۰

تعیین تکلیف آبلیموی طبیعی و کنسانتره/ مردم دچار آشفتگی روانی نشوند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تعیین تکلیف مجوز آبلیموی طبیعی و کنسانتره در دست اقدام است و در این صورت مردم می‌توانند مخیر به‌ انتخاب آبلیموی طبیعی با قیمت بالا یا کنسانتره با هزینه کمتر باشند.
تعیین تکلیف آبلیموی طبیعی و کنسانتره/ مردم دچار آشفتگی روانی نشوند
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص برنامه پایش آبلیموهای موجود در سطح عرضه اظهار داشت: چندی پیش جمع‌آوری، نمونه‌گیری و آزمایش آبلیموها موجود در بازار را درست مانند همان برنامه‌ای که در خصوص آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی‌شده صورت پذیرفت؛ در دستور کار قراردادیم و بر اساس نتایج حاصله از آن نیز غیرطبیعی بودن اکثر این فراورده‌ها را اعلام کردیم.
وی همچنین اضافه کرد: در ادامه و در پی تفاهم همکاری‌ که بین سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد امضاشده بود و در مراودات آزمایشگاهی‌ که بین کارشناسان هر دو سازمان و همچنین متصدیان صنعت آبلیمو در راستای همان تفاهم صورت گرفت مشخص شد که در حال حاضر شرایط کنترل معیارهای طبیعی و غیرطبیعی بودن آبلیمو دقیق نبوده و ممکن است بعضاً از سوی آزمایشگاه‌ها پاسخ‌های گمراه‌کننده‌ای استخراج شود.
وی با اشاره به اینکه تدوین استانداردهای ملی نیازمند صرف زمان طولانی است و عموماً باید با حضور تمام ذینفعان از تولیدکنندگان، کارشناسان ارگان‌های مختلف مثل سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی گرفته تا حتی برخی ارگان‌های نظارت برگزار گردد تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در انتظار تدوین استاندار توسط سازمان ملی استاندارد نایستاد و معیارهای فنی و ضوابطش را با نگاه به معیارها، پیشرفت‌ها و یافته‌های جدید دنیا به‌ویژه اروپا اصلاح نمود و جهت عملیاتی شدن آن‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.
دیناروند ابراز امیدواری کرد سازمان ملی استاندارد هم در کمترین زمان ممکن نسبت به انجام اصلاحات موردنظر اقدام کند.
وی گریزی هم به اصلاحات صورت گرفته اخیر در خصوص آبلیموها زد و گفت: این پتانسیل ایجاد گردید تا علاوه بر تعیین صحت آبلیموهای طبیعی و غیرطبیعی، در تشخیص انواع طبیعی محصولات فوق که ممکن بود به دلیل آزمون‌های اشتباه، غیرطبیعی و تقلبی خوانده شوند نیز بازنگری به عمل آمد.
وی همچنین معیارهایی ابلاغی به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها را شامل اصلاح روش شناسایی آبلیموی طبیعی و غیر طبیعی دانست که گاهی اوقات در سایه خطاهایی که اصطلاحاً به آن‌ها «مثبت کاذب» گفته می‌شود قرار می‌گیرند.
ازجمله موضوعات مرتبط دیگری را که رئیس سازمان غذا و دارو در حال بررسی و منتج به نتیجه بیان کرد؛ تعیین تکلیف مجوز آبلیموی طبیعی و کنسانتره است در این صورت مردم می‌توانند مخیر به‌گزینش‌آبلیموی طبیعی با قیمت بالا یا کنسانتره با هزینه کمتر باشند.
وی در پایان به نکته ضروری‌ هم اشاره داشت وی با تأکید بر اینکه همواره باید مراقب بود که اطلاع‌رسانی این قبیل اقدامات موجبات آشفتگی روانی مردم را فراهم نکند خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آبلیمو بحرانی برای سلامتی مردم ایجاد نکرده و نمی‌کند اگر هم در مواردی مثل زمانی که برخی افراد سودجو از رنگ‌های غیرمجاز سرطان‌زا در محصولات خود استفاده کنند قابل‌اغماض نیست و با به‌سرعت در مقابل آن واکنش خواهیم داشت اما حتی اگر آبلیموهایی که رد شده‌اند مورداستفاده قرار بگیرند خطری جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند و آنچه باعث نگرانی ما می‌شود کلاه‌برداری‌هایی است که باید با آن مقابله کرد.
 
انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 428100
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *