۰

آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی/ روش‌های درمانی آرتروز

رئیس انجمن طب فیزیکی و توان‌بخشی ایران آرتروز را شایع‌ترین بیماری مفصلی برشمرد و راه‌های درمان آن را تشریح کرد.
آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی/ روش‌های درمانی آرتروز
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، سید منصور رایگانی در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی، توان‌بخشی و الکترودیاگنوز ایران گفت: آرتروز یا سائیدگی مفاصل در کل دنیا شایع‌ترین بیماری مفصلی در بین زنان و مردان به شمار می‌رود.
وی افزود: آرتروز در موارد زیادی علائم رادیولوژی و عکس‌برداری دارد اما برای بیمار علائم خاصی ایجاد نمی‌کند.
رئیس انجمن طب فیزیکی و توان‌بخشی ایران اضافه کرد: آرتروز، زمانی جدی است و نیاز به درمان دارد که برای بیمار علائم بالینی ایجاد کرده باشد.
وی شایع‌ترین علائم بالینی آرتروز را درد مفاصل عنوان کرد و گفت: دردی که بیشتر هنگام حرکت مفصل ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده بروز آرتروز است. پس از درد، انحراف مفاصل و ایجاد محدودیت‌های حرکتی برای بیمار جزء شایع‌ترین علامت آرتروز به شمار می‌رود.
وی تأکید کرد :دردهایی که در آرتروز ایجاد می‌شود، هنگام حرکت مفاصل بروز می‌کند بنابراین اگر مفاصل در هنگام استراحت نیز دردناک باشند و این درد همراه با قرمزی و تورم و گرما باشد، ممکن است به دلیل درگیری‌های خاص مفصلی مانند رماتیسم یا عفونت باشد که نیاز به درمان سریع دارد.
رایگانی بابیان اینکه هر دردی در مفاصل، ستون فقرات و اندام‌ها به معنای آرتروز نیست، تصریح کرد: بیشتر مفاصل زانو، لگن، بند انتهایی انگشتان دست، شست پا، مفاصل ستون فقرات، و سوراخ‌های بین مهره‌ها در گردن و کمر در آرتروز درگیر می‌شوند.
وی تصریح کرد: اگر ستون فقرات گردن یا کمر مبتلابه آرتروز شوند، علائم آن به‌صورت دردهای گردنی که به دست انتشار می‌یابد و یا دردهای کمری که به پاها انتشار می‌یابد، خود را نشان می‌دهد. این نوع از آرتروز را تحت عنوان تنگی کانال کمر یا گردن می‌نامند که در موارد شدید نیاز به اعمال جراحی دارد.
وی خاطرنشان کرد: مفاصلی مانند مچ دست، بندهای میانی دست، مفصل مچ پا و مفصل شانه و آرنج معمولاً در آرتروز کمتر درگیر می‌شوند مگر اینکه نوع ارتوز، آرتروز ثانویه باشد که در اثر ضربه یا عفونت رخ‌داده باشد.
رئیس نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی، توان‌بخشی و الکترودیاگنوز ایران در مورد روش‌های درمانی آرتروز گفت: رایج‌ترین روش درمان آرتروز که به بیماران توصیه می‌شود، شامل کاهش وزن اضافی و محدود کردن فعالیت‌های بدنی مانند بالا و پائین رفتن از سطوح شیب‌دار و تعدیل فعالیت‌های شغلی است.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 423698
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *