۰

شهردار دولتی و نجات پردیسان/دیروز واگذاری امروز احیا

امروز دولتی‌ها با شهردار جدید تهران برای نجات پردیسان بر سر یک میز می نشینند. کاری که سال ها شهردار قبلی تهران خواست و خانم رئیس هر زمان بهانه ای آورد.
شهردار دولتی و نجات پردیسان/دیروز واگذاری امروز احیا
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،در زمان شهرداری قالیباف، بارها شهرداری به محیط زیست اعلام کرد پردیسان در حال نابودی است.
شهرداری وقت چندین بار پیشنهاد داد که نگهداشت پارک را به شهرداری بسپارند و مدیریت پارک با خود محیط زیست باشد ولی دولتی ها نپذیرفتند و هر دفعه خانم رئیس محیط زیست بهانه ای آورد.
در حال حاضر با تغییر مدیریت شهرداری و تغییر رئیس محیط زیست، محیط زیست خواستار کمک شهرداری برای احیای پردیسان شده است و قرار است که تفاهم نامه احیای پارک طبیعت پردیسان با حضور عیسی کلانتری معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و محمد علی نجفی شهردار تهران، در سازمان حفاظت محیط زیست امضا شود.
به عقب بر می گردیم/عقبه پردیسان در چند سال گذشته
کل عرصه پارک‌پردیسان تحت مالکیت دولت و بخش‌هایی از آن - حدود 170 هکتار- نیز در مالکیت مستقیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد. به گفته رحمت‌الله حافظی، عضو شورای چهارم شهر تهران، درخواست مدیریت شهری برای واگذاری حق بهره‌برداری از این پارک با هدف کاهش آلودگی هوای تهران و گسترش سرانه فضای سبز شهر با استفاده از ظرفیت بالقوه موجود در زمین‌های بایر پارک پردیسان و کاشت درختان سازگار با محیط‌زیست تهران بود.
اما دو ماه بعد از ارسال این درخواست در آخرین روزهای سال 93، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای چهارم شهر تهران از بی‌جواب ماندن نامه شورا به دفتر ریاست‌جمهوری بابت صدور مجوز تبدیل «پارک پردیسان» به «پالایشگاه تصفیه هوای پایتخت» خبر داد و عنوان کرد: توپ تصفیه هوای تهران در زمین سازمان حفاظت از محیط زیست متوقف شده است.
نهایتا معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست  اعلام کرد: واگذاری پارک پردیسان ممکن نیست.
محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران نیز گفته بود او در خصوص درخواست مدیریت شهری برای واگذاری حق بهره‌برداری از پارک پردیسان گفت: براساس مصوبه شورای شهر پارک پردیسان باید به شهرداری تهران واگذار شود، ولی به دنبال تملک آن نیستیم؛ بلکه قصد رونق دادن به آن و آباد کردن این پارک را داریم تا از آن استفاده عمومی شود.
اقاخانی استاد دانشگاه در هم زمان نامه ای به حقانی عضو شورای اسلامی چهارم شهر تهران نوشت و گفت: 
من پردیسان را تکه ای از هویت طبیعی تهران می دانم. من از اینکه هنوز چند بوته از گیاه بومی تهران به نام Haplophyllum rubro-tinctm در پارک رویش دارد، می توانم به شاگردانم ( که فرزندان خود شما هستند) حضور یک گونه بومی در حال انقراض را نشان دهم. حفظ آن گیاه توسط سازمان محیط زیست از صدها یوز پلنگ مهمتر و واجب تر و سهل تر است. چون حفظ یوز پلنگ در پهنه وسیع ایران کاری بس دشوار است، ولی حفظ این گیاه فقط یک اقدام ساده می خواهد.
حال نمی دانم چطور زمان شهردار قبل این گونه ها منقرض می شد ولی در زمان شهردار فعلی این گونه های نادر منقرض نمی شود. جالب است قبلا واگذاری پردیسان به شهرداری بود و حال واژه تغییر پیدا کرده و شده احیای پردیسان. به هر حال امیدواریم این پارک از وضع موجود نجات پیدا کند و یکی از ریه های تنفسی شهر شود.
 
در سال های اخیر نجات پردیسان در گروه مسایل سیاسی بود. حال دولتی ها با روی کار آمدن نجفی که از خودشان است خواستار نجات این پارک که در آستانه نابودی است، شدند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب: 441667
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *