۰

دولت هزینه جدید و تورمی برای مردم ایجاد نکند

در حالی که کاهش قیمت جهانی نفت و بنزین منجر به کاهش قیمت بنزین در اکثر کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی و ترکیه شده است دولت‌مردان خواستار افزایش ۵ درصدی قیمت انواع فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین برای سال ۱۳۹۵ شده‌اند.
دولت هزینه جدید و تورمی برای مردم ایجاد نکند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رازق»، در حالی بازار جهانی شاهد سقوط آزاد قیمت نفت خام و به تبع آن بنزین است و قیمت بنزین در برخی از کشورها به کمترین میزان کاهش یافته است که براساس لایحه پیشنهادی دولت تدبیر و امید به مجلس شورای اسلامی، دولت‌مردان خواستار افزایش ۵ درصدی قیمت انواع فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین برای سال ۱۳۹۵ شده‌اند.
در حالی که کاهش قیمت جهانی نفت و بنزین منجر به کاهش قیمت بنزین در اکثر کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی و ترکیه شده است، وزارت نفت حدود یک ماه پیش طرحی را به در دست مطالعه و نهایی کردن دارد که در صورت تصویب و ابلاغ آن توسط دولت، قیمت عرضه بنزین از سال آینده با افزایش روبرو خواهد شد.
محسن صرامی در گفت وگو با خبرنگار «رازق» با اشاره به زمزمه هایی برای افزایش قیمت این محصول با وجود کاهش شدید قیمت نفت، اظهار کرد: قیمت حامل های انرژی بگونه ای است که نمی توان با تغییرات سینوسی و یک دفعه ای قیمت نفت آن ها را تغییر داد زیرا  وقتی قیمت جهانی نفت کاهش پیدا می کند در ایران هزینه کارگر و هزینه های تمام شده کاهش پیدا نمی کند.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی هزینه های کارگر، خطوط انتقال، آب، برق، گاز همان هزینه هاست، گفت:  شاخصه های دیگر در تولید و تعیین قیمت بنزین تاثیر گذارند و تنها یک مورد بحث افت قیمت نفت خام می باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر بخواهیم قیمت فرآورده های نفتی را بر حسب قیمت نفت خام تعیین کنیم قیمت های فعلی باید بسیار پایین تر باشد، بیان کرد: در تعیین قیمت فرآورده های نفتی باید هزینه های سربار تولید این محصولات را در نظر گرفت.
وی ادامه داد: علاوه بر این آثار این تعیین قیمت ها در بازار را نیز باید در نظر داشت به طور مثال اگر قیمت بنزین به یکباره کاهش و یا افزایش پیدا کند آثار مخربی را به دنبال خواهد داشت که جبران این تبعات هزینه های سنگین تری به دنبال دارد.
صرامی با اشاره به اینکه سیاست گذاری قیمت ها در کشور ما یکی وابسته به قیمت نفت و در مراحل بعدی قیمت ارز و ارزش پول ملی است، عنوان کرد: اگر قیمت بنزین به یکباره افزایش پیدا کند، هزینه تمام شده حمل و نقل کالا افزایش پیدا می کند و به دنبال آن هزینه تمام شده کالاها برای مصرف کننده افزایش پیدا خواهد کرد که چنین چیزی امری مطلوب برای مصرف کننده نیست.
وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین در سال آینده، اظهار کرد: افزایش حامل های انرژی و علی الخصوص قیمت بنزین نمی تواند به صورت هیجانی و خلق الساعه صورت بگیرد چون آثار مخربی را در پی دارد که به آنها اشاره کردم لذا از کارشناسان درخواست می کنم که قبل از چنین کاری ابتدا تمام آثار و جوانب این افزایش قیمت را بسنجند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت که توانایی افزایش قدرت خرید و افزایش دستمزد ها را ندارد بهتر است هزینه جدید و  تورمی را دوباره برای مردم درست نکند.
صرامی در بیان ارزیابی خود از معادل شدن قیمت بنزین عرضه شده در جایگاه های سوخت و فوب خلیج فارس، بیان کرد: قیمت بر اساس فوب نمی توانددر بحث تورم و رکود داخلی تعیین تکلیفی کند و تنها می تواند مقداری در زمینه صادرات ما تاثیر گذار باشد.
وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر صادرات ما هم وابسته به قیمت فوب و این چیز ها نیست و بیشتر وابسته به سیاست گذاری ها و لابی های صهیونیستی و اعراب است که متاسفانه تمام معادلات و سیاست گذاری های داخلی ما را بهم ریخته است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 427224
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *