۰

رتبه نخست صید آبزیان کشور در سال 93 به استان هرمزگان تعلق دارد/ کیش می تواند پایگاه حمل و نقل هوایی شیلات کشور باشد

مدیر کل شیلات استان هرمزگان از کسب رتبه نخست صید آبزیان کشور توسط استان هرمزگان در سال 93 با 35 درصد کل صید در کشور خبر داد.
رتبه نخست صید آبزیان کشور در سال 93 به استان هرمزگان تعلق دارد/ کیش می تواند پایگاه حمل و نقل هوایی شیلات کشور باشد
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، سید پرویز محبی در حاشیه برگزاری سومین کمیسیون تن ماهیان غرب اقیانوس هند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کیش پرس گفت: استان هرمزگان با ویژگیهای منحصر به فردی که دارد دارای بیشترین تور نوار ساحلی در کشور است.
 
وی با بیان این مطلب افزود: استان هرمزگان با 218 هزار تن صید انواع آبزیان رتبه اول صید کشور در سال 93 را به خود اختصاص داده است و در بخش صید ماهیان ساردین بیش از 90 درصد صید کشور در استان هرمزگان انجام می شود. همچنین می توان گفت صید فانوس ماهی نیز انحصار استان هرمزگان است و در آب های شرقی استان هرمزگان وجود دارد و ظرفیت آن میلیونی برآورد شده و حداقل 400 هزارتن قابلیت برداشت دارد.
 
محبی با اشاره به اینکه 108 واحد صنعتی بزرگ و کوچک شیلات هم اکنون در استان هرمزگان فعال است اظهار کرد: این صنایع در بخش های فرآوری، شناورسازی، کنسروسازی، یخ سازی و پودر ماهی در حال فعالیت هستند.
 
خصوصی سازی و برون سپاری از اهداف اداره شیلات است
وی با بیان اینکه استان هرمزگان با 22 بندر صیادی بیشترین بنادر صیادی کشور را داراست از خصوصی سازی بنادر صیادی و واگذاری آن به بخش های تعاونی خبر داد و افزود: در بحث تعاونی صیادی استان هرمزگان پیشتاز است و هم اکنون در 13 بندر به تعاونی ها واگذار شده که برخی به عنوان نمونه کشوری معرفی شده اند.
 
مدیرکل شیلات استان هرمزگان در ادامه گفت: تعاونی های صیادی خلاء نیروی انسانی مورد نیاز در اداره بنادر را پوشش داده اند و توانسته اند خدمات جدیدی به صیادان ارائه دهند که بخش های دولتی در این زمینه محدودیت داشتند.
 
وی با اشاره به اینکه صنعت شیلات طیف گسترده ای دارد افزود: 13 کارخانه پودر ماهی که یکی از آن ها بزرگترین ظرفیت منطقه خلیج فارس رادارد که در قشم واقع شده است. 22 واحد بزرگ و کوچک از سالن های عمل آوری، 20 کارگاه شناورسازی سنتی بزرگ و کوچک از جمله صنایع فعال در استان هرمزگان هستند.
 
محبی همچنین با تاکید بر اینکه رتبه اول صادرات آبزیان با رقم 15 هزار تن با ارزش دلاری 50 میلیون دلار در سال 93 مربوط به استان هرمزگان است بیان کرد: عمده صادرات میگوی پرورشی و یال اسبی است که در کشور ما استفاده چندانی ندارد همچنین ماهی مرکب و مارماهی نیز از دیگر موارد صادراتی است.
 
وی عمده کشورهای هدف صادرات آبزیان کشور را امارات متحده عربی، کشورهای جنوب شرق آسیا همانند چین، کره جنوبی، ویتنام و برخی از کشورهای اروپایی دانست.
 
به گفته این مقام مسئول در شیلات استان هرمزگان عمده بازارهای مصرف مازاد صید و تولیدات آبزیان استان هرمزگان به استان های فارس، اصفهان، خراسان و تبریز ارسال می شود.
 
استفاده از رشته قلاب در صید به جای تور و گرگور
استفاده از روش جدید صید توسط رشته های قلاب از دیگر مواردی است که هم اکنون در استان هرمزگان صورت گرفته است. محبی با بیان این مطلب ادامه داد: این روش که هم اکنون در کیش استفاده شده و جواب داده است به زودی در دیگر جزایر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
وی تاکید کرد: در 2 سال گذشته این روش در کیش استفاده شده و هم اکنون کیش به عنوان یک الگو به بنادر صیادی دیگر معرفی شده است و در حال پیگیری بحث جزایر بدون تور و اجرایی شدن این روش در جزایر دیگر هستیم.
 
مدیرکل اداره شیلات استان هرمزگان با اشاره به مزیت های روش رشته قلاب نسبت به روش های سنتی صید ابراز کرد: در این روش میزان نیاز به سرمایه گذاری بسیار کمتر بوده و صید بیشتر و با کیفیت تر در این روش صورت می پذیرد و مسئله مهمتر این است که به محیط زیست دریایی آسیب کمتری وارد شده و تخریب منابع زیستی دریایی صورت نمی پذیرد.
 
وی همچنین از قابلیت جزیره کیش برای تبدیل شدن به پایگاه حمل و نقل هوایی و ترانسفر هوایی کشور در بخش شیلات خبرداد و تاکید کرد: کیش به لحاظ اتصال به کلان شهرها به واسطه کانال هوایی می تواند پایگاه حمل و نقل شیلات کشور قرار بگیرد.
 
مدیرکل شیلات استان هرمزگان با تاکید بر توانمندی ها و زیرساخت های مناسب در جزیره کیش تاکید کرد: اگر مسئولان جزیره کیش با دید مثبتی که به فعالیت های شیلات دارند اراضی مناسب را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند بی تردید جزیره کیش در بخش پرورش ماهیان در قفس می تواند بسیار موفق باشد.
 
50 هزار متر زمین در انتظار سرمایه گذار پرورش میگو
وی با بیان اینکه در آبزی پروری نیز استان هرمزگان ظرفیت مناسبی برای پرورش میگو و ماهیان در قفس دارد اظهار کرد: در حال حاضر 50 هزار هکتار از اراضی این استان قابلیت پرورش میگو دارد که تنها 10 درصد از آن یعنی 5 هزار هکتار تبدیل به سایت پرورش میگو شده است.
 
محبی با بیان اینکه هم اکنون 8 سایت پرورش میگو در استان فعال است افزود: از اهداف مهم اداره شیلات در سال آینده جذب سرمایه گذار و بهره برداری از این توانمندی بالقوه در پرورش میگوست.
 
وی همچنین به پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفـت: در بین استان های کشور، استان هرمزگان ظرفیت های بالقوه بسیاری در این بخش دارد و در فاز اولیه مطالعات 200 هزار تن امکان پرورش ماهی از طریق سامانه پرورش ماهی در قفس داریم که عمده این ظرفیت در جزایر به خصوص قشم، بندرلنگه و کیش می باشد.
 
مدیرکل شیلات استان هرمزگان از اعلام آمادگی یازده گروه سرمایه گذاری و دریافت موافقت های اصولی شیلات در این زمینه برای 36 هزار تن تولید برای بخض خصوصی خبرداد و بیان کرد: هفته گذشته یکی از سایت های نمونه کشوری با سرمایه گذاری بخش خصوصی به آب انداخته شد و فاز اول آن با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بندر گرزه افتتاح شد.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۰
کد مطلب: 427343
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *