۰

تشابهات فرهنگ زیارت در اسلام و مسیحیت زیاد است

اسقف آندره آتا، رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان در دیدار رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تشابهات زیادی در فرهنگ زیارت در اسلام و مسیحیت وجود دارد.
تشابهات فرهنگ زیارت در اسلام و مسیحیت زیاد است
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس این سازمان و اسقف مونسینیور آندره آتا، رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

 
اسقف مونسینیور آندره آتا در سخنان آغازین خود در این دیدار با بیان اینکه با روحیه تعدادی زائر، دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حضور در ایران را پذیرفتیم، گفت: تشابهات زیادی در خصوص فرهنگ زیارت در اسلام و مسیحیت، مشهود است.
وی افزود: در مسیحیت، زیارت دارای مراحلی است که با آمادگی پیش از زیارت آغاز می‌شود. گام برداشتن و ملاقات با افراد دیگر از زبان‌ها و نژادهای گوناگون و حضور در اقامتگاه‌های ایجاد شده در طول مسیر و گوش دادن به سخنان و توضیحات روحانیون و همچنین زنده کردن یاد زندگی افراد مقدس و دیدار با افراد زنده و مؤمنین، از دیگر مراحل فرهنگ زیارت در مسیحیت است.
وی همچنین در بیان مراحل پس از زیارت در مسیحیت گفت: مرحله بعد از زیارت در مسیحیت، بسیار مهم است؛ به ویژه اینکه بازگشت به اماکن مذهبی اهمیت پیدا می‌کند زیرا مؤمن در فاصله زیارت‌های گوناگون با خود تأمل و چگونگی تغییر در زندگی خود را بررسی می‌کند.
رییس سازمان زیارت و گردشگری واتیکان در بخش دیگری از سخنانش در این دیدار، با اشاره به کنفرانس «زیارت و رحمانیت در سه دین ابراهیمی» که پاییز گذشته در واتیکان برگزار شد، گفت: در این کنفرانس، نماینده مسلمانان ایتالیا به نمایندگی از دین اسلام حضور داشت و با سخنانی که در خصوص ویژگی‌های بخشنده‌ترین یکتا ارایه داد، به افزایش غنای کنفرانس افزود.
وی افزود: امروز هم خوشحالیم که در سرزمینی هستیم که از متون دینی ما یاد می‌شود و فرصتی داریم تا از طریق اطلاعات و شناخت بیش‌تر، دانش خود را غنی‌تر کنیم. همچنین باید عنوان کنم که امید ما از سرگیری زیارت‌ها به ایران است؛ آنچنانکه در سال‌های بسیار دور انجام می‌شد. به نحوی که بتوانیم برای همکاری‌های متقابل به یکدیگر نزدیک‌تر شویم و زیارت یک ابزار قوی برای این نزدیک شدن است.
بنا بر اعلام این گزارش، ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار، با تشریح جایگاه زیارت در فرهنگ اسلامی، گفت: در اسلام زیارت به دو بخش زیارت زندگان و زیارت از دنیا رفتگان تقسیم شده است. در خصوص زیارت زندگان در روایات اسلامی آمده که حتی نگاه کردن به در خانه یک عالم دینی هم مستحب است و نگاه کردن به چهره عالم، عبادت محسوب می‌شود.
وی افزود: درباره زیارت از دست‌رفتگان هم توصیه‌های بسیاری در اسلام شده است؛ از جمله اینکه به زیارت قبور انسان‌های معنوی برویم و از آنان الهام بگیریم.
وی همچنین گفت: در ایران، زیارت جزو آرزوهای مردم است و در اسلام هم برخی از زیارت‌های واجب هستند؛ مانند یک بار در طول عمر رفتن به سفر حج برای آنها که استطاعت مالی دارند و همچنین برخی از زیارت‌‌ها هم واجب نیستند، اما انجام آنها بسیار تأکید شده ‌است.
ابراهیمی‌ترکمان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در وضعیت فعلی جهان، ارتباط بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان زیارت و گردشگری واتیکان خیلی مهم است. در شرایطی که گروه‌های تکفیری و افراطی حتی با مظاهر زیارتی هم مخالفت می‌کنند، این ارتباط و گفت‌وگوهای رو در رو می‌تواند مؤثر باشد.
وی ادامه داد: بیش از 30 سال است که با واتیکان گفت‌وگوهای دینی برگزار می‌کنیم. در سال جاری میلادی هم دهمین دور گفت‌وگوهای مرکز گفت‌وگوهای ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک واتیکان، در شهر رم برگزار خواهد شد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، تأکید کرد: در تمامی این گفت‌وگوها موارد جدیدی را کشف کرده‌ایم و اطلاعاتمان نسبت به ادیان یکدیگر بیش‌تر شده است. کتاب‌های خوبی هم در این سال‌ها از کلیسای کاتولیک در ایران به زبان فارسی و کتاب‌هایی از ایران هم در واتیکان به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شده که به رشد این آگاهی‌ها کمک کرده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 426111
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *