقر، سیاست‌زدگی، جنگ، کودک کشی، سلطه طلبی، استعمار، استثمار و... به خواست خالق آن از بین برود و هر چیز غیر‌ممکنی را ممکن کند. در دنیای انیمیشن درخت‌ها، دیوار‌ها و هر آنچه که دیده می‌شود جان دارند و با انسان دوستی می‌کنند و ما با آن همذات پنداری می‌کنیم. 
این نتیجه قدرت انیمیشن بر پرده نقره‌ای سینما است. تا چندی پیش سینماگران گمان‌شان بر این بود که این نوع سینما تنها برای کودکان مناسب است، اما حالا تماشاگرانش بزرگسال نیز هستند و آثاری در حوزه انیمیشن وجود دارد که برای آنها تولید می‌شود.
«هنر_ صنعت» سینما این روزها تکیه محکمی بر شانه‌های آثار انیمیشن زده و توانسته اقبال مخاطبان را به خود جلب کند. انیمیشن هنری پر زحمت است که برای جان بخشیدن به یک شیء و کوچکترین حرکت آن مدت‌ها گروهی متشکل از چند صد نفر زحمت می‌کشند.
حالا مدتی است که سینمای ایران متوجه این مهم شده است و برای به دست آوردن مخاطب داخلی و مطرح شدن در سطح جهانی تلاش دارد تسلط بیشتری به این گونه از سینما پیدا کند.
با توجه به روند رو به رشد انیمیشن در سینمای ایران ، افزایش مخاطب این گونه از سینما و نزدیک شدن به برگزاری دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تلاش کردیم تا آثاری که در این حوزه تولید و به نمایش درآمد را مورد بررسی قراردهیم. در میان آثار به نمایش درآمده، انیمیشن «شاهزاده روم» و «تهران 1500» بیشتر تعداد مخاطبین را به خود اختصاص دادند. 
*تهران 1500
انیمیشن سینمایی «تهران 1500» اولین فیلم در این عرصه بود که به کارگردانی بهرام عظیمی بر پرده سینماها به اکران عمومی درآمد. این اثر با گذشت 17 روز از اکران‌های نوروزی با 620 میلیون تومان فروش پس از «رسوایی» ده‌نمکی در رده دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های نوروزی قرار گرفت و در زمان خودش موفقیت‌های خوبی را کسب کرد. بااکران این فیلم دور جدیدی از فعالیت انمیشین و تاثیرگذاری آن در سینمای ایران آغاز شد. 

 
داستان فیلم دربارهٔ گذشته و حال پیرمردی 160 ساله به نام اکبرآقا «با بازی مهران مدیری» است و زمان داستان 15 روز قبل از تحویل سال 1500 هجری شمسی است. در سال 1500 ربات‌هادر کنار مردم زندگی می‌کنند و آدم‌های ثروتمند می‌توانند با امکانات پیشرفته پزشکی تا 160 سال زندگی کنند.
*جمشید و خورشید
انیمیشن «جمشید و خورشید» به کارگردانی بهروز یغماییان بود که نتوانست در اکران عمومی موفق باشد این اثر محصول سال 1384 است. ساخت این انیمیشن 4 سال طول کشید و پس از آن نیز به مدت 10 سال اجازهٔ اکران نداشت. «جمشید و خورشید»، چهارمین انیمیشن سینمایی در ایران به شمار می‌رود و اولین انمیشن در سینمای ایران بود که برای صداپیشگی به سراغ هنرپیشگان مطرح سینمای ایران از جمله پرویز پرستویی، امین حیایی و ترانه علیدوستی رفت. 

 
در خلاصه این اثر آمده است: در گذشته‌های دور و در گوشه‌ای از سرزمین پهناور ایران، گروهی از شاه زادگان به خواستگاری خورشید دختر پادشاه می‌آیند تا شایسته‌ترین آنها انتخاب و داماد و وارث تاج و تخت پادشاه شوند. منجم دربار که سالهاست عاشق دختر پادشاه است، خورشید را دزدیده و او را به سرزمینی دور می‌برد. جمشید برای نجات خورشید به جنگ با منجم می‌رود.
*رستم و سهراب
انیمیشن دیگری که به اکران عمومی در آمد «رستم و سهراب» بود این اثر نیز به کارگردانی کیانوش دالوند ساخته شد. «رستم و سهراب» در شهر بروجرد تولید شده است و محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) است. کیانوش دالوند کارگردان این اثر سه بعدی است، براساس صحبت‌های تهیه کننده یک شرکت خارجی امتیاز پخش این فیلم را  در بازار کن خرید و قرار شد در کشورهای مختلف به نمایش در آید اما هیچگاه خبری از نمایش فیلم در کشورهای دیگر به صورت رسمی منعکس نشد. 

 
در خلاصه این انیمیشن آمده است: رستم قهرمان بزرگ ایران زمین ، در پی یافتن اسب گمشده خود (رخش) به شهر سمنگان پا می گذارد و در نهایت دل در گرو عشق تهمینه، شاهزاده زیبا روی سمنگانی می نهد . اما تقدیر چیز دیگری میخواهد و رستم برای کمک به میهنش ، پیش از تولد فرزند خود مجبور به ترک سمنگان و رفتن به جنگ میشود و ....
*شاهزاده روم
انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» که از آن به عنوان یک اثر پیشرو نیز به لحاظ محتوا و ساختار یاد می‌شود توانست به فروش خوبی برسد و با اقبال تماشاگران روبرو شود. کارگردانی این فیلم بر عهده هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری است.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: شاهزاده روم داستان عاشقی و دلدادگی پرنسسی پاکدامن مسیحی به نام ملیکا را روایت می‌کند که از تبار پدر از نوادگان یشوعا وصی حضرت عیسی و از تبار مادر نواده قیصر روم است. سرنوشت این بانو به گونه‌ای رقم می‌خورد که وی نهایتاً به بلاد اسلامی عزیمت می‌کند. این پرنسس مسیحی نهایتاً پس از آنکه به همسری امام یازدهم شیعیان در می‌آید، مادر منجی بشریت می‌گردد.

 
در اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، لوح تقدیر ویژه این دوره از جشنواره با حضور استاد خسرو سینایی و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به تهیه کننده و کارگردان شاهزاده روم اهدا  شد.
این انیمیشن‌ها توانستند به نمایندگی از سینمای ایران در برخی از کشور‌های اروپایی و خاورمیانه به نمایش در بیایند و به نوعی پرچمداری این نوع سینما را بر عهده بگیرند.  حال باید دید سینمای ایران چگونه می‌تواند با ابزار قدرتمند سینما و در بخش جزیی‌تر آن انیمیشن، فرهنگ و محتوای مد نظر خود را به سایر کشور‌ها صادر کند. صادرات فرهنگ ایرانی با محتوای اسلامی کار بزرگی است که انیمیشن می‌تواند وظیفه انتقال آن را بر عهده بگیرد.
امروز سینمای ایران جرأت بیشتری برای ساخت انیمیشن پیدا کرده آن هم به واسطه جوانان تحصیلکرده و متخصص این عرصه که سازمان سینمایی و دولت باید با شناخت بیشتر از تاثیرگذاری این گونه از سینما زمینه فعالیت در این عرصه را برای سینماگران این حوزه فراهم کند. حالا آثار انیمیشن سینمایی دیگری در دست تولید هستند تا شاید با نمایش آنها بیش از گذشته بتوانیم به معرفی سینمای ایران بپردازیم. سینمای ما خیز بلندی برای تصاحب بازار انیمیشنی در سینمای جهان برداشته است. گواه این نکته آثار در دست تولید است.
*آخرین داستان
انیمیشن سینمایی  «آخرین داستان» یک اثر ایرانی است که از سال ٨٩ کلید خورده و هنوز در حال تولید است و پیش بینی شده که بهار ٩٦ به اتمام برسد. هم اکنون بالغ بر ١٠٠ هنرمند انیماتور در روند ساخت این انیمیشن همکاری دارند. آخرین داستان برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه فردوسی است. از عوامل این انیمیشن که محصول استودیو هورخش است می توان به اشکان رهگذر کارگردان و سناریست، پویان مکری مدیر پروژه، احسان رسول اف تهیه کننده و کریستف رضاعی آهنگساز اشاره کرد.

 
برای معرفی پروژه‌های برتر انیمیشنی در حال تولید در دنیا برنامه‌ای توسط فستیوال انسی و کن ترتیب داده شده بود، بخش هایی از  هر چهار پروژه به نمایش در آمده و توسط نمایندگان خود معرفی شدند. این نخستین بار بود که فستیوال «انیمه انسى» فرانسه، انیمیشنى ایرانى را به بازار فیلم «کن» دعوت می‌کرد. «انیمه انسى» میزبان انیمیشن «آخرین داستان» در کنار سه انیمیشن محصول کشورهاى لهستان، فرانسه و کلمبیا-آلمان در شصت و نهمین فستیوال «کن» بود.
*فیلشاه
انیمیشن سینمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری، محصول جدید گروه «هنرپویا» است که با سرمایه‌گذاری گروه «هنر پویا» به عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر در حال تولید است. این انیمیشن نیز به زودی در نوبت اکران قرار خواهد گرفت.

 
در توضیحات اولیه این انیمیشن آمده است: در جنگلی در آفریقا رییس گله فیل ها صاحب فرزندی می ‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می ‌شود
*پشت دروازه بهشت
داستان این انیمیشن سینمایی در مورد زندگی یک نویسنده داستان‌های کمیک است که ناگهان وارد داستانی که خلق کرده است، می‌شود. این انیمیشن به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی نوری اسکویی و نویسندگی مجید آسودگان ساخته شده است. این انیمیشن در سی و پنجمین جشنواره فیلم در بخش رقابتی حاضر شد اما نتوانست نظر هیات داوران را به خود جلب کند و بر خلاف جشنواره سی و سوم فیلم فجر از عوامل سازنده فیلم نیز تقدیر نشد. 

 
*نبرد خلیج فارس 2
انیمیشن «نبرد خلیج فارس 2»  توسط فرهاد عظیما کارگردانی شده، روایتی از رویایی ناوگان دریایی ایران و آمریکا در آب های خلیج فارس است.
این انیمیشن توسط گروه انیمیشن «فاطمه الزهرا» (س) تولید شده و قرار است توسط حوزه هنری پخش و اکران شود. انیمیشن «نبرد خلیج فارس2» روایتی از رویایی ناوگان دریایی ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس است.

 
انیمیشن نامبرده قرار است اواخر بهمن ماه اکران شود. باید دید این اثر چقدر می تواند با مخاطب ارتباط بر قرار کند. 
*فهرست مقدس
انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» که فیلمی ساخته کارگردان جوان «محمد امین همدانی» است با فیلمنامه‌ای پر محتوا و فنی از «هومان فاضل» توسط سازمان رسانه ای اوج تولید شده است که نقش به سزا و مهم این سازمان رسانه ای را در تولیدات استراتژیک ایرانی نشان می دهد.

 
فهرست مقدس فیلمی قهرمان محور در ساختار کلاسیک است که با قهرمانش«هاران» روایت می شود. شخصیت های این انیمیشن که موجوداتی میان انسان و حیوان هستند با شخصیت پردازی و کاراکترهایی بسیار گیرا و ملموس بیان کننده داستانی تاریخی هستند که سندیت آن به آیاتی از قرآن در سوره عروج باز می گردد. فیلم داستان اولین آدم سوزی تاریخ را روایت می کند که به دست ربیان یهودی صورت گرفته و سران این قوم، نصرانی هایی را که به نام نوکیشان دست از دین آبا و اجدادیشان کشیده اند و به آیین نصرانی درآمده اند در دره ای موسوم به اخدود به آتش کشیده اند.
داستان با محوریت هاران ماجرای دزد گردنه بگیری را روایت می کند که توسط سران ربیان اجیر می شود تا به شهر نجران آمده و فردی به نام «فیمون» را که آیین نوکیش نصرانی را تبلیغ و معرفی می کند بکشد.
*ناسور
 انیمیشن سینمایی «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه‌کنندگی مشترک محمدحسین قاسمی و داریوش دالوند است. 

 
انیمیشن «ناسور» روایت زندگی عبیدالله‌ بن حر جعفی یکی از کوفیانی است که از امام حسین (ع) دعوت کرده تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبرو نشود، اما از بد حادثه به صورت کاملا ناگهانی با ایشان روبرو شده و مجبور می‌شود تا دست رد به سینه امام بزند. این انیمیشن در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین موفق شد به نمایش درآید. 
*4 اثر انیمیشنی که پروانه ساخت دریافت کرده‌اند
ارتباط و اقبال مخاطب با انیمیشن باعث شد تا مدیران سازمان سینمایی هم به این نوع از سینما توجه کنند و پروانه ساخت به آثار از این دست ارائه شود. در سال 95 4 اثر در این حوزه موفق به دریافت پروانه نمایش شدند.  انیمیشن «افسانه های امروزی» به تهیه کنندگی روانبخش صادقی و کارگردانی و نویسندگی حمید رضا حافظی و فیلمنامه های «آریوبرزن» به تهیه کنندگی مریم گودرزی، کارگردانی ایمان ایرانی نژاد مقدم و نویسندگی علیرضا محمودی(ایرانمهر) در ژانر کودک و نوجوان با موضوع تاریخی، «راز پروانه ها» به تهیه‌کنندگی وکارگردانی علی تنهایی و نویسندگی مهدی صالحی اقدم در ژانر کودک و نوجوان با موضوع فانتزی و «قدرت برتر» به تهیه کنندگی ناصر رویین تن و به کارگردانی محمد ربانی و نویسندگی مشترک فرشید تمری/ ناصر رویین تن در ژانر کودک و نوجوان با موضوع تخیلی نیز پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.
حال باید دید که این آثار انیمیشنی که پروانه ساخت دریافت کرده‌اند چه زمانی می‌توانند پروسه تولید خود را با موفقیت سپری کنند و موفق به اکران عمومی شوند. قطعاً این نوع از سینما می‌تواند برای اهداف فرهنگی و محتواهایی که مد نظر است پیش رو باشد و نتیجه‌های بهتری را برای سینمای ایران حاصل کند این در حالی است که سازمان سینمایی به عنوان اصلی‌ترین نهاد سینمایی و کمیسیون فرهنگی مجلس با شناخت از تاثیر اعجاب‌آور این گونه از سینما شرایط را برای ساخت این آثار آماده کند تا بتوانیم فرهنگی ایرانی با محتوای اسلامی را بر با کمک سینمای انیمیشن صادر کنیم.
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 436600
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *