۰

کتابی در نقد سخنان ضد شیعی یک عالم سنی منتشر می‌شود

کتاب «درنگی با شیخ برّاک» اثر مرحوم آیت‌الله آصفی در پاسخ به اظهارات ضدشیعی شیخ براک استاد دانشگاه ام‌القری مکه، از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.
کتابی در نقد سخنان ضد شیعی یک عالم سنی منتشر می‌شود
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، کتاب «درنگی با شیخ برّاک (استاد دانشگاه ام القری، مکه مکرمه)» نوشته آیت ‌الله محمدمهدی آصفی ترجمه شده و به زودی از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.
این کتاب ترجمه «الوقفة مع الدکتور الشیخ البراک (استاذ جامعة ام القری بمکة المکرمة)» (چاپ مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نجف) است که به همت رضا عرب بافرانی و منیب حمادی ترجمه شده است و در مرحله آماده سازی برای چاپ است.
روزنامه «المدینه» با شیخ محمد بن سلیمان براک؛ عضو هیأت تدریس در دانشگاه أم‌‏القری؛ دانشکده تبلیغ و أصول دین؛ گروه تبلیغ و فرهنگ اسلامی گفتگویی انجام داد که شیخ براک در این مصاحبه، مجموعه‌ای از اتهامات را به شیعیان اهل بیت(ع) نسبت می‌دهد، بی‏‌ آنکه به دلیلی علمی مستند باشد. آیت الله آصفی هم در این نوشتار تلاش کرده است به اتهامات وی پاسخ موجز و مختصر اما جامع بدهد.
نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب می نویسد: «در آستانه برپایی کنفرانس جهانی وحدت اسلامی در تهران، روزنامه مدینه مصاحبه‌ای با استاد شیخ محمد بن سلیمان براک؛ یکی از اساتید دانشگاه ام‏‌القری در مکه مکرمه پیرامون طرح وحدت اسلامی انجام می‌دهد. براک در ضمن سخنان خود می‌گوید: «من شیعه را به مبارزه می‌طلبم اگر بتوانند اثبات کنند که آنها چیزی از عقایدشان را که با دیگران در آن اختلاف دارند، از یکی از [ائمه] اهل بیت [علیهم السلام] گرفته باشند.» من مقاله‌ای را که روزنامه «المدینه» چاپ کرده بود به طور کامل خواندم و در آن اتهاماتی نسبت به شیعه یافتم، از جمله: مخالفت شیعه با کتاب قرآن و سنت پیامبر و... إلی آخر. و این از جمله موضوعاتی است که خون طائفه بزرگ و جمعی زیاد از مسلمانان را به جوش می‌آورد و موجب آشوب و شکاف در میان صفوف مسلمانان می‌شود. خصوصاً در زمان برپایی کنفرانس وحدت اسلامی در تهران،.. دریافتم که این مصاحبه به پروژه استکباری (آمریکایی ـ اسرائیلی) برای ایجاد فتنه بین مذاهب و ایجاد شکاف در صف اسلام خدمت می‌کند، و روند نفوذ استکبار آمریکایی را در جهان اسلام آسان‏تر می‌گرداند؛ چه نویسنده آن را احساس کند و چه احساس و قصد نکند.
لحنی را که کاتب آن گفتار استفاده می‌کند لحنی تحریک آمیز و موجب اختلاف و فتنه میان مسلمانان است...، کاری را که عموماً آمریکا، اسرائیل و غرب برای آن تلاش می‌کنند، و هدفشان از این مسأله، سرگرم کردن مسلمانان به خونریزی و درگیری مداوم میان خود است، تا آنکه این نظام‏‌های تضعیف کننده اسلام بتوانند از لابه‌لای آن، پروژه‌های سیاسی، نظامی، و اقتصادی خود را در عالم اسلامی نفوذ دهند...»
آیت الله آصفی در ادامه مقدمه می‌نویسد: «استکبار آمریکایی، اسرائیل، و نظام‌‏های اسلام ستیز از یک‏سو، و نظام‏‌های حاکم و مرتبط با استکبار در جهان اسلام از دیگر سو، وحدت و تقریب مذاهب اسلامی را خطری بزرگ برای مصالح خود دیدند، و دریافتند که اگر این امت بزرگ متحد شود و دیدگاه‏ه‌ای سیاسی خود را یکپارچه سازد، دیگر هیچ جای پایی برای آنها در جهان اسلام باقی نخواهد ماند. از این رو این نظام‏‌ها برنامه‌ریزی و طراحی برای نابودی پروژه تقریب و وحدت اسلامی را شروع کردند و برانگیزانندگان فتنه‌‌های مذهبی را در بین مسلمانان به آغوش کشیدند. کتاب‌ها، روزنامه‌‌ها، شبکه‌‌های ماهواره‌‌ای، سخنرانی‏‌ها، کنفرانس‏‌ها، و مصاحبه‌‌ها در جهت ترویج فتنه و ایجاد شکاف و دشمنی بین مذاهب اسلامی به وجود آمدند، به گونه‌ای که در هر مکانی در جهت ایجاد فتنه و اشاعه آن عمل می‌کردند. این نظام‏‌ها در غرب و در جهان اسلام این‏گونه تبلیغات و پروژه‌های طایفه‌ای را تأمین مالی می‌نمودند و به گرمی از آنها استقبال می‌کردند، و پایگاه‌های تبلیغاتی خود را به خدمت آنها می‌گماردند.»
آیت‌الله محمد مهدی آصفی، عالم مجاهد و متفکری نواندیش بود که در سال 1316 شمسی در خاندانی که به علم و تقوا مشهور بوده‌اند، چشم به جهان گشود. پدر ایشان «آیت‏ الله شیخ على‏ محمد بروجردى آصفى» از علما و مجتهدین حوزه علمیه و از عارفان روزگار خود بود. وی پس از طی مراحل تحصیلات ابتدایی و متوسطه، به فراگیری علوم دینی پرداخت که مقدمات و سطح را در نجف در محضر والد و جمعی از بزرگان حوزه فراگرفت.
همچنین خارج فقه و اصول را در همین حوزه در درس بزگان عصر خود حاضر می‌شد و از گنجینه معارف آن‌ها بهره می‌برد. دروس دانشگاهی را نیز تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه بغداد گذراند.
 آیت الله آصفی در حوزه علمیه نجف و قم خارج فقه و اصول و فسفه و خارج تفسیر قرآن را تدریس کرده و در اغلب علوم اسلامی بویژه تفسیر و کلام و فقه صاحب‌نظر بودند.
این عالم مجاهد و متفکر نواندیش در مسائل سیاسی نیز بیش از 25 سال علیه رژیم بعث عراق فعالیت کرد و عضو کادر رهبری حزب الدعوة این کشور بود و بیش از ده سال سخنگویی رسمی این تشکیلات را نیز به عهده داشت. ساده زیستی و زهد کم نظیر آیت الله آصفی نیز زبانزد خاص و عام بود. آیت الله آصفی پس از سقوط رژیم بعثی صدام حسین به عراق بازگشت و در حوزه علمیه نجف اشرف به فعالیت‌های علمی مشغول شد. وی همچنین به عنوان «نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در نجف اشرف» و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز انجام وظیفه می کرد. علامه آصفی در 14 خرداد 1394 مصادف با 16 شعبان 1436 درگذشت.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 427173
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *