۰

«ولتر، آن‌گونه که بود» اثر شهریار زرشناس منتشر شد

کتاب «ولتر، آن‌گونه که بود» به قلم شهریار زرشناس از سوی انتشارات سروش راهی بازار کتاب شد.
«ولتر، آن‌گونه که بود» اثر شهریار زرشناس منتشر شد
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، جلد اول از مجموعه کتاب‌های «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» زیر مجموعه «اندیشمندان» با عنوان «ولتر، آن گونه که بود» تالیف شهریار زرشناس از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
از آغاز مواجهه دنیای شرق و جهان اسلام با مظاهر جدید تمدن غرب، که با ابزار فلسفه‌های الحادی و علوم سکولار بیشتر ساحت‌های فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را به تصرف خود درآورده است، اصحاب اندیشه و تدین جهان اسلام رویکردهای متفاوتی برای سامان دادن تعامل صحیح با آن مطرح کرده‌اند.
در کشور ما نیز طی نیم قرن اخیر جریانی فکری شکل گرفته است که جمع هم ورزان آن یکی از شناخته شده‌ترین مجموعه‌ها در زمینه مقابله با اندیشه‌های بنیادین غربی‌اند و به سهم خود کمک شایانی به بازشناسی این فرهنگ استعماری کرده‌اند، هرچند منتقدان این جریان نیز همواره با آن در چالش‌هایی حتی گاه تند بوده‌اند. لکن، در یک نگاه کلی، می‌توان برای مردم آسیب دیده از غرب مهاجم این حق را قائل شد که به او به دیده دشمن بنگرند و سعی کنند دشمن شناس باشند.
کتاب حاضر با عنوان «ولتر، آن گونه که بود» به بررسی آراء و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ولتر نویسنده معروف فرانسوی می‌پردازد. این اثر در سه فصل تدوین شده است. فصل اول کتاب با عنوان «ولتر، روشنگری، روشن فکری» به افکار و اندیشه‌های این اندیشمند می‌پردازد و فصل دوم کتاب زندگینامه ولتر را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. در فصل آخر کتاب هم ولتر در یک نگاه واکاوی شده و موضوعاتی چون ولتر و فلسفه تاریخ، ولتر و کاندید، ولتر دین ستیز و غیره در آن رمزگشایی می‌شود.
ویکتور هوگو گفته است: «نام ولتر نماینده همه سده هجدهم است.» ولتر به موازات نگارش آثار مختلف، وارد تکاپوهای عملی سیاسی – اجتماعی شد و نقش موثری در جهت پیشبرد اغراض مدرنیستی ایفا کرد. او که از لحاظ صفات اخلاقی شخصیتی به شدت لاابالی داشت، خود را داعیه دار گروه اجتماعی «اَنِتِلکتوئل»، که در زبان فارسی ابتدا به «مَنورالفکر» و بعد به «روشن فکر» معروف شدند، می‌خواند. او هم محصول عمر به اصطلاح روشنگری، هم از تأثیرگذاران بر بسط فرهنگ روشن فکری این عصر است.
چاپ نخست کتاب «ولتر، آن گونه که بود» در 124 صفحه با قیمت 5500 تومان و در شمارگان یک هزار نسخه از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
انتهای پیام/ فارس
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 427892
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *