۰

سلامتی مردم فدای غفلت مسئولین/کسی به فکر آلودگی میوه‌های وارداتی نیست

واردات میوه‌های تابستانه در حالی رو به افزایش است که برخی خبرها از آلودگی میوه‌های وارداتی حکایت می‌کند امری که با غفلت مسئولین سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.
سلامتی مردم فدای غفلت مسئولین/کسی به فکر آلودگی میوه‌های وارداتی نیست
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «رازق»، با نزدیک شدن به پایان سال و در آستانه شب عید  یکی از بازار هایی که نسبت به قبل تقاضا در آن بیشتر می شود بازار میوه های شب عید است.
طی این روزها شاهد خبرهای بسیاری از قاچاق میوه های تابستانه و عجیب و قریب در بازار میوه و تره بار بودیم که با قیمت های بسیار بالایی هم به مشتری عرضه می شوند.
قیمت این میوه ها از حدود 30 هزار تومان شروع می شود تا 90 هزار تومان که حتی طبق گفته مهدی چمران رئیس شورای شهر قیمت گیلاس در بازار تا 100 هزار تومان هم مشاهده شده است.
میوه های وارداتی که حجم بسیار زیادی از آنها بصورت غیر قانون و قاچاق وارد کشور می شوند به تولیدات داخلی خودمان هم ضربه می زنند و موجب می شود تا محصولات تولیدی کشاورزان داخلی کشور بدون مشتری بماند تا از میوه هایی که در بازار تا 5 هزار تومان هم به فروش می رسند به عنوان کود پای درخت استفاده کنند.
چنین میوه هایی نه تنها به دسترنج کشاورزان داخلی و منابع کشور ضربه می زنند، بلکه بر اساس نظر برخی مسئولین حتی سلامت مصرف کنندگان را نیز تهدید می کنند.
واردات میوه های تابستانه در حالی رو به افزایش است که برخی خبر ها از آلودگی میوه های وارداتی حکایت می کند امری که با غفلت مسئولین سلامت مردم را به خطر می اندازد.
وارد کنندگان غیر رسمی برای اینکه میوه هایی که بصورت قاچاق وارد می شوند در طول مسیری که قرار است طی شود خراب نشوند از دارو ها و سموم غیر مجازی برای نگهداری این میوه ها استفاده می کنند.
رییس آزمایشگاه مرجع غذا و دارو وزارت بهداشت در همین رابطه اعلام کرد: میزان سموم و آفت کش هایی که برای نگهداری میوه های قاچاق وارداتی به خصوص پرتقال و لیمو ترش استفاده می شود، تا 10 برابر حد مجاز است.
وی گفت: قاچاقچیان میوه برای اینکه ماندگاری میوه های وارداتی را افزایش دهند، نه تنها از سموم غیر مجاز استفاده می کنند بلکه میزان سمی که به این میوه ها می زنند در اغلب موارد بیش از حد مجاز است و در مواردی آزمایش های ما نشان داده است که تا 10 برابر حد مجاز به این میوه ها سم می زنند.
با این شرایط باز هم بسیاری از مسئولین ما در خواب غفلت به سر می برند و انگار نه انگار که اینبار تنها اقتصاد مردم نیست که در خطر است بلکه سلامتی مردم را در خطر است که اگر این خواب غفلت ادامه دار باشد شاید مورد دوم را به هیچ وجه نتوان جبران کرد.
میوه اگر سالم نباشد تا 4 ساعت از بین خواهد رفت
حسین مهاجران در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری«رازق» با اشاره به آلودگی چنین میوه های اظهار داشت: میوه اگر سلامت نباشد تا 4 ساعت از بین می رود اما وقتی می توان روی میوه مانورد داد و ماه ها بتوان آن را جابه جا کرد این یکی از علائم سالم بودن این میوه است، حال اگر آفتی درون آن باشد که بعد از ماه ها تاثیر گزار باشد این دیگر قابل تشخیص نیست.
وی در خصوص مواد نگهدارنده ای که برای ماندگاری بیشتر میوه ها استفاده می شود عنوان کرد: قبلا از کاغذ هایی برای نگهداری میوه استفاده می شود که این کاغذ ها حاوی مواد نگهدارنده بود و میوه را درون این کاغذ ها محفوظ می کردند، اما به تدریج این کاغذ ها از بین رفت و واکس میوه به میان آمد که نهایت آلودگی این واکس ها در حد همان پوست میوه است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه میوه هایی که در حال حاضر در بازار یافت می شوند دارای هیچ آلودگی نیستند، گفت: چنین موضوعی را باید کارشناسان آفات و نباتات تایید کنند و تعیین چنین موضوع در حیطه کار ما نمی گنجد.
بر میوه‌های قاچاق هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد
محمد تقی توکلی نیز در خصوص وضعیت آلودگی میوه هایی که بصورت قاچاق وارد می شوند بیان کرد: مسلما میوه‌هایی که از کانال های غیر رسمی وارد کشور می شوند قابل کنترل نیستند و اگر آلودگی هم داشته باشند به همین صورت وارد بازار مصرف می شوند.
وی ادامه داد: وقتی واردات کالا به صورت رسمی و قانونی صورت می پذیرد از همان ابتدای خرید روی وضعیت این میوه ها نظارت می شود و حتی زمانی که به مرز های کشور هم می رسد مدتی را در گمرکات کشور برای اطمینان از سلامت این میوه ها قرنطینه می شوند ولی خب هنگام این میوه ها قاچاق می شوند هیچ کدام از این نظارت ها صورت نمی گیرد و و قطعا کیفیت و سلامت میوه ها را مورد تهدید قرار می دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه شاید امکان تشخیص چینین میوه هایی شاید برای بسیاری از مردم وجود نداشته باشد، در این صورت چه باید کرد، گفت: از آنجا که مسئولیت واردات میوه بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است از همین رو   باید  برای مردم اطلاع رسانی کند و میوه هایی که سالم هستند به نحوی برای مردم مشخص شود.
توکلی افزود: به عنوان مثال وزارت جهاد می تواند میوه هایی که ثبت سفارش نشده اند و بصورت غیر رسمی وارد کشور شده اند را می تواند اعلام کند تا مردم هم از خرید آنها خودداری کنند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 428030
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *